Hjem Tester Teståret 2019

Teståret 2019

Det har vært et hektisk år på Bil og Motorbloggen – hele 89 nye biler er kjørt og rapportert om. Det er ny rekord for oss. Her er hva som skjedde i 2019!

Av David K Andersen

Som jeg håper du allerede har fått med deg, prøver vi så godt vi kan å kjøre alle nye biler så tidlig som mulig. Vi ønsker å være nettstedet du kommer til for de beste og mest grundige omtalene. I tillegg til å holde deg orientert om alle bilnyhetene via de flere hundre andre artiklene vi gir deg i løpet av året.

Så er det også sånn at vi hverken rekker over alt, eller nødvendigvis har tilgang til å kjøre alle nyheter på et tidlig tidspunkt. Som du kanskje har lagt merke til, har det dessuten vært få tester fra kollega Vegar Bjørge i år – årsaken til det, er at han i sommer tok jobb som nybilselger, og har etter det sluttet å skrive om nye biler på Bil og Motorbloggen.

Det er viktig for oss å være uavhengige, og da blir det sånn – kanskje dukker det i løpet av 2020 opp noen nye skribenter hos oss. Enn så lenge er det imidlertid meg dere må slite med.

En ting til: Om du ikke gjør det, så følg oss gjerne på Instagram. Der kan du ikke bare se bilbilder, men se video i story når vi tester. Jeg prøver så godt jeg kan å vise og fortelle om bilene jeg kjører – det har vært populært det siste året.

Det skilles for øvrig mellom Tester og Prøvekjøringer hos oss. Førstnevnte gjelder artikler hvor vi har kjørt bilen over en uke her hjemme i Norge, mens en prøvekjøring kommer etter at vi har deltatt på et event arrangert av bilprodusenten. I de fleste tilfeller har vi kjørt bilen i to dager på en prøvekjøring.

Men over til bilene – jeg har delt dem inn i syv kategorier. Vil du lese mer om hver enkelt, trykker du bare på det uthevede bilnavnet, så kommer du til artikkelen.

De rimelige

I denne kategorien hører også noen elbiler – som du kan lese mer om helt nederst. For mange, ente. du bor på bygda eller kanskje til og med midt i byen uten fast ladeplass, er imidlertid fortsatt en tradisjonell fossil-motorisert småbil det smarteste valget.

I den kategorien faller Citroën C3, som unngår at prisen flyr i taket selv om den går på bensin. Komfortabel er den også. Fra hjemlandet får den tøff konkurranse fra nye Renault Clio, som byr på et interiør ingen i klassen kan matche.

Vil du ha mest plass for pengene, kan kanskje Skoda Fabia stasjonsvogn friste – den eneste småbilen du får som det.

Det er imidlertid Opel Corsa og Peugeot 208 som er de viktigste nye småbilene. Grunnen til det, er at begge kommer som elbiler. Foreløpig har vi bare kjørt Opelen med fossilmotor.

Mange velger mer høyreiste utgaver av de mindre bilene nå for tiden. Stilige Volkswagen T-Cross og smarte Skoda Kamiq tilhører den kategorien. Det gjør også nye Renault Captur, som snart blir den første mini-SUVen med ladbar hybrid drivlinje.

Blant de rimeligere, testet vi også Citroën Berlingo med firehjulsdrift. Og nye Toyota Prius AWD-i – med trekk på alle fire – som beviser at du både kan være miljø- og økonomisk bevisst uten å hverken lade eller stå fast på vinteren.

De lave

2019 har vært litt av et år for kompaktklassen, også kjent som Golf-klassen. Ikke bare fordi det kom flere nyheter, deriblant selveste Golf, men fordi du har fått utrolig gode kjøp. Med unntak av enkelte elbiler – de absolutt beste uansett segment.

Et av de beste eksemplene på det, er Kia Ceed stasjonsvogn. Enormt bagasjerom på 625 liter, absolutt alt utstyr du kan tenke deg, moderne turbomotor og dobbeltclutch automatgir – til under 400 000 kroner. Nye Toyota Corolla med den store 180-hesters hybriden er litt dyrere, men akkurat like bra.

Liker du å kjøre bil, er imidlertid nye Mazda 3 den opplagte favoritten. Den kom senere på året også med 180-hesters motor og firehjulsdrift. For den som legger mange kilometer bak seg i året, er komfortable Opel Astra med facelift et bra alternativ i denne klassen.

Eller Golf 8 såklart – som vi kjørte på tampen av året. For ikke å glemme Kia Proceed GT – en shooting brake med tilhørende stilig design og godt med turbo-pulver under panseret.

Kan du strekke deg til neste klasse, vil en oppdatert Opel Insignia være et alternativ. Samme størrelse med skarpere design, finner du i Peugeot 508, mens nye Toyota Camry byr på hybrid og masse komfort.

