Fra utseende til drivlinje: Når Toyota lanserer femte generasjon RAV4, er alt nytt. Utfordringene startet imidlertid allerede under første prøvekjøring.

Tekst og foto: David K Andersen

Vi antar repetisjon av hva dette er, ikke er nødvendig. Toyota RAV4 er tross alt bilen som først fant opp en ny klasse, og så brukte den til å laste ut millioner av eksemplarer. 9 så langt, for å være eksakt.

Nå er det klart for femte generasjon, forhjulstrekkeren er straks på plass i Norge, mens trekk på alle fire, som ventes å stå for hoveddelen av salget, lander i mai.

Mer SUV

Som du ser er utseendet radikalt endret, den har kort og godt ingenting til felles med forgjengeren. Muligens med unntak av nedre del av frontfangeren, som beholder et lignende uttrykk.

Toyota splitter med dette designen i modellrekken, sånn at personbiler som nye Corolla (les første prøvekjøring her), og SUVer som denne, nå har veldig lite til felles. Målet er å trekke RAV mer mot de ekte SUVene, som Land Cruiser.

Den nye bilen minner kanskje litt om Jeep fra visse vinkler, men først og fremst ser den mer ut som en røff og kapabel offroader. Vi liker proporsjonene med det lange panseret og den kantete designen. Og med eget preg, vil du aldri ta feil av hva slags bil dette er.

Under skallet sitter RAV4 på TNGA-plattformen, den nye og fleksible arkitekturen som nå brukes på alt fra C-HR til Lexus ES300h. For denne bilen, har den tilleggsbokstaven K.

Sammenlignet med utgående versjon, er den lavere og bredere, og har lenger akselavstand med kortere overheng for bedre offroadegenskaper og mer innvendig plass. Med smartere plattform, har den samtidig 1,5 cm høyere bakkeklaring.

På innsiden er alt like nytt som ute. Selv forrige RAV4 hadde nokså sprek interiørdesign, det har også denne. Toyota sier midtkonsollens bredde understreker SUV-egenskapene, uten at vi nødvendigvis forstår logikken i det, men vi liker uansett måten klimaanlegget og girvelgeren er rammet inn som et eget bredt element.

Muligens kan det stilles spørsmål om hvorfor instrumenteringen bare delvis er digital og ikke bare heldigital. Splitten mellom de analoge viserne og den store skjermen i midten fungerer like fullt godt, og det gir et finurlig preg vi liker. Ergonomisk er det lite å utsette, betjeningen er stort sett logisk og enkel.

Med lavere sittestilling enn før, og 50 prosent økning i teleskopjusteringen av rattet, er forbedringen i kjørestilling vesentlig. Også setene, som i den gamle modellen føltes platte og enkle, er mye bedre nå. Sitteputen er nok i korteste laget for lange personer, men ellers er dette forseggjorte og komfortable stoler som også gir noe sidestøtte. I Executive, har de nå også ventilasjon.

Forskjell

Et par ting er verdt å merke seg om du også kikker på de aningen kortere, og i noen tilfeller rimeligere SUVene som Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai eller Opel Grandland X. Prøvekjøringen av nye RAV minnet oss tydelig på begge forholdene.

Det ene er kvalitetsfølelsen i interiøret, den er merkbart bedre. Bruken av myke plastmaterialer er mer utstrakt, og nokså mange flater i øvre del av dashbordet er trukket i kunstskinn. Den skråmønstrede gummien Toyota har lagt rundt temperatur-hjulene og på innsiden av dørhåndtakene er en skikkelig fin touch, som oppfyller ønsket om en litt røffere, men ikke mindre påkostet, SUV-følelse. Følelse av sparekniv er liten inne i nye RAV4.

Det andre er plassen. Selv om det bare skiller 10 cm eller kanskje ørlite grann mer, er RAV4 som konkurrenten Honda CR-V, virkelig romslig på innsiden.

Hele kupeén føles bred og stor, og i baksetet er det som i utgående RAV4 særdeles god plass i alle retninger. Komforten er bedre nå bedre enn før, men det er litt på bekostning av tredjemann, da setet mer er utformet for to. De kan imidlertid både nyte muligheten til å legge benene i kors, og behagelig skråstilling av ryggen. Mindre bra er baksetets nokså lave plassering, som reduserer sikten ut for de minste, og ikke gir komfortabel knevinkel for de lengre.

Bagasjen øker med 79 liter til 580, og siden batteriet til hybriden er flyttet, er det nå helt flatt. Utformingen er superpraktisk og du har detaljer som flytt- og vendbart gulv, kroker, og nett. Luken er elektrisk og kan åpnes med vifting av fot under bakfangeren. At funksjonen er avhengig av at du ikke har tilhengerfeste, er selvfølgelig en liten miss.

Riktig like fleksibel som Honda CR-V, hvor bakseter kan skyves og justeres, og en tredje rekke er tilgjengelig, er ikke RAV4. Plassforholdene er imidlertid lignende, som betyr meget bra. Eller sagt på en annen måte: Fullgod familiebil på linje med en stor stasjonsvogn.

Utfordringen

Så var det problemene da, som nevnt i innledningen. De startet allerede etter en håndfull mil under prøvekjøringen utenfor Barcelona. I realiteten hadde vi ikke trodd de skulle dukke opp før RAV4s møte med norsk vinter.

Etter å ha forlatt hovedveiene litt oppe i fjellene rundt byen, begynte nemlig snøen å lave ned. Greit nok i starten, med litt sørpe og vann på de snirklete sideveiene, men plutselig var det fullt snøføre. Ikke helt ideelt når du er skodd med sommerdekk og veiene er smale, svingete og tidvis bratte.

Å la bilen stå hadde såklart vært det riktige, men uten en annen bil eller et menneske i sikte, og med tvilsom mobildekning, fant vi det like greit å forsøke å komme oss ut av den uventede spanske knipa.

Med fjerde generasjon hybridlinje, med 2,5-liters bensinmotor (vi hadde første møte med den i Lexus ES300h forrige uke), følger også nytt firehjulsdriftsystem.

Før vi går til det, er det verdt å merke seg at RAV4 nå klarer sprinten til 100 km/t på bare 8,1 sekunder. Systemeffekten er på 222 hestekrefter (218 for forhjulstrekkeren). Antagelig enda viktigere, er at du må trykke mer på gassen enn før for at turtallet skal gå opp og blir liggende høyt, slik mange ikke er så glade i. Dessuten slippes aldri turtallet så høyt som før, dermed oppleves nye RAV4 nå mye mer som en bil med konvensjonell automat.

Som før, har den ikke mekanisk drift av bakhjulene, men elektrisk motor. Her slet den utgående modellen med for lite krefter og ikke minst lav fordeling av kreftene bakover. I den var firehjulsdriften et hjelpemiddel i glatte bakker, men ikke så mye mer.

På nye RAV4 økes momentet bakover med 30 prosent, og hele 80% av kreftene kan sendes bakover om nødvendig.

Det uventede snøfallet satt kjepper i hjulene for Toyotas arrangement, der vi egentlig skulle kjørt bilen offroad på grus og stein, opp bratte skråninger i bergesiden.

Vinterbil

Langt mer relevant, var det da at vi faktisk kunne kjøre RAVen på glatte vinterveier. Resultatet av firehjulsdriftens forbedringer, er nemlig utrolige. Plutselig funker bilen som en skikkelig firehjulstrekker, der systemet ikke bare gir fremkommelighet, men også trygghet og stabilitet på landeveien.

Hadde det ikke vært for et påpasselig antisladdsystem, kunne det neste vært moro: Trykk på gassen ut av svingen, og RAV4 drar deg perfekt gjennom med antydning til overstyring sånn at fronten ikke forsvinner rett fram og av veien.

I tillegg har de montert et bremsesystem som gjør at det hjulet som er i lufta eller har minst grep, bremses sånn at kreftene via differensialen flyttes over til det hjulet med grep. Dermed øker også offroad-kapasiteten betydelig.

Når nye RAV4 i tillegg til disse lovende vinteregenskapene er utstyrt med flere nye detaljer på utstyrs-siden, lover dette virkelig godt for norsk vinterbruk.

For første gang, er nemlig varmetråder i frontruta på plass, og du får den både med varme i ratt og baksete. De nye LED-lysene skal også være forbedret, men dette må vi kikke nærmere på i Norge.

De aktive sikkerhets-systemene er oppdatert, blant annet med bedre adaptiv cruisekontroll som virker fra stillestående, og aktiv filholder. Ikke minst kan systemet nå lese fotgjengere i mørket. Viktig hos oss i Norge. De har forresten også fått lesing av syklister inn i Safety Sense, altså vil autobremsen til slutt trå til om du ikke selv gjør det.

Utstyr og priser

Toppmodellen Executive har en artig ny detalj i midtspeilet, som nå ikke lenger er et speil, men en digital skjerm med høy oppløsning som viser levende bilder filmet av et kamera plassert på innsiden av bakruta. Siden linsen dekkes av pusseren, er det null problem med skitt under vanskelig føreforhold.

Løsningen fungerte svært godt, og gjør både at alle i bilen kan se hva som skjer bak (om de vil), og dessuten at du kan laste bagasjerommet til taket og fortsatt ha perfekt sikt bakover. Vil du ikke, kan det slås av og brukes som vanlig speil.

Et forbedret JBL lydanlegg med 9 høyttalere, ladeplate som også har plass til de store mobilene, tre USB foran og to bak, er annet utstyr vi liker å se på plass i en ny bil som dette.

RAV4 kommer i fire utstyrsnivåer: Life, Active, Style og Executive. På enkelte av dem har du i tillegg muligheten til å kjøpe til ekstra utstyr, som åpningsbart panoramatak. De to øverste alternativene kommer til å være mest populære i Norge, de skilles både på at Style har friskere utseende med to lakkfarger og lakkerte plastdetaljer (den hvite på bildene), mens Executive er mer velutstyrt med blant annet elektriske ventilerte skinnseter og varme i baksetet. Sistnevnte burde vært tilgjengelig også på lavere nivåer.

Rimeligste modell er forhjulsdrevne Life til 387 400, mens en firehjulsdreven Style kommer på 489 200 og en helt fullastet Executive med panorama lander på 542 000 kroner.

Med det, er ikke bilen vesentlig rimeligere enn konkurrenter uten hybrid som Mazda CX-5 eller Honda CR-V, men vi synes valutaen for pengene er bra. I og med at nye RAV4 virkelig er et fremskritt mot utgående modell.

Konklusjon

Selv om nyheten viderefører sterke sider ved utgående modell som hybrid drivlinje og gode plassforhold, innebærer virkelig dette et stort løft for RAV4. Alt er nytt og alt er mye bedre. Hybridsystem og firehjulstrekk er merkbart mer effektivt, vi kan ta utfordringer som litt snø i Spania som en lek. Kjøreegenskapene og komforten hopper et helt hakk opp, og med glimrende plassforhold, påkostet følelse og moderne utstyr, ligger alt til rette for ny RAV-suksess i Norge.

Våre bilder fra prøvekjøringen:

Toyotas bilder:

Data:

Toyota RAV4 Hybrid FWD Hybrid AWD-i
Pris fra 387 400 428 200
Motortype R4 bensin + elektrisk R4 bensin + elektrisk
Motorvolum ccm 2 487 2 487
HK (system) 218 222
Nm o/min (bensinm) 221/3 600 – 5 200 221/3 600 – 5 200
Transmisjon Trinnløs forhjulsdrift Trinnløs firehjulsdrift
Sek. 0-100 km/t 8,4 8,1
Topphastighet km/t 180 180
Forbruk blandet l/mil 0,45 – 0,46 0,44 – 0,45
Utslipp CO2 g/km 102 – 105 100 – 103
Egenvekt kg 1 590 1 650
Tilhengervekt kg 800 1 650
Bagasjerom liter 580 – 1 690 580 – 1 690
Lengde mm 4 600 4 600
Bredde mm 1 855 1 855
Høyde mm 1 685 1 685
Akselavstand mm 2 690 2 690