Hjem Tester Test: Honda CR-V 1.5 Turbo

Test: Honda CR-V 1.5 Turbo

Bilen som nærmest oppfant familie-SUVen har hatt det tøft i Norge de siste årene. En helt ny, femte generasjon, er på plass – klart for suksess?

Tekst og foto: David K Andersen

Det er egentlig ganske rart. At den gamle erkefienden Toyota RAV4 har slått CR-V på norske salgsstatistikker så grundig de siste årene.

Joda, den kommer som hybrid, men hallo – til tross for dieselskrekk, har da fortsatt diesel vært det beste alternativet for mange i Norge, og er det fortsatt.

Og den CR-Ven som nettopp har forlatt oss, var ingen dårlig bil, snarere tvert imot. Ikke bare kunne den by på mer plass og fleksibilitet enn de fleste, du fikk den også med topp moderne kraftig og sparsommelig twinturbo diesel sammen med 8-trinns automat og firehjulsdrift. En fantastisk familiebil.

Turbo bensin

Nå er dieselen dessverre borte, men vi har til gjengjeld fått ny 1,5-liters bensinturbo med 193 hestekrefter. Etterhvert kommer også hybriden, som vi er svært spente på, og som burde passe Norge utmerket.

Siden vi først er på motor, er det liten tvil om at den nye bensinmotoren passer fint i denne bilen. Med nesten 200 hester, og 243 Nm, skyver den CR-V til 100 km/t på 10 sekunder blank.

Men den føles kraftigere enn det, vi regner med CVT-automaten stikker av med litt av akselerasjonstallet. Motoren er raffinert og gir bare fra seg litt hves når du gir på – ellers holder den seg i bakgrunnen. Ikke vær redd for det beskjedne motorvolumet – selv om du skal trekke henger eller kjøre mye med full bil.

Forbruket oppgis til 0,89 liter pr mil, men selv i kaldt vintervær og med tung gasspedal hadde vi trøbbel med å komme så høyt opp. For det meste lå vi på drøye 0,8, og på langkjøring godt under det igjen.

Den trinnløse automatkassen fungerer utmerket i vanlig kjøring, og når du gir på, er det tross konstruksjonen ikke helt håpløst da heller. Selv i automat-modus bruker den programmerte gir. Fungerer ikke helt som en vanlig automat, men nokså likt mye av tiden, og milevis bedre enn en del andre biler med trinnløs automat.

Du kan også kjøpe CR-V med manuelt gir. Da får du litt færre hestekrefter, men den er likevel raskere enn med automat. For de som liker å kjøre bil, anbefales den løsningen – Hondas manuelle girkasser er like glimrende som alltid: Korte og presise slag via en liten girspak i midtkonsollen.

HER HAR VI PRØVEKJØRT NYE CR-V – BLANT ANNET SOM 7-SETER OG MED MANUELL

Påkostet chassis

Den som liker å kjøre bil, kan dessuten se frem til et glimrende chassis. Riktig like belønnende å kjøre som konkurrenten Mazda CX-5 er den ikke, men det tar CR-V tilbake på glimrende fjæringskomfort. Denne karen tar virkelig opp ujevnhetene på glimrende måte, selv i høy hastighet på elendig vei.

Avansert hjuloppheng, som alltid i Honda, i kombinasjon med påkostet oppsett på fjærer og dempere, samt stivt karosseri som lar fjæringen gjøre jobben presist, sørger for det.

Direkte styring og god balanse gir full kontroll over bilen, spesielt på glatt føre slik det var i testperioden. Det er lett å kjenne hvor grensene går, og da føler du deg også tryggere og mer komfortabel.

Firehjulsdriften er fortsatt automatisk, på den måten at den kobler inn bakhjulene når det er behov. Tidligere har ikke dette vært CR-Vs sterkeste side, den har hatt en tendens til å la forhjulene spinne aningen for mye før de bak kobles inn.

Med denne nye generasjonen er systemet vesentlig forbedret, det slår både inn raskere og ikke minst har det evne til å sende mer krefter bakover enn tidligere. I praksis oppleves systemet forutsigbart, raskt og fint balansert. Vi har ikke gått langt i å teste den offroad, men på vinterføre bidrar i alle fall firehjuldriften til glimrende kjøreegenskaper.

Den høye komforten strekker seg forresten ikke bare til fjæringen, men også støynivået. Så lenget dekket ikke er for dårlig, er nemlig CR-V særdeles stillegående og behagelig. På typisk vintervei med hardpakket is og snø, støyer det imidlertid noe fra hjulene, i høy hastighet.

For familien

På innsiden videreutvikler nye CR-V forrige utgaves allerede sterke sider. Spesielt gjelder det plassforholdene. Ser du på bagasjevolumet, oppgitt til 561 liter, er det nesten så du tror Honda har regnet feil og oppgitt for lavt tall.

Dette bagasjerommet er nemlig helt enormt. Dessuten er det eksepsjonelt lettlastet, blant de aller beste på markedet. Gulvet er lavt, åpningen kjempestor og tilgjengeligheten til ting som ligger innerst enkel.

Bakluken er selvfølgelig elektrisk i åpningen, og reagerer både på knapp, fjernkontroll og spark med foten under bakfangeren. Som vanlig i Honda er baksetene superenkle å felle ned, og åpner såklart samtidig for et enormt varerom.

Se stort bildegalleri nederst i artikkelen!

Du får også nye CR-V som 7-seter – akkurat samme bil som dette, den er ikke lenger, slik som for eksempel Volkswagen Tiguan Allspace. Da minker det naturlig nok noe på bagasjevolumet, og setene er best som nødseter eller til barn. Fleksibiliteten er imidlertid svært god.

Er stort og praktisk bagasjerom viktig i hverdagen, vil du altså garantert elske CR-V. Det samme gjelder plassen i baksetet – også den enorm. Bena kan du ha i kors, om du måtte få lyst på det. Og flosshatt er mulig for den spesielt interesserte.

Med stort glasstak er det dessuten lyst og fint der bak, og det har varme i seteputen. Dørene åpner nesten 90 grader, sånn at det er enkelt å plassere barn inn i setet. I tillegg går de, både foran og bak, over tersklene og helt ned – ingen fare for skitt på buksebenene der altså.

Seteputene er komfortabelt utformet, spesielt for to, men dessverre er setet litt for lavt montert, eventuelt gulvet for høyt. Der ødelegges litt av komforten for voksne over en viss lengde, som ender opp med ukomfortabel knevinkel og manglende lårstøtte.

Foran finner du nye og svært gode seter. De ser bra ut, har stopping og trekk som føles påkostet, og er da også fine å sitte i selv på lange turer. Sidestøtten er passe kraftig til å holde deg på plass i svingene.

Justeringsmulighetene er likeledes gode – du kan både sitte høyt og rett, eller lavt og mer tilbakelent. Litt mer teleskopjustering på rattet hadde ikke vært å forakte, men den er god nok for de fleste. Vi har egentlig ikke noe å utsette på sittestillingen, og synes dessuten den er betydelig forbedret mot gamle CR-V.

Brukervennlig

Det finnes en rekke smarte oppbevaringsrom, for eksempel er dørlommene delt slik at de kan holde flasker stående. Koppholdere har du også i midtkonsollen, men den kan by på langt mer enn som så.

Rommet under armelenet er nemlig enormt, og du kan justere bruken av det via en flytt- og fjerningsbar plate. Det er flere valg for plassering av mobilen, og den kan kobles til på ulike steder både foran og bak. Trådløs lading mangler imidlertid.

Kvalitetsfølelsen i interiøret oppleves som svært god – her er det utstrakt bruk av myke materialer og selvfølgelig er alt særdeles solid satt sammen og beregnet for familiebruk over tid.

Panelene i imitert tre er antagelig ikke alles favoritt. Selv liker jeg elementet – overflatene er matte og virker litt påkostet, jeg synes de tilfører interiøret litt klasse.

Interiørdesignen er typisk Honda, det er på en måte annerledes, med moderne elementer og egen stil, samtidig som det er nokså tradisjonelt og uten spesiell risiko.

