Det er ingen hemmelighet at nullutslipp på vare- og lastebiler er vanskeligere enn på personbiler. Til jul er imidlertid Posten i gang med Volkswagen e-Crafter. Og i USA har Freightliner levert den første elektriske lastebilen.

Av David K Andersen

De to kjøretøyene har lite med hverandre å gjøre, men det er positivt at elektriske varebiler større enn Nissan E-NV200 endelig er på gang. Og ikke minst at det også skjer ting på tunge biler.

Volkswagen til Posten Norge

Volkswagen e-Crafter har ikke spesielt stort batteri (35,8 kWt), det gir rekkevidde i henhold til NEDC på 173 km. I realiteten blir antagelig rekkevidden en del kortere enn det, men så er også bilen beregnet for distribusjon i by med korte kjøreavstander.

Den kan dessuten lades til 80 prosent på 45 minutter via hurtiglader (40 kW), så det behøver ikke ta så lang tid å fylle på en del kilometer.

Volkswagen har gjort grundig forarbeid gjennom en studie av 210 000 kjøreprofiler innhentet fra 1 500 kunder. De fleste kjørte mellom 70 og 100 km pr dag, og dermed har man falt ned på denne batterikapasiteten og rekkevidden.

Økonomi har selvfølgelig også noe med saken å gjøre – bilen blir såklart rimeligere å produsere og kjøpe når den ikke har enormt batteri.

Det var Posten som tidligere i desember fikk utlevert de fire første e-Crafterne i Norge. – Posten har som mål å benytte kun fornybare energikilder i biler og bygninger innen 2025. De fire e-Crafterne som nå settes i drift, er de første av mange slike biler som vil komme for at vi skal nå det målet, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Lastebil i USA

Flytter vi oss til Los Angeles, har Freightliner, som er et Daimler-merke, levert sin første elektriske lastebil i dag. eM2 er en distribusjonsbil (lastebil opp til 12 tonn) og er den første av 10 som skal gå i Penske Truck Leasings Innovation-flåte.

Senere tilkommer også 10 enda større lastebiler. Foreløpig skal bilene testes ut, i forkant av serieproduksjon som er planlagt til 2021.

Rekkevidden på Freightliner-lastebilen er på hele 368 km, takket være batterikapasitet på 325 kWt. Med 480 hestekrefter, burde det ikke skorte på akselerasjonen heller.

Lastebilprodusenten kommer snart også med en trekkvogn med 550 kWt batteri og 720 hestekrefter. Også av den, skal det 10 biler inn i Penskes flåte.

Ikke at det er mer enn en start: Penske operer intet mindre enn 270 000 kjøretøy i sin flåte, så potensialet, er relativt omfattende.

I Daimlers portefølje inngår allerede fra før FUSO e-Canter og Mercedes eActros. Det er selvfølgelig også et omfattende elektrisk varebilprogram fra Mercedes på gang.