Kan spansk sjarm gjøre plass til en nykommer i et hardt presset småbilsegment? Si hei til Seat Ibiza.

Tekst og foto: David K Andersen

Er du gammel nok og litt bilinteressert, husker du antagelig de gule Ibizaene. Dette merket har nemlig vært i Norge før, og da gjorde de seg nokså godt bemerket, blant annet med GTI-versjoner av Ibiza. Som gjerne var gule. I alle fall husker jeg det sånn.

Nå er Seat tilbake, med kompaktbilen Leon og de to SUVene Arona og Ateca. Snart kommer også Tarracco – som er på størrelse med Skoda Kodiaq.

Vi derimot, fikk utdelt klassikeren Ibiza da vi møtte på Seats showroom på Ulven i Oslo. Klassiker, fordi det var denne som virkelig fikk fart i Seat tilbake på 90-tallet, etter at Volkswagens eierskap begynte å materialisere seg.

Apropos showroom forresten, Seat har i år blitt reintrodusert i Norge, med en litt annerledes vri. Istedet for å dytte merket inn hos en rekke eksisterende forhandlere av Møllers produkter, satses det på enkel bilbygging og handel på nett. Og gjerne via leasing – ta en titt på Seats hjemmeside – her er det ikke vanskelig å sette opp en bil.

Tilbake til Ibizaen, er ikke dette segmentet det enkleste å slå seg opp på i Norge for tiden. Den klassiske småbilen har nemlig tøff konkurranse både fra de nye små crossoverne og fra elbiler.

På den annen side burde biltypen i høyeste grad fortsatt være aktuell. Om du bor i byen, ikke har fast parkeringsplass med lademulighet, og ikke kjører kjempemye, er jo fortsatt en liten bensinbil en bedre løsning enn elbil, spør du oss.

Dessuten er vi ganske spente på Ibiza etter den nylige duellen vi hadde mellom Ford Fiesta og Volkswagen Polo. Nokså forskjellige biler (les testen her) – kan Ibiza være den perfekte mellomtingen? Fordens sportslighet og Poloens voksenhet i én og samme pakke?

Design og interiør

Sikkert er det i alle fall at Ibizaen ser ut som en million. Ikke siden Pininfarina la fingrene på Fiat Punto for drøye 10 år siden, har vi sett en så lekker småbil. Fargen og felgene på testbilen spiller såklart på lag, men det er ikke til forringelse av grunndesignen. Hei – en småbil skal være litt kul, med spreke farger – stå ut litt i mengden.

Det Seat treffer på, er at de klarer å lage en VW-greie (for du ser jo at bilen har røtter i VW Group) om til noe spenstigere og sportsligere, samtidig som de beholder et snev av det tyske og presise i linjeføringen, sånn at det ikke blir tivoli av det. Nice.

Utseendet innbyr kort og godt til å kjøre, men først må kikke på interiøret.

Bortsett fra setene, som ser mer sportslige ut enn de er, og visse detaljer, er det designmessig forsiktig i overkant der inne. Det betyr imidlertid ikke at vi ikke liker oss på førerplass.

Ergonomien er et eksempel til etterfølgelse i nesten alt, så du har ingen problemer med hverken instrumenter eller infotainmentsystem. Sistnevnte har forresten 8-tommers skjerm og kan selvfølgelig kobles opp med Apple Carplay.

Videre er kvalitetsfølelsen finfin – omtrent som i andre småbiler. Det betyr at innslaget av hardplast er nokså omfattende, men at alt føles solid og godt sammenskrudd.

De røde elementene, som bidrar til å gjøre setene så innbydende, går igjen flere steder. Du har rød stemningsbelysning, og små røde detaljer i instrumentering og infotainmentskjerm. Selv om detaljene ikke er så store hver for seg, gir de et fint inntrykk til sammen – dette er hakket mer sportslig og livlig enn Polo.

Setene, om enn ikke så sportslige som de ser ut, er vellykkede i kombinasjonen av tilstrekkelig sidestøtte og komfort. Ikke minst kan de justeres rikelig i alle retninger. Det gjelder også rattet, så da blir sittestillingen optimal enten du vil sitte høyt og rett eller lavt og skrått. Et stort pluss i denne klassen – ikke alle kan by på slik fleksibilitet.

Plassforholdene er også gode. Igjen – bilen er i slekt med Polo – altså er det bra med plass i baksetet, blant annet takket være lang akselavstand. Trikset med ett hjul i hvert hjørne funker like godt nå som før.

Bagasjen tar 355 liter, og er dermed også blant de største i klassen.

Turbo og automat

Under panseret sitter den glimrende 1-liters tresylindrede motoren vi kjenner fra før, koblet sammen med 7-trinns DSG dobbeltclutch automat.

Både motor og gir er optimalisert for å fungere best på lave turtall. Du har fint skyv allerede fra starten av, og automaten girer opp utrolig tidlig med mindre gasspedalen er plassert i bunnen.

Derfor føles Ibiza sterk, og kanskje litt raskere enn den egentlig er, i vanlig kjøring. Det gir hint av større bil i opplevelsen, og det kjennes avslappende å ha litt mer krefter enn du egentlig trenger.

Forbuket tjener såklart på dette, vi lå rett over halvliteren under testuken. Veldig bra for en bensinbil med såpass gode fartsressurser.

Ulempen er at den ikke er riktig like frisk når turtallet øker og du presser på. Men ok – det er gjort et valg her, og det funker særdeles godt i hverdagskjøring.

Kompromiss

Småbiler har en viss tradisjon for å være kule å kjøre. Lette, lekne og villige til en svingom i god fart mellom gatehjørner og svinger.

Som vi så i Fiesta-Polo-duellen, holder førstnevnte sterkt på den arven, mens Poloen er mer voksen.

Vi tenkte Ibiza, Seat ønsker jo å fremstå som det litt sportslige og spreke merket i VW-gruppen, kanskje kunne være et fint kompromiss mellom storhetene Fiesta og Polo.

Det oppnår den langt på vei også. Vi hadde muligheten til å kjøre Ibiza mot Fiesta på bane for noen måneder siden, og der imponerte Seaten stort.

Ikke helt i samme liga som Fiesta, som har mer følelese i styringen og er betydelig mer leken i baken sånn at du kan sladde litt når du bremser deg inn mot svingene, men likevel særdeles kompetent.

Ibiza er en presis kjøremaskin som ikke lar seg sette ut av spill hverken av svært høy hastighet eller utfordringer med dårlig veistandard. Den føles dessuten lett og villig i svingene, og der rett og slett ganske kul å kjøre når det går unna.

Komforten imponerer også, spesielt fordi du sitter så fint i den og den har bedre romfølelse enn mange andre småbiler. Støynivået og fjæringskomforten er mer på snittet for klassen, men det holder fint.

Konklusjon

Seat Ibiza møter langt på vei forventningen om å slå sammen det lekne og sportslige med det voksne og fornuftige. Den er litt mer livlig og kul enn Polo, men beholder de gode plassforholdene og hintet av større bil i kjøreopplevelsen. Vi synes definitivt den klarer å skubbe konkurrentene litt til siden og skape sin egen plass, med sin egen identitet, blant småbilene. Ibiza er definitivt helt i toppen i sin klasse, og med Møller i ryggen, slipper man å bekymre seg for at merket foreløpig ikke er så stort i Norge.

Galleri:

Data:

Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115
Pris fra 209 000
Pris testbil 253 000
Motortype R3 bensin
Motorvolum ccm 999
HK o/min 115 5 000
Nm o/min 200 2 000
Sek. 0-100 km/t 9,5
Topphastighet km/t 193
Forbruk blandet l/mil 0,49
Utslipp CO2 g/km 112
Egenvekt kg 1 172
Tilhengervekt kg 1 100
Bagasjerom liter 355 – 1 165
Lengde mm 4 059
Bredde mm 1 780
Høyde mm 1 444
Akselavstand mm 2 564