Vi liker måten den 8 tommer store infotainmentskjermen er integrert i dashbordet på, løsningen er stilig – den ligger liksom på skrått på dashbordet. Også instrumentene, som er digitale, faller i smak. De ser ikke særlig påkostet og eksklusive ut, men lesbarheten er svært god.

Ergonomien, eller brukervennligheten om du vil, er langt bedre nå enn for bare få år siden i Honda. Både menyene i den digitale instrumenteringen, og infotainmentsystemets funksjoner, er enkle og logiske å betjene. Viktige detaljer som skikkelig volumhjul og gode rattknapper er på plass. Sistnevnte dessuten med stilig design.

Nesten alt

På utstyrs-siden er det meste av moderne løsninger på plass. Som nevnt mangler trådløs lading for mobilen, og head-up display på plate istedet for i frontruten imponerer ikke på en ny bil i denne klassen. Lydanlegget, som i toppversjonene har 9 høyttalere og subwoofer, synes vi også mangler litt på lydkvaliteten mot konkurrentenes systemer levert av kjente hifi-merker.

På oppsiden, liker vi ting som det store og åpningsbare glasstaket, og innvendig belysning, kontrollert i et stilig bryterpanel i taket. Og du har virkelig alt du trenger av komfort-utstyr, med blant annet varme i alt som kan varmes (inkludert frontruta) og mye mer.

Over på sikkerhet, er den også komplett. Sensing, Hondas navn på de aktive systemene, er langt utviklet på dette tidspunktet – her var Honda tidlig ute – allerede forrige generasjon var godt dekket.

Det betyr ikke bare at skiltleser, filholder, autobrems og alt det der er på plass, men også at den adaptive cruisekontrollen er svært velfungerende. Den har dessuten køkjøringsassistent. Videre er kjørefeltassistenten, som skal hjelpe deg med å holde bilen midt i filen, godt kalibrert slik at de ikke blander seg unødvendig med unaturlige korrigeringer i rattet.

Det eneste minuset er fjernlysene, som ikke er spesielt kraftige. CR-V kommer heller ikke med LED matrix-lys. Nærlyset er imidlertid kraftig, og du har både svinglys og automatikk på nær- og fjernlys.

Prisene strekker seg fra 401 900 for en forhjulsdreven manuell Comfort-utgave, til 562 400 for en syv-seter med firehjulsdrift, automat og alt utstyr. Vår testbil, en fem-seter med alt, lander på 549 500. Eks leveringsomkostninger. Hybriden, når den tid kommer, blir noe rimeligere men ikke så mye.

Honda plasserer seg dermed noe over Toyota RAV4 og Mazda CX-5, men under Ford Kuga, Skoda Kodiaq og Volkswagen Tiguan Allspace. De tre siste kommer ikke med bensinmotor på denne størrelsen og firehjuldrift for tiden. Vi synes Mitsubishi Outlander som ladbar hybrid er den sterkeste konkurrenten. Den er ikke så bra som Hondaen, men den er ladbar.

Konklusjon

Skal du ha en romslig familie-SUV med kraftig motor og mye utstyr, er nye Honda CR-V for øyeblikket den beste bilen for pengene. Det er kombinasjonen av godt chassis med flott komfort og fine kjøreegenskaper, og særdeles gode plassforhold og praktiske løsninger, som plasserer CR-V i topp. Jada, det er klart for suksess.

Data:

Honda CR-V 1.5 Turbo Executive AWD aut 5-seter
Pris fra 401 500
Pris testbil 549 500
Motortype R4 bensin
Motorvolum ccm 1 498
HK o/min 193 5 600
Nm o/min 243 2 000 – 5 000
Sek. 0-100 km/t 10,0
Topphastighet km/t 200
Forbruk blandet l/mil 0,89
Utslipp CO2 g/km 200
Egenvekt kg 1 669
Tilhengervekt kg 1 500
Bagasjerom liter 561 – 1 638
Lengde mm 4 600
Bredde mm 1 855
Høyde mm 1 689
Akselavstand mm 2 662

Galleri: