Hjem Nyheter Unik McLaren P1 GTR

Unik McLaren P1 GTR

Folka hos McLaren Special Operations har mye å gjøre om dagen, og kommer med spesialmodeller på løpende bånd. Nyeste er en McLaren P1 med historisk sus.

Av Vegar Bjørge

Etter en heller dårlig Formel 1 sesong, kan det være mye trøst i å se tilbake på tidligere meritter, og de er det en del av hos McLaren. En gang, i ikke alt for fjern fortid, satt en av verdens beste sjåfør i en McLaren. Det må selvfølgelig hedres.

For 30 år siden vant Ayrton Senna Formel 1 bak rattet på McLaren P4/4. Med konkurrenter som Gerhard Berger, Nigel Mansell, Nelson Piquet og Alain Prost, var det ingen selvfølge at det skulle gå Senna’s vei. McLaren var mer sikre på at verdensmesteren satt i deres bil. Etter åtte løp hadde de nemlig åtte seirer, fire til Senna og fire til Prost.

Sesongen handlet kun om disse to, og mye ble avgjort i de tre neste løpene. Løp 9, 10 og 11 vant nemlig Senna, og ettersom bare de 11 beste løpene av totalt 16 skulle telle, var Senna på vei til mesterskapstittel. Likevel var det Prost som tok flest poeng totalt i 1988, men Senna hadde flere seierer og topplasseringer, så hans 11 beste plasseringer, var bedre enn det Prost hadde. Dermed vant han VM med 4 poeng.

MSO har brukt 3 år på spesialversjonen av McLaren P1 GTR. De har gitt den mer krefter, bedre downforce og spesiallakk som hedrer Formel 1 bilen fra 1988. Med velsignelse fra familien er bilen døpt «Beco», et kallenavn Ayrton Senna fikk av sine foreldre.

Prisen på et slikt bygge er ekstremt, og eieren, ja den er allerede solgt, har vært tett delaktig i planlegging av bilen, og eier allerede flere spesielle biler fra McLaren.

Beco er full av spesielle detaljer. Lakkeringen i Marlboro-fargene McLaren Rocket Red og Anniversary White tok 800 timer. På frontsplitter, foran luftinntak og på hver dør er Senna-merket lakkert. Dørene har også fått det brasilianske flagget.

Denne vakre bilen har også fått ekstra power. Motoren er modernisert. Varmeskjoldet over motoren er i 24 karat gull, mens motordekslet er i Lexan.

Aerodynamikken har man også jobbet med, og moderniseringen har medført downforce på rundt 800 kg. Front splitteren er bredere, bak har man en ny guerny klaff, barge boards og større vinge.

Innsiden er like spesiell som det utvendig, og Senna går igjen i det meste. I døråpningen på chassiset kan man lese «I am not designed to finnish 2nd or 3rd…. I am designed to win»!

Foto: McLaren