Går du premium i samme segment, er utvilsomt nye BMW 330e – som kan lades – den mest populære nyheten. Med diesel og firehjulsdrift, i BMW 320d xDrive, er den nye 3-serien også veldig imponerende. Volvo V60 og Volvo V60 Cross Country, gir de tradisjonelt mer etablerte tyskerne i klassen kraftig konkurranse.

Du kan imidlertid gå alternative veier blant de lavbygde premium-bilene med levelig pris. For eksempel med fullhybriden Lexus ES300h, hvor luksus ikke spares på. Eller om design og det siste på informasjonsteknologi er viktig – i nye Mercedes CLA.

De høye

Prispåslaget trenger ikke nødvendigvis være så stort for å sitte høyt – bevist av nye Kia XCeed, som både ser bra ut, og er minst like komfortabel som de lavere søsknene sine. I samme størrelse, men både mer praktisk, og med manuelt gir seriøst sportslig, kom Honda HR-V Sport.

Lexus UX250h på sin side, gir deg økonomisk fullhybrid sammen med full premium i det mindre kompakt-SUV-segmentet. Den kommer forresten snart som elbil.

Litt opp i størrelse finner vi superkomfortable Citroën C5 Aircross, og nye og langt mer moderne Mitsubishi Eclipse Cross.

Helt nye Toyota RAV4 er et enormt løft mot forrige generasjon og selger deretter i år. Oppdaterte Mazda CX-5 holder imidlertid godt unna via glimrende kjøreegenskaper, mens Skoda Kodiaq RS er enda større og ikke så rent lite sportslig den heller.

De ekstra praktiske

Det er ikke det at Mercedes B180 er så innmari stor, men selv om den har blitt mindre flerbruksbilaktig enn før, er den fortsatt ganske smart. Det samme gjelder BMW 225xe som både er ladbar og trekker på alle fire.

Skal du virkelig ha med deg alt og alle, uten å trenge å planlegge pakkingen av bilen på noen som helst måte, burde du kikke på oppdaterte Renault Trafic. Den har nå større motorer og skikkelig automatkasse.

Minst like spennende, delvis fordi den i 2020 kommer som ren elbil med stort batteri, er Opel Zafira Life. Her er det mye kjørekomfort med tanke på klassen – ved siden av uendelig fleksibilitet og plass.

Drømmer for både fører og familien

Her begynner det å koste penger. Eller vent litt – ikke nødvendigvis. DS7 Crossback – kjørt med fossilmotor (du får den også som ladbar hybrid) – viser at premium ikke nødvendigvis trenger å koste kjempemye.

I en høyere prisklasse, men fortsatt i kategorien mye plass, utstyr og luksus for pengene, havner oppdaterte Lexus RX450h.

Godfølelse, sport og dynamikk i relativt kompakt format, er det imidlertid nye BMW 330d xDrive Touring som står for. Si hva du vil – sekser under panseret er noe helt spesielt. Eventuelt BMW 530e xDrive, som nå har større batteri og firehjulsdrift. Riktignok har den fireylindret motor, men bra hybrid og 5-serien generelt, gjør den svært attraktiv.

Du vil imidlertid kanskje opp i høyden – både for å se bedre selv, og for at naboen skal se hvor fin bil du har. Da er BMW X4 30i xDrive en god inngangsbillett. Eller om du makser Coupé-SUV-skalaen – med nye Porsche Cayenne Coupé.

I realiteten, er det kanskje ingen SUV som er kulere å bli sett i enn legenden Mercedes G500 – nå helt ny. Rimelig kul å ratte også forresten.

Mer normale, men ikke mindre imponerende på nesten alle områder, er nye Mercedes GLE 300d og BMW X5 30d.

Eventuelt om sport og SUV skal leveres i samme pakke. Da er BMW X3 M og X4 M, for første gang i fulle M-utgaver, og med helt ny og særdeles hissig rekkesekser under panseret, helt riktige valg.

BMW X7 M50d, slår imidlertid alle her, i alle fall om du teller antall lengdemeter, seter, elektriske duppeditter eller turboer (4). Du kommer ikke nærmere drømmebil for en familie med store plassbehov.

Skulle design og en herlig turboladet rekkesekser på bensin friste mer, kan vi foreslå nye Mercedes CLS 450.

Eller rett og slett den kanskje beste allround-bilen planeten har å tilby: Mercedes E400d All-Terrain.

De kuleste

Du skulle ikke tro det, men ren fossil bilglede, kom i rekordmange variasjoner i 2019. Til tross for at alle virker til å bare tenke på og snakke om elbil, dukket det altså opp den ene gledesprederen etter den andre. Inngangsbilletten, trenger ikke en gang være særlig dyr.

For eksempel kan den være Ford Fiesta ST. Eller Ford Focus ST. Når dette merket lager GTI-biler, er ikke noe overlatt til tilfeldighetene. Som det forsåvidt heller ikke er når VW kommer med en siste utgave av Golf 7, nemlig Volkswagen Golf GTI TCR – den raskeste GTIen noen gang.

