Nye Zafira blir større, kommer med firehjulsdrift, og er snart elektrisk. Her kjører vi diesel-utgaven for første gang.

Tekst og foto: David K Andersen

Zafira skapte en ny bilklasse da den kom i 1999. Omtrent som en Golf eller Astra i størrelse, men med plass til 7 personer, satt den en ny standard for kompakte flerbruksbiler.

Med 2,7 millioner solgte eksemplarer gjennom tre generasjoner, har bilen vært en suksess for Opel. Delvis takket være tilpasningsdyktighet ved generasjons-skiftene. Den har nemlig økt i størrelse hver gang, det gjør den også nå i 2019.

Mens markedet for kompakte og mellomstore flerbruksbiler stadig taper mot SUVene, i Europa er det ned hele 59 prosent bare de siste fem årene, øker stadig etterspørselen etter de største.

Nye Zafira Life er en tydelig tilpasning til trenden, den vokser seg nå helt opp til Volkswagen Caravelle/Multispace-størrelse.

I alle fall om du, i valget mellom tre lengder, går for en av de to største, som måler 4,95 eller 5,3 meter. Den minste, på 4,6, er faktisk kortere enn utgående modell, så det er ingen grunn til å bekymre seg over at den nye bilen blir for stor sammenlignet med den gamle.

I høyden vokser den såklart ganske mye (24 cm), men 1,90 i totalhøyde betyr at den fortsatt går inn i de fleste garasjer.

Med alt dette, har du sikkert allerede forstått at dette dreier seg om en bil som også vil finnes i varebilutgave.

Opel har tidligere samarbeidet med Renault om biler i denne klassen, men med overgangen fra General Motors til PSA på eiersiden, er det naturlig at det samkjøres med Peugeot og Citroën. Med, er også Toyota.

I personbil-utgavene vi har med å gjøre her, har ikke bare Opel sørget for eget design av fronten og slike ting, men også forsøkt å gjøre bilen så komfortabel som mulig. Ekstra støyisolering er å finne en rekke plasser – forskjellen om de gamle personbilutgavene av Vivaro er betydelig.

Jeg synes for øvrig Opel lykkes best med designen i dette firkløveret. Fronten er dynamisk og gjør bilen antydningsvis fet. Den har også stor omsorg for detaljene – se for eksempel hvordan den krommede linjen gjennom grille fortsetter inn i lyktene.

I 2021 kommer fullelektrisk utgave, men frem til det, vil det bli fem dieselmotorer å velge på. 1,5-litere på 102 eller 120 hestekrefter, i kombinasjon med manuelt gir, eller 2-litere på 120, 150 eller 177. Den største med 8-trinns automatgir som standard.

Om alle motorene vil tas inn til Norge er tvilsomt, men de viktigste, som eksempelvis 177-hesteren, vet vi kommer.

Videre får du firehjulsdrift om du vil – sammen med 2-liter på 120 eller 150 hester, og manuelt gir. Firehjulsdriftsystemet leveres av Dangel.

Innvendig kan du selv bestemme konfigurasjon basert på behov og bil-lengde. Det er snakk om 7 eller 9 seter. Alle er festet i skinner i gulvet, og kan flyttes forover eller bakover, samt snus.

Det praktiske

Siden vi allerede har begynt å snakke om seter og plass, kan vi fortsette med hvordan løsningene oppleves i praksis.

Først og fremst, gir området bak fører og passasjersete et betydelig mer påkostet inntrykk. Dette er noe helt annen enn i tidligere Vivaro-modeller med bakseter, spesielt i denne topputgaven vi tester her.

De to setene på midterste rad er store kapteinstoler med separate armelener på begge sider og gode justeringsmuligheter. Bord er både innfelt i seteryggen foran, og kan felles opp fra en smart flyttbar konsoll i midten. Her sitter du virkelig kongelig. Også med tre i bredden på bakerste rekke er det fint – avhjulpet av at det er snakk om tre separate seter. To klimaanlegg er på plass, med egen styring for baksetet i taket. Som for øvrig kommer som panorama glasstak om du vil.

Praktiske behov er ivaretatt via flere strømuttak, inkludert 230-volts kontakt under passasjersetet, greit med steder å legge fra seg ting på, doble hanskerom og andre smarte løsninger. Flere og bedre koppholdere, og kanskje mer praktisk bruk av plassen mellom forsetene, kunne den nok hatt.

Skyvedørene er elektriske og kan styres både med å ta i dørhåndtaket, fra knapper på dashbordet, og med nøkkelen. De kan også åpnes ved å bevege foten under bakluka. At glassvinduet i bakluka kan åpnes separat er en smart detalj, og plassforholdene i bagasjen er selvsagt enorme. Selv i de korteste utgavene er det så god høyde at du ender opp med greit volum. Hvor mye bagasjeplass du ønsker, bestemmer du selv når du velger mellom de tre lengdene.

Førerplass

Forsetene er, om ikke helt i Opel AGR-land, så i alle fall store nok for de fleste, og med fin kvalitetsfølelse og god stopping. Du har oppfellbart armelene, elektrisk justering og massasje. Sistnevnte er ikke all verden å skrive hjem om, men totalkomforten på førerplass er svært god med tanke på at dette også er doning som vil finnes i varebilutgave.

Dashbordet og kontrollorganene minner om det vi kjenner fra Citroën Jumpy, Peugeot Expert/Traveller og Toyota Proace, som betyr enkelt og oversiktlig, men med solide mengder hard plast.

