Småbilklassen er ikke hva den en gang var. Erkerivalene Fiesta og Polo stiller like fullt i full rustning og klare til dyst, bedre enn noen gang.

Tekst og foto: David K Andersen

Hva er problemet? Rimelige å kjøpe, kresne på bensin, billige å reparere, plass til folk og bagasje, sikkerhet og komfort på godt nivå, lettkjørt og stilig.

Åjo, det stemmer. Ikke bare er vi litt for rike til å gidde å kjøre småbil i Norge, vi skal jo ha en crossover istedet. Helst på strøm, i alle fall delvis. Greit nok, men desto mer spennende å finne ut av hva vi går glipp av?

Ikke at det ikke selges småbiler altså, det går noen tusen i året. De bare lastes ikke ut på løpende bånd slik de tidvis har gjort.

Fiesta og Polo er ekte rivaler. Begge storselgere i Europa i en årrekke, og begge med røtter tilbake til 70-tallet.

Og der kan ikke konkurrerende biltyper slå dem. For biler blir ikke gammeldagse bare fordi da har blitt laget i flere tiår, de blir bare bedre. De har blitt utviklet og finslipt gang på gang.

Som Fiesta, her i sin syvende generasjon, lansert i fjor. Polo er i sjette, også den kom i fjor.

Design og teknikk

Vi er ikke helt der vi kunne vært. Småbilen er jo biltypen hvor det er lov å gjøre ting litt annerledes, være litt crazy, kanskje til og med teste ut smådrøy design for å se om det slår an.

De to bilenes enorme suksess, setter imidlertid bremsen på. Oppskriften er funnet, den vil man ikke tulle med. Vi skjønner den, men når klassen er truet, kunne det kanskje hjulpet med noe litt friskere.

Ikke at det er noe å utsette egentlig, begge ser meget bra ut. Polo er mer konservativ i nesten alt, mens Fiestaen tråkker til mer, med skikkelig sint grill og løsere linjer. At den ikke vinner overlegent på design, skyldes Poloens kontring med sylskarpe linjer og detaljer.

Det blir tøff i trynet mot tilbakelent, litt mer lekent mot litt mer tidløst. Du får bestemme selv hva du liker best.

I konstruksjon er de både like hverandre, og like småbilens tradisjonelle byggemåte. MacPherson foran og torsjonsaksel bak. Begge med fokus på lavere vekt og stivere karosseri i disse siste utgavene.

Også på motor, ligner de. 1-liters tresylindret med turbo, skal det såklart være i en småbil i dag. 116 hestekrefter i Polo og hele 140 i Fiesta, som her er en ST-Line. Litt tas tilbake med 20 Nm mer i dreiemoment.

Girkassen er manuell i Forden, og byr på 6 trinn, mens den er automatisk, heter DSG og har 7 i den andre. Vi får altså samtidig muligheten til å finne ut om småbil fortsatt er best med manuell.

De er forresten like lange også. Bittelitt over 4 meter. Polo slår imidlertid til med 5,8 cm lenger akselavstand. Og den er litt tyngre, 1 190 kg mot 1 144.

Ikke bare er det lite som skiller i byggemåte, det er lite som skiller bilene fra sine forgjengere. I alle fall så lenge du ikke går altfor langt tilbake i tid. Første generasjon Polo var nemlig over en halvmeter kortere enn denne, og den veide 685 kg!

De er imidlertid fullproppet av sikkerhets- og komfortutstyr. Her har du autobrems, blindsonevarsler, skiltleser, parkeringshjelp, adaptiv cruisekontroll og alt det der. Begge har fått fem stjerner i Euro NCAP, men Poloen scorer noe høyere i tre av fire kategorier, og skal være sikrest i småbilklassen.

Infotainmentsystem med 8-tommers skjerm og tilhørende Apple Carplay er på plass, det samme er ting som nøkkelløs tilgang og start, LED-lys, god lyd (B&O i Fiesta, Beats i Polo), ulike valg på seter og stoff/skinn, og egentlig det meste av hva du forventer i en hvilken som helst ny bil i dag.

Interiør og plass

Bagasjerom er gjerne en hyppigere årsak til at småbiler sliter som fullgode familiebiler enn noe annet. De er rett og slett for små om fire skal på langtur, om barnevogna skal inn, eller om du trenger baksete og frakt av en stor gjenstand samtidig.

Når det er sagt, har både Ford og VW utnyttet plassen så godt de kan. Førstnevnte har litt kortere, men også noe høyere lasteplass under hattehylla. Når totalen skal måles, er det Polo som vinner. 351 mot 311 liter.

Fordelen med småbiler og last, er imidlertid at lastehøyden er lav og varerommet med nedlagte bakseter stort. Hele 1 311 liter i Polo, mens Fiesta tar 1 093 og må se seg slått også der. Ikke at bagasjeplassen virker spesielt ulik i praksis.

I baksetet derimot føles det nokså ulikt. Fiesta vinner antagelig over de minste på høyere sittestilling og dermed bedre utsikt. Men rom for ben og knær er merkbart bedre i Polo, hvor voksne sitter i et sete som også er noe mer behagelig. Hodeplass er det godt med i begge, og komforten er bra nok til, om ikke Europa rundt for fire voksne, så i alle fall solide kjørepass.

Foran spriker det på samme måte, men ikke lenger sånn at den ene nødvendigvis er bedre enn den andre. Vi foretrekker helt klart Polos lavere og mer tilbakelente sittestilling, som minner veldig om den du finner i de fleste større tyske biler. Teleskopvandringen på rattet er god, og vi finner en avslappende kjørestilling.

I Fiesta føles det mer som i en tradisjonell småbil. Høyere og mer rett opp og ned. Kanskje liker du det best, og da er saken biff. Men den har også bedre stoppede seter, som vi foretrekker over Poloens, som selv om de i utførelse ser veldig bra ut, ikke helt gir samme inntrykk når du først sitter i dem.

Kvalitetsfølelsen i paneler, knapper og brytere er nokså likverdig, og begge har soft-touch materialer i dashbordet, noe ikke alle i klassen kan skilte med. Innslaget av hardplast, er imidlertid betydelig høyere enn på biler i Golf/Focus-klassen, og Poloen er muligens, om ikke i realiteten bedre, så noe flinkere til å skjule rimelige materialer enn Fiestaen.

Designen innvendig skiller seg vesentlig. Den er som utvendig, bare forsterket. Polo er ren i linjene, i grenseland kjølig, men det er mest et pluss. Dashbordet er lett vinklet mot føreren, og integreringen av infotainmentskjermen en fulltreffer.

Fiesta leker mer med både linjer og farger, den føles rett og slett kulere, og til tross for Polos vinkling av dashen, mer sportslig.

Det er ellers interessant å merke seg at selv om de to oppleves svært ulike i følelsen innvendig, er layout og opplegg for knapper og instrumenter omtrent prikk like. Klimaanlegget har sin egen smale stripe under luft-dysene, infotainmentskjermen kommer med et par hjul og instrumentene er analoge og med informasjonsskjerm mellom hovedklokkene. I begge.

Poloens analoge instrumenter er ikke like moderne som Fiestaens, men så kan du kjøpe til Active Info Display som gir heldigitale instrumenter, og da vil nok Forden plutselig virke litt gammeldags.

På veien

Om våre to venner ga ulik følelse når du sitter bak rattet, avtar det ikke akkurat idet du starter kjøringen. Er du blant dem som pleier å si at alle nye biler er så like, burde du ta deg en tur i disse to.

Polo har svært gode kjøreegenskaper og fin fjæringskomfort. Den klarer på imponerende vis å kombinere lett og ledig følelse, som om bilen veier 300 kg mindre enn den egentlig gjør, med høy komfort og storbilfølelse.

Den styrer raskt inn i svingene og er presis og trygg enten du kjører fort eller sakte. Den enklere bakstillingen, sammenlignet med Golf eller andre større VW-biler, avslører på dårlig vei, eller hvis du treffer et par skarpe ujevnheter på rappen midt i svingen, at du faktisk kjører en småbil. Ellers er dette imponerende voksent.

Hadde det ikke vært for at støynivået litt overraskende oppleves som betydelig høyere i Polo enn i Fiesta, hadde den vunnet komfortrunden overbevisende.

Men så lett er det ikke. Og det er flere årsaker enn Fiestaens overtak på støynivå enn det.

For er det en ting Ford virkelig kan, så er det å lage biler med fantastisk chassis. Nei, det føles ikke avslappende og storbilaktig som i Polo, men det betyr ikke at komforten er dårligere, snarere tvert imot.

Ujevnheter svelges nemlig minst like godt av Forden, du bare tenker ikke så mye på det. Sånn i og med at kjøreegenskapene og kjørefølelsen imponerer og dominerer kjøreopplevelsen.

Nøyaktig som forrige generasjon Fiesta, er nemlig også denne en fryd fra ende til annen på svingete vei. Det er ikke at den ligger flatere, er vesentlig raskere eller noe sånt, det er måten den gjør det på.

Ikke bare er vektingen av styringen og tilbakemeldingene om hva som foregår via ratt og sete tydelige, du merker fra første meter at hjuloppheng, fjærer og dempere er mesterlig utviklet.

Fiesta er rett og slett kjempekul å kjøre, men ikke mindre komfortabel av den grunn. Ford kan dette, og de gidder å bruke penger på det. Om det lønner seg totalt aner ikke vi, men vi liker det veldig veldig godt.

Drivlinjer

Moroa understrekes av 140-hesters motoren med 6-trinns manuell girkasse. Den har mer turbofordrøyning enn Poloen og er svakere på lavt turtall, men desto mer glad i å bli presset. Her gjelder prinsippet; jo høyere turtall, jo mer punch.

Sammen med fin lyd og glimrende manuelt gir, kan det tidvis være vanskelig å avstå fra utskeielser, selv ut av en hvilken som helst rundkjøring du måtte treffe på.

Har da Poloen noe å stille opp mot dette med? Ja faktisk.

Den skyver nemlig på med masse moment fra «ikkeno» turtall, så når du kjører helt vanlig føles den, og er også forsåvdt, betydelig kraftigere enn Fiesta. Så lenge du ikke drar den noe særlig på turtall.

DSG-automaten forsterker bildet. Både ved at den er så effektiv og optimalisert for raske og myke girskift på en og samme gang, at du nesten ikke enser at den er der i det hele tatt, men også fordi den girer opp utrolig tidlig.

Det er nesten ikke til å tro, det føles som om neste gir legges inn så fort du har forlatt tomgang, men likevel trekker den kraftig og vibrasjonsfritt. Fjerdegir er inne allerