Komfortable og sparsommelige Prius får et tidlig facelift. Med det, følger for første gang mulighet for firehjuldrift.

Hybridenes hybrid har ikke alltid vært vår favoritt, men det endret seg med introduksjon av dagens modell i 2016.

Til tross for betydelig suksess over flere generasjoner, var det som om brikkene falt mer riktig på plass i den. Hovedsakelig i form av bedre komfort – bilen byr i tillegg til lavt støynivå, fin fjæring og sånne typiske ting, på en slags avslappende atmosfære når du kjører den. Svært tiltalende.

Dessuten sørger siste generasjon hybride drivlinje for imponerende lavt forbruk. Det er helt uproblematisk å kjøre Prius på rundt 0,4 liter pr mil. Og om du vil kjøre mest mulig på bare strøm, finnes det siden 2017 en ladbar versjon.

Her skal vi imidlertid snakke om fullhybriden.

Front og bakpart tones litt ned. Du ser på bildene (blå er den nye, rød den gamle), at de nokså ekstreme formene på lykteinnsatsene, både forenkles og gjøres mer horisontale.

Dermed fremstår nå Prius noe bredere og lavere også. Jeg hadde sansen for originalen, så behovet for en slik forandring var ikke tilstede fra min side. Toyota sier imidlertid at kundene ønsket et noe mindre særegent preg.

Det er også grunnen til at de blanke hvite panelene i dashbordet nå er erstattet av tilsvarende i sort.

Andre nyheter som følger faceliften er setetrekk, felger, bedre plassering av knappene til setevarmen, oppgradert navi med bedre funksjonalitet og visning i head-up, større ladeplate, skjerpet styring, bedre støyisolering og enkelte forbedringer av kvalitetsfølelsen i interiøret.

HER KAN DU LESE TEST AV PRIUS FRA 2016

Mest spennende er imidlertid firehjulsdriften, hvor Toyota Norge faktisk har spilt en avgjørende rolle. De observerte nemlig at Prius ble solgt med elektrisk bakhjulsdrift i Japan og meldte sin interesse til fabrikken.

Det medførte at japanerne sendte et eksemplar til Norge for test, hvor den norske importøren etter å ha oppdaget enkelte svakheter i systemet, fikk disse utbedret. Nå er ferdige Prius AWD-i klar for Norge.

Firehjulsdriften i Prius er kun ment som en fremkommelighets-hjelp. Elmotoren på bakhjulene yter 7 hestekrefter, men med 55 Nm og et reduksjonsgir på 10,4, leverer den 570 Nm fra 0-10 km/t. I dette hastighets-spekteret har den alltid full firehjulsdrift.

Videre fra 10 til 70 km/t, reduseres kreftene naturlig nok gradvis, og over det igjen, er den bare forhjulsdreven.

Vi testet på is med et tynt lag hardpakket snø over. Med så mye moment bakover, var naturligvis start fra stillestående i bratt bakke helt uproblematisk (den forhjulsdrevne kjørt parallelt, kom ikke opp).

Dessuten kunne jeg teste «Norge-oppgraderingen». Den går nemlig på at antispinn-systemet ikke skal kutte så mye motorkraft at du risikerer å miste fremdrift på grunn av moment-kutt. Ved å trykke gasspedalen til bunns, spant derfor forhjulene seg gjennom snølaget og ned på isen (istedet for at kreftene ble kuttet til et minimum for å minimere hjulspinn), men på grunn av firehjulsdriften, kom også da Prius opp bakken.

Mindre momentkutt i antispinn-systemet er selvfølgelig ikke ment på akkurat det, men å beholde farta og ikke stoppe opp når du er på tur opp ubrøytede bakker. Uansett: Systemet virker til å fungere bra.

Oppe i fart og i vanlig kjøring, kunne jeg ikke merke noen forskjell mot en vanlig Prius.

Derimot kjente jeg meg godt igjen fra forrige gang jeg kjørt denne Toyota-modellen: Du sitter fint, har en åpen og luftig følelse inne i kupéen, og kan nyte avslappende kjøreturer i en komfortabel bil.

Nytt bilde i instrumenteringen viser hvordan kreftene distribueres

Ikke en grunn til å kjøpe bilen, men at Toyota Norge ikke bare fikk fabrikken til å selge den firehjulsdrevne utgaven i lille Norge, men også å endre den så den passer våre forhold bedre, er særdeles uvanlig.

Her har ikke bare importøren vist kompetanse og gjennomføringsevne, de har en fabrikk i ryggen som hører på hva de sier. Ganske imponerende fra verdens største bilmerke.

Så er ikke Prius AWD-i hverken en Quattro eller RAV4-konkurrent (les om det oppgraderte firehjulsdriftsystemet i nye RAV4 her), som sagt dreier dette seg om å komme seg frem den siste biten til hytta. Eller hjem, om du som mange har ei bratt kneik opp til egen gårdsplass.

Til det fungerer det prikkfritt, og ikke minst blir det billig. Siden elmotoren bak er så liten, tilfører den svært lite vekt og økt energiforbruk. Utslippet øker faktisk bare med 2 g/km.

I sin tur, betyr dette at Prius blir en av de rimeligste firehjulstrekkerne på markedet. Påslaget er 19 900 kroner, som burde være svært overkommelig i et land med holke halve året. Toyota Norge forventer da også at 70 til 80 prosent av norske Prius-kjøpere fra nå av vil velge AWD-i.

Dette er ikke en entusiastbil, men: Ved siden av å være lettkjørt og komfortabel, har Prius med lave driftsutgifter og velkjent driftssikkerhet vært et av de mest problemfrie bilene å eie. Vi kan nesten ikke se for oss andre utfordringer i hverdagen enn fremkommelighet vanskelige vinterdager. Nå er også det problemet løst.

Data:

Toyota Prius AWD-i
Pris fra 296 000 (FWD Active)
Pris testbil 315 900 (AWD Active)
Motortype R4 bensin
Motorvolum ccm 1 798
HK o/min 122 5 200 (systemeffekt)
Nm o/min 142 3 600 (bensinmotor)
Sek. 0-100 km/t 10,9
Topphastighet km/t 180 (gjelder FWD)
Forbruk blandet l/mil 0,34
Utslipp CO2 g/km 77
Egenvekt kg 1 440
Tilhengervekt kg 0 (FWD kan trekke 725 kg)
Bagasjerom liter 501 – 1 633
Lengde mm 4 540
Bredde mm 1 760
Høyde mm 1 470
Akselavstand mm 2 700