Dyrere, med trekk på alle fire og litt mer voksne i oppførselen, er erkerivalene BMW M135i og Mercedes-AMG A45. Ekstremt kompetente kjøremaskiner begge to.

Trenger du bagasjeplass, byr Mercedes-AMG C43 T facelift på nettopp det. Pluss en illsint V6er på 390 hester såklart.

Over på renspikka sportsbiler, er det nesten så den morsomste er den billigste. I alle fall på norske veier, hvor Mazda MX-5 30th Anniversary er ubeskrivelig kul å kjøre. En av årets absolutt beste bilopplevelser, kom da vi tok med den til vestlandet i sommer.

Dyrere, større og litt mer voksen i oppførselen, men likeledes ekstremt vellykket på alle måter, er nye BMW Z4 30i. Eller du kan holde deg til roadster og samme merke, men gå midtmotor og hybrid, med BMW i8 Roadster. Om ikke annet for å skjønne at en elektrifisert fremtid ikke trenger å bli kjedelig.

Nye Toyota Supra er antagelig årets mest omdiskuterte bil. Det burde imidlertid være forbud mot å uttale seg før den er testet på egenhånd. Klarer du ikke se forbi BMW-elementene i konstruksjonen og merke forskjellene mot en Z4, og den enestående kjøreopplevelsen Supraen byr på, har du så lite greie på bilkjøring at du burde holde deg til trolling på nett og skolebussen.

Vi kjørte også et par virkelige monster-biler i 2019. Både BMW M5 Competition og Mercedes-AMG GT 63S 4-Door Coupé er så brutale at du noen ganger må ta deg ei pause i kjøringa for å skjønne at det er sant.

Mer V8-power, men i klassisk coupé-form og på absolutt øverste hylle, finner du i konkurrentene BMW M850i og Mercedes S560 Coupé. Bedre måter å legge langturen bak seg på, er vanskelig å forestille seg.

Med det sagt, har vi kommet til det kuleste og mest tilfredsstillende et bensinhode kan kjøre på offentlig vei. Alle tre kommer fra samme merke, og selv om det skal noe til for å slå en Porsche 911 Speedster, er det nettopp det de to siste gjør.

Med ny og topprimmet sugesekser bak ryggen, himmelsk tight manuell girkasse, den beste balansen i noen bil ever og et chassis du ikke trodde var mulig å få til, trenger du bare bestemme deg for om du vil ha Porsche 718 Spyder uten tak, eller Porsche 718 Cayman GT4 med.

Bare med kjøredress og hjelm, på bane, og bak rattet på en fabrikkbygd touringcar som Volkswagen Golf TCR, kan adrenalinet pumpe mer.

Skulle du hverken være interessert i veier eller racingbaner, kan du såklart alltids kaste deg inn i en Ford Ranger Raptor og dra rett til skogs.

De elektriske

Lite poeng i å vente med årets bil. Jeg tror i alle fall den hadde blitt det om Bil og Motorbloggen hadde hatt en sånn kåring.

Vi har kjørt Porsche Taycan Turbo S på tvers gjennom Europa og vi har kjørt Porsche Taycan 4S i Nord-Finland – både på vei og på tvers – over en islagt innsjø.

Når kjøreglede måles her på Bil og Motorbloggen er det mye mer enn 0-100 som spiller inn, og for første gang finnes det nå en sportslig elbil som ikke får oss til å savne fossilmotor under panseret.

Med det sagt, har det vært flere nye elbiler som har imponert i år. Audi E-Tron leverer sterkt på nesten alt, til og med når vi la ut på langtur med 1 800 kg tilhenger på kroken.

Den litt mindre konkurrenten Mercedes EQC, gir på sin side enda litt mer bil for pengene enn Audien om du spør oss.

Andre som er veldig flinke på gode elbiler, er Sør-Koreanerne. Kia e-Soul og Hyundai Kona leverer alle varene som forventet, og forhåpentligvis kommer også flere biler til Norge neste år.

De møter imidlertid imponerende konkurranse fra på langt nær nye Opel Ampera-e. Den står seg overraskende, og vi testet den på nytt i år fordi ventelistene er tomme og du kan gå i butikken og kjøpe en bil og få levert den med en gang.

Appropos travere: BMW i3 har blitt oppdatert igjen – enda større batteri, og like fin å kjøre som alltid. Akkurat det samme gjelder Hyundai Ioniq med facelift, som fortsatt er en særdeles vellykket og ikke minst avslappende og komfortabel elbil å kjøre rundt i.

Mega-selgeren Nissan Leaf e+, fikk stort batteri og lang rekkevidde i år. Det samme gjaldt Renault Zoe som samtidig ble nesten helt ny.

Mazda MX-30 på sin side, og DS3 Crossback E-Tense, er bare de første av en lang rekke nye elbiler som kommer i 2020. De to er allerede kjørt, resten kommer fortløpende det kommende året.