Volvo har suksess med nye V60, og nå kommer utgaven skapt for norske forhold. Forhøyede V60 CrossCountry kan bli en storselger, men T8-utgaven seiler opp som favoritt.

Favorittstempelet til V60 T8 betyr plug-in hybrid, som består av en sprek bensinmotor og en ganske sterk elmotor. Til sammen gir det 390 hestekrefter, og skal gå mer enn 40 km på elektrisitet. Vi skulle få teste hvordan den oppførte seg på både snø og is. I tillegg sto en V60 Cross Country til vår disposisjon. Den får dessverre ikke T8 drivlinje, men har fine dieselmotorer som passer biltypen perfekt.

Vi tok turen til Luleå for å finne perfekte forhold, en skikkelig vinter med 10 – 14 minusgrader møtte oss. Isbanene lå tett i tett, og det var lagt opp til mange timer på glattisen. Først skulle bilene testes på snødekte landevei.

Gode vinteregenskaper
Volvo V60 er en solid vinterbil med varme i ratt og stoler. Begge deler har tre innstillinger, og selv om akkurat dette er noe vi forventer i stolene, er tre trinn varme i rattet noe man setter stor pris på. Ved oppstart, når bilen er kald, har man god glede av maks varme, men i stedet for å måtte slå den av når det blir for varmt på hendene, kan man heller juster ned. Behagelig og viktig for en komfortabel kjøretur. Pluss blir det også for rask oppnådd varme i kupeen.

Begge bilene har firehjulsdrift, men T8 har elmotoren koblet til bakhjulene, og dermed får den en litt annen oppførsel enn Cross Country, som har en konvensjonell firehjulsdrift. Vi fant favoritten vår på isbanen, men vi kommer tilbake til det.

Cross Country er snøkongen
Framkommeligheten i snø begrenses kun av snødybde, og her har Cross Country-utgaven en fordel på grunn av sin høyere bakkeklaring – 210 mm mens V60 har 142 mm. Firehjulsdriftsystemet i begge bilene virker kjapt, men jeg stoler mer på det konvensjonelle og innbiller meg at det er litt bedre grep i Cross Countryen. Vi testet denne utgaven i en tøffere «Off Road»- løype, der den besto prøvelsene med glans. Volvo V60 Cross Country hjelper deg ned utrolig bratte bakker. Det er bare å slippe gassen og la den takle farten selv, noe den gjør med bravur.

Vi fikk også kjøre en dumpebane der fjæringen fikk kjørt seg. Flere ganger ble et eller to av hjulene stående i friluft. Selv om det knirket og knaket godt på grunn av bevegelsene i karosseriet, var det imponerende å se hva en vanlig familie-Volvo kan klare.

Sladdeglade familiebiler
Ute på isen ble det mer rallykjøring enn fornuftig framfart. Likevel ble hjelpesystemer testet, og med alt av anti-systemer koblet inn, kunne vi holde god fart på isbanen uten å miste kontroll. Moroa begynte først når man koblet av systemene, da viste bilene forskjellige egenskaper.

T8 viste seg å være en leken bil på isen, og bakenden kom enkelt ut, men rumpa var litt vanskelig å kontrollere. Gassresponsen var litt brå, og det var ikke alltid like forutsigbart. Over i Cross Country-utgaven ble ting annerledes. Første inntrykk, var at T8 er enklere å få ut i sladd, men det beviste bare hvor forskjellige disse bilene er. Etter et par runder for å vende seg til litt annen kjørestil, viste det seg at Cross Country er morobil nummer én av disse to. Ikke bli overrasket om denne dukker opp som ungdomsbil i Norges bygder om noen tiår, for du verden hvor morsom denne var å kjøre bredt med.

Sportslig karakter
Etter flere timer med moro, får vi tid til å reflektere over hva V60 egentlig er. I alle utgaver har de lagt mye vekt på sikkerhet og komfort. Det har blitt en selvfølge om du kjører en Volvo. Med V60 har de også bygget inn en god dose sport, og selv om man ikke får testet svingfart på vinterføre, merker man godt hvilke biler som er godt balansert når det blir kjørt noen timer på isen.

Volvo V60 har nettopp den gode balansen, og firehjulsdrift-systemet har fin kombinasjon av grep og kjøreegenskaper. Den godtar en tanke overstyring og ønsker bakenden velkommen om føreren vil. Om man kjører på tørr asfalt, vil man også merke overførsel av kraft bak når farten øker i svingkombinasjoner. Dermed får man mer følelse av å kjøre bakhjulsdrift enn framhjulsdrift, og sikkereheten er fortsatt på topp. Det er aldri fare for at du snurrer rundt.

Komplett utvalg
Med V60 T8 og V60 Cross Country er 60-serien så og si komplett. Man kan velge mellom to økonomiske og sterke dieselmotorer, en bensinmotor med 310 hk som gir de sportslige kjøreegenskapene krefter i fleng, og nå får man også en plug-in hybrid som gir muligheter for utslippsfri kjøring i flere mil.

Karosserivarianten Cross Country gjør V60 til en perfekt vinterbil for familien. Du kan velge mellom to motorer, en dieselmotor på 190 hk og en bensinmotor på 250 hk. For Cross Country er AWD og 8-trinns automatkasse standard, mens du kan få vanlige V60 med bare drift på framhjulene.

Etter å ha kjørt mye Volvo V60 de siste ukene, er vi imponert over hva Volvo har fått til. Det har blitt en veslevoksen familiebil som har mye å tilby. Volvo kaller V60 for «Den ultimate familiebilen». Vi er enige!

Vi har også testet Volvo V60 D4 og T6

Foto: Volvo