Oppdateringene er ikke så mange, men nye 2-liters motorer og moderne automatgir kan være akkurat det Renault Trafic trenger.

Tekst og foto: David K Andersen

Det var med introduksjonen av andre generasjon Trafic i 2001, at Renault og de andre merkene i varebilsamarbeidet ble satt på kartet. Ikke bare hadde den futuristisk utseende, den kunne også by på en ny komfort-standard for varebiler.

Arvatgeren fra 2014, beholdt hovedlinjene i designen, selv om hele bilen var ny. Nok en gang kunne Renault tilby en varebil med tilbakelent og personbilaktig førerplass, selvfølgelig i tillegg til firkantet og praktisk varerom.

HER KAN DU LESE TEST AV SØSTERMODELL OPEL VIVARO FRA 2015

Den gangen nådde samtidig nedskalerings-bølgen for dieselmotorer et høydepunkt. Bare 1,6-liters motor har vært tilgjengelig siden 2014 – enten med singelturbo og 120 hestekrefter, eller to turboer og 145.

Det er det imidlertid slutt på nå. Teknologien utvikler seg stadig, og i dag er det enklere å komme under stadig strengere utslippsgrenser med en mindre presset motor.

Derfor ser vi med årets fornyede modell, for første gang siden forrige generasjon Trafic, større dieselmotorer under panseret.

2-literen er videreutviklet fra en allerede eksisterende Renault-motor, og kommer med 120, 145 eller 170 hestekrefter. 1,6-literen henger med et år til, men da bare i snik-versjon på 95 hester.

Den andre store nyheten er at Trafic får automatgir. Det er EDC dobbeltclutch-kassen med 6 gir som tar plass i de to største motoralternativene om du vil.

Utenom nyhetene på drivlinje-siden, er forandringene mot tidligere mindre. Du kan imidlertid enkelt skille ny og gammel fra hverandre i og med at grillen har helt nytt utseende, flankert av nye LED-lykter.

På innsiden er det detaljer som kromlister her og der å finne, og infotainmentsystemet oppdateres med bedre brukervennlighet og Apple Carplay og Android Auto. Den har også ny girkule og nytt og mer solid setetrekk.

For personbilutgavene, som heter SpaceClass, er det ytterligere forfinet interiør med plastoverflater i pianolakk og skinn-interiør.

Verdt å vite, kan forresten være at Opel ikke lenger deltar i samarbeidet om denne varebilen, de kommer i år med en ny Vivaro som lages sammen med Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota Proace. Inn har allerede Fiat kommet, som tilbyr sin utgave av Trafic med navnet Talento. Vi regner med den får lignende drivlinjeoppdateringer.

For det første er det virkelig på tide med automatgir på menyen, det er et tilvalg norske varebilkunder liker.

At den kommer med en skikkelig dobbeltclutch-automat og ikke en gammeldags converter-kasse eller singelclutch-enhet, er dessuten veldig bra.

Den nye 6-trinnsautomaten jobber effekt og umerkelig, og gjør kjøringen betydelig mer komfortabel. Den jobber litt annerledes enn Volkswagens DSG ved at den tar seg noe bedre tid til girskift, men i denne typen bil spiller det ingen rolle.

Litt kjappere til å skifte mellom forover og revers, eller motsatt, kunne den imidlertid ha vært – du må vente litt, etter at girvelgeren er flyttet.

Ved å flytte girspaken til høye, kan du for øvrig gire manuelt ved å vippe den forover og baker sånn som i vanlige biler med automatgir.

Når det kommer til motorer, er det liten tvil om at kraftigere alternativer har vært savnet. Den gamle 1,6-literen holdt fint til vanlig kjøring, men med fullt varerom, og kanskje tilhenger på kroken, bør kraftigere kost til i denne størrelsen varebil.

Allerede det nye mellomalternativet på 145 hestekrefter, leverer solid trekkevne, og passer Trafic utmerket. Motoren er raffinert nok, og sammen med automaten er dette en kraftigere opplevelse enn tidligere. Forbruket skal også være senket med opp til 0,6 liter pr mil.

