Mer avanserte sikkerhetssystemer, oppdatert informasjonsteknologi og nye motorer, tar plass når Mercedes oppdaterer sin norske bestselger.

SUVen GLC, har med siktet innstilt på BMW X3 og Audi Q5, og ladbar hybrid-utgave på programmet, vært en gedigen suksess for Mercedes i Norge siden introduksjonen i 2015.

Nå er det klart for midtlivsoppdatering, med premiere i Genéve om kort tid. Her er de første bildene fra Mercedes og en oppsummering av modellens nyheter.

Utseendet endrer seg ikke drastisk, grillen er som ventet ny, nå med to lameller. Den er flankert av nye lykter, i alle fall i design og LED-signatur. LED matrix-løsningen, eller Multibeam som Mercedes kaller det, fortsetter som før. Den geniale løsningen er tilleggsutstyr, men bestilles ifølge Mercedes av svært mange nordmenn.

På innsiden er største nyhet innførselen av MBUX (Mercedes-Benz User Experience) i siste generasjon. Eller på norsk: Den nyeste versjonen av infotainment-systemet.

Det betyr faktisk ganske store forbedringer for GLCs del. Du vil nå kunne styre ting både via touch på selve skjermen, rattknappene, kontrollenheten i midtkonsollen, stemmestyring og gestikulering. Sistnevnte altså at du kan få volum til å endres eller andre ting ved å vifte med hånda i lufta i spesielle bevegelser.

Stemmestyrings-systemet Hey Mercedes er også på plass – du kan lese mer om det i denne artikkelen om lillebror A-klasse der det ble levert først.

På sikkerhetssiden knyttes de aktive systemene med autobrems og det hele opp mot navigasjonen, som betyr at bilen på egenhånd forbereder seg dersom den for eksempel oppfatter at det er bilkø bak en blind sving eller bakketopp. Den vil da kunne bremse ned i god tid for å unngå sammenstøt.

En ny funksjon de kaller Turn-off, hindrer deg i å svinge av veien til venstre dersom det er motgående trafikk. Her leser bilen trafikken foran samtidig som den oppfatter dine ønsker om å svinge av, blant annet om farten tilpasses til det og du skrur på blinklyset. Autobremsen trår til om du selv ikke forstår at det kan gå galt.

GLC får også aktiv tilhenger-manøvreringsassistanse for første gang, for ikke å snakke om luftfjæring. Firehjulsdrift er standard i alle versjoner. Komfort kommer i mange former, der altså.

Plug-in hybridutgaven sies det ikke noe om i denne omgang, men de resterende motorene er alle nye. Fra start av (mot midten av året da GLC ventes å ankomme), vil den være tilgjengelig i to bensin og tre dieselutgaver (se under). Alle er av den nye motorserien hvor blant annet 220d-motoren som ADAC nylig målte 0 utslipp av NOx er med.

Flere drivlinjer blir presentert senere på året.

SKAL DU VIRKELIG HA SUV SOM GÅR UNNA? LES TEST AV MERCEDES-AMG GLC63S HER!

Galleri:

Data:

GLC 200 GLC 300 GLC 200 d GLC 220 d GLC 300 d
Ytelse forbrenningsmotor (kW/hk) 145/197 190/258 120/163 143/194 180/245
Ytelse elektrisk motor (kW) 10 10
Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm) 280 370 360 400 500
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) 150 150
Blandet forbruk (l/mil) 0,71-0,74 0,71-0,74 0,52-0,55 0,52-0,55 0,58
Blandet CO2-utslipp (g/km) 169-161 169-161 145-137 145-137 153-151