Det er heller ikke super-moderne, med infotainmentskjerm på 7 tommer og analoge instrumenter. Siden alle funksjoner du trenger, og det meste av moderne utstyr for komfort og sikkerhet er på plass, er kanskje det urettferdig å klage på.

For her har du Apple Carplay, Android Auto, 3D-kart i navien, head-up i farger (på plate), 180-graders ryggekamera og det hele. Sikkerheten er ivaretatt via 14 aktive systemer, inkludert automatisk nødbrems.

Å kjøre

Ute på veien imponerer Zafira Life først og fremst med høy komfort. Den er betydelig mer stillegående enn jeg hadde ventet, og selv oppe i 190 km/t (!) på Autobahn, oppleves den som like støysvak som en vanlig personbil.

Om det er Opels erfaring med høye hastigheter eller noe annet, vet jeg ikke, men i tillegg til å bråke lite, er den også stabil, lettkjørt og trygg i høye hastigheter.

Ujevnheter i veien tas likeledes imponerende godt opp. På grunn av bakhjulsopphengets utforming, det er konstruert for å takle mye last, får du litt ukomfortable sidebevegelser i karosseriet når større ujevnheter overkjøres på skrå. Utenom det, kan fører og passasjerer nyte utmerket flyt langs veien.

Kjøreegenskapene er på ingen måte inspirerende i tradisjonell forstand, men det forventes heller ikke. Mer følelse i styringen hadde riktignok vært fint, men først og fremst er Zafira superlettkjørt, til tross for størrelsen, og det er nok viktigst.

Jeg kjørte bare 177-hesteren med 8-trinnsautomaten denne gangen, og den kombinasjonen leverer svært godt.

Etter å ha blitt imponert over Renaults nye drivlinje i Trafic for få dager siden (les rapport om den her), må vi nok si at Opel leverer enda et hakk bedre. Motoren opererer med raffinert gange, og automatkassen, som er av vanlig converter-type, jobber mykt og effektivt. Du kan gire med hendler bak rattet om du vil.

Dette personbilstandard, og det gjelder faktisk også fartsressursene. Med 400 Nm på laget, klarer raskeste Zafira-utgave 0-100 km/t på solide 10,4 sekunder. Topphastigheten er oppgitt til 185 km/t og som nevnt over klarte jeg enda mer på speedometeret. Det hele uten at det tok spesielt lang tid eller at jeg følte jeg pinte bilen. Selvfølgelig lite aktuelt for Norge, men dette er nok en solid maskin å dra tunge lass og store tilhengere med.

Firehjulsdrift-utgaven, kjørte jeg et par runder i en over snittet krevende offroad-løype, hvor antagelsene om at Dangel-systemet gir seriøse fremkommelighets-fordeler, utvilsomt ble bekreftet.

Dette er ikke et automatisk og super-integrert system som i eksempelvis Volkswagen Multivan, men mer et verktøy for kjøring i terrenget, på glatt føre eller vanskelig vei. Du må selv skru på firehjulsdriften når du trenger den.

Gjør du det, legger du det meste bak deg når forholdene blir skikkelig vriene. Full sperre på bakakslingen legges inn via firehjulsdrift-kontrollen på venstre side av rattet – om du virkelig skulle være i trøbbel. For de som ikke trenger fullt så vasse offroad-egenskaper, finnes Intelligrip for forhjulstrekkerne, hvor ulike kjøreprogram hjelper deg frem.

Utgående Opel Zafira var en glimrende bil med svært høy kjørekomfort. Denne nye, større utgaven, når ikke helt opp på kjørefølelse – du kjenner til en viss grad at den også finnes i varebilutgave.

Utenom det, er fordelene store. Plassforholdene er enorme, fleksibiliteten god, utstyrsnivået bra, komforten svært høy og drivlinjene imponerende.

Dette er alternativet for familier med mange medlemmer, eller som kanskje har fritidsaktiviteter som krever mye plass. I tillegg vil den selvfølgelig være et godt alternativ i enklere utgave for idrettslag, institusjoner eller lignende. Eller som VIP-shuttle i topputgave med høy komfort på alle sitteplasser.

Prisene er ikke klare, men vi ser vi på konkurrentene, er det naturlig å anta at Zafira vil starte rett over halvmillionen og fortsette opp mot 800 000 kroner, proppet med størst motor og alt utstyr.

Det koster altså en del, men settes praktiske egenskaper og høy komfort for alle passasjerer høyt på prioriteringslisten, kan dette være et godt valg, som familien vil sette stor pris på både til hverdag og fest (les: Langtur).

Galleri:

Data:

Opel Zafira Life 2.0 diesel 177 A8
Pris fra Ukjent
Pris testbil Ukjent
Motortype R4 turbo diesel
Transmisjon A8 FWD
Motorvolum ccm 1 997
HK o/min 177 3 750
Nm o/min 400 2 000
Sek. 0-100 km/t 10,4 –
Topphastighet km/t 185
Forbruk blandet l/mil 0,70 – 0,81 (WLTP)
Utslipp CO2 g/km 183 – 213 (WLTP)
Egenvekt kg 1 780
Tilhengervekt kg 2 000
Bagasjerom liter Opp til 4 500
Lengde mm 4 600 – 5 300
Bredde mm 1 920
Høyde mm 1 900
Akselavstand mm 3 275