Det er imidlertid 170-hesteren som imponerer mest. Den har 380 Nm i ryggen, og byr på merkbart bedre skyv. Det er ikke alltid like enkelt å merke forskjell på to utgaver av samme motor med ulik effekt, men her får du virkelig merverdi om du velger den største.

Jeg synes også den jobber bedre sammen med automatkassen, det virker som om justering av girskift i forhold til gasspådrag og den slags, er mer gjennomført her. Det kan trygt anbefales å gå for denne kombinasjonen av motor og gir.

Ellers er Trafic som alltid en komfortabel varebil å kjøre. Fjæringen er svært godt avstemt, både med tanke på komfort og kjøreegenskaper.

Vi liker også sittestillingen, setene og alle de smarte oppbevaringsrommene som finnes rundt førerplassen. Et rom under passasjerbenken tar hele 54 liter, og totalt finnes 90 liters oppbevaringsrom fra førerkabinen. Midtsetet kan dessuten vippes ned og brukes som PC-bord.

I varebilene varierer det firkantede lasterommet fra 3,2 til 8,6 M2 avhengig av utgave. En ekstra sikkerhetslås på bakdørene er tilgjengelig, og varerommet har nå LED-belysning.

SpaceClass-utgaven på sin side, kan ikke bare skilte med et forseggjort passasjerområde, men smarte løsninger. Du kan få den med opp til 9 seter, mens testbilen vi kjørte hadde 7. De 5 baksetene er alle separate stoler som kan flyttes rundt. Du kan velge limousin-aktig plass ved å snu andre seterad mot kjøreretningen og skyve tredje rad langt bak, men i den lange utgaven, er selv da bagasjerommet bak der igjen enormt.

En ny flyttbar bordsløsning kan festes hvor som helst i midten av bakseteområdet, og du kan velge om en eller flere passasjerer skal ha tilgang (se bilde). Virkelig smart.

Med den høye komforten i Trafic, fremstår SpaceClass som en svært tiltalende familiebil for de med ekstra plassbehov. Også som turbil, hvor komfort er viktig for alle 7, synes jeg dette er et fristende alternativ.

De nye motorene, med mulighet for automatgir, forvandler Trafic. Spesielt utgaven med 170 hester. Det er ingen tvil om at dette alternativet har vært etterlengtet.

Med det, har Renault plutselig en varebil i programmet som også tiltaler mange av de norske kundene som gjerne legger litt mer penger i bilen for mer krefter, automatgir og bedre komfort.

Prisene er foreløpig ikke klare, men om Renault klarer å havne på konkurransedyktig nivå, både hva gjelder varebil- og personbilutgavene, fremstår Trafic som et svært godt alternativ for de som ønsker ekstra krefter og komfort.

PS: Også Renault Master har fått facelift med nye motorer, ny front og nytt interiør. Dette er Renaults alternativ til Mercedes Sprinter og Volkswagen Crafter, og etter en prøvetur samme dag som vi kjørte de ulike Trafic-utgavene, er dette absolutt et attraktivt alternativ til storselgerne. Interiøret har usedvanlig mange praktiske løsninger (flere enn i Trafic), og bilen har kraftig motor og fine kjøreegenskaper.

Data:

Renault Trafic dCi 145 dCi 170 EDC
Pris fra Ikke klar Ikke klar
Motortype R4 turbo diesel R4 turbo diesel
Motorvolum ccm 1 997 1 997
HK o/min 145/3 500 170/3 500
Nm o/min 350/1 500 380/1 500
Transmisjon 6M forhjulsdrift 6A forhjulsdrift
Sek. 0-100 km/t Ikke oppgitt Ikke oppgitt
Topphastighet km/t 176 Ikke oppgitt
Forbruk blandet l/mil 0,54 Ikke oppgitt
Utslipp CO2 g/km 142 Ikke oppgitt
Egenvekt kg Ikke oppgitt Ikke oppgitt
Tilhengervekt kg Ikke oppgitt Ikke oppgitt
Bagasjerom liter 5 200 – 8 600 5 200 – 8 600
Lengde mm 4 999 – 5 399 4 999 – 5 399
Bredde mm 1 956 1 956
Høyde mm 1 971 – 2 465 1 971 – 2 465
Akselavstand mm 3 098 – 3 498 3 098 – 3 498

Galleri: