Ford avduket i dag helt nye Puma. Dette er en kompakt SUV med smarte motorer og god plass, eller hva sies om et bagasjerom på hele 456 liter?

Puma har et nytt Ford-design, men man kan også se familielikheter. Lykter som er plassert høyt, stor grill og korte overheng. Litt Ford Focus, særlig i fronten. Nye Puma har høy sittestilling, noe som er typisk for klassen, og mer enn god nok plass for en passe stor familie.

To forskjellige utstyrtsvarianter blir tilgjengelig, den sportslige ST-Line med sportsunderstell, 18 og 19″ alufelger og ST-Line grill, samt en Titanium-variant med elegante 18″ alufelger, kromdetaljer i grillen og sideskjørt.

– Dette er en ny modell som vi tror vil treffe svært bra blant de stadig flere nordmennene som ønsker seg en SUV eller crossover. Den er ekstremt praktisk, svært romslig og fleksibel, samtidig som den har et moderne og iøynefallende design. Hybridteknologien reduserer utslippene og gjør den mer drivstoffgjerrig, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg

Motoriseringen er den kjente og prisbelønte 3-sylindrede 1,0-liters motoren. Denne får nå mild hybrid-teknologi. En integrert startmotor/generator gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing og retardasjon og lader det 48 volts luftavkjølte batteriet. Effekten i motorene er opptil 155 hk.

Mild hybrid-systemet fungerer også som en motor som sømløst integreres med den prisbelønte 3-sylindrede 1.0-liters EcoBoost-bensinmotoren. Den bruker lagret energi til å gi bilen ekstra dreiemoment, som både bidrar til opptil 9% redusert drivstofforbruk og optimal ytelse.

Etterhvert kommer en dieselvariant med en 7-trinns automatkasse.

Puma leveres med 12 ultrasoniske sensorer og 2 kameraer som gjør at den kan utstyres med en rekke Ford Co-Pilot 360 førerassistenter.

– De mange teknologiene som kan fås med nye Puma er helt enestående i segmentet. Alt fra trådløs lading til kø-assistenten sørger for å gjøre kjøreturen med Ford Puma til en praktisk, komfortabel og intuitiv opplevelse, fortsetter en entusiastisk Per Gunnar Berg.

Det er liten tvil om at Puma er godt utstyrt, for i tillegg til førerassistenter og sikkerhetsutstyr man forventer, kan også Puma skilte med komfort-utstyr man bare finner i høyere prisklasser. Som eksempel kan nevnes handsfree elektrisk bagasjeåpner og massasjestoler. Av annet utstyr du får på Puma nevner vi:

  • Stop & Start-teknologien gjør at den adaptive cruisekontrollen automatisk bremser helt ned til full stopp i en kø, og starter bilen opp igjen dersom stoppet er kortere enn tre sekunder.
  • Et helt nytt system for fareadvarsler som kan gi informasjon om viktige situasjoner foran dem på veien før de blir synlige for sjåføren eller bilens sensorer. Systemet er ikke koblet til bilens satellittnavigasjon, men mottar informasjon direkte via bilens modem, FordPass Connect, fra lokale myndigheter, nødetater og andre kjøretøy koblet opp mot den samme «skyen». Systemet henter sine data fra HERE Technologies, og varsler om alt fra mennesker eller dyr i veibanen til ulykker eller spesielt vanskelige kjøreforhold.
  • For første gang leverer Ford også et 180 graders ryggekamera. Dette gir deg bedre oversikt over kryssende trafikk bak bilen når du for eksempel rygger ut fra en parkeringsplass. Nye Puma kommer også med blindsonevarsler som sier fra om kryssende trafikk bak bilen – og bremser ned av seg selv dersom sjåføren ikke reagerer på bilens advarsler.
  • Med den nye selvkjørende parkeringsassistenten blir også parkeringen enda enklere. Med ett trykk kan bilen automatisk lukeparkere eller parkere bilen vinkelrett inn i en luke som i et parkeringshus.
  • Nye Puma kommer også med et videreutviklet system av Fords filsentreringsassistent. Med «Road Edge Detection» merker bilen når hjulene treffer grus, gress eller annet på siden av veien, og styrer bilen forsiktig inn på veien igjen (level 2 selvkjøringsegenskaper).

Ford PassConnect gir wifi-muligheter for opp til 10 enheter. Enhetene kan lades trådløst i bilen om de er tilpasset slik lading. Med Ford PassConnect kan du også finne igjen bilen på mobiltelefonen. Lettvint for oss glemsomme når du har parkert et sted du ikke husker.

Puma skal produseres på Fords fabrikk i Craiova i Romania, og den blir lansert i høst. Vi kommer tilbake med priser og inntrykk ved første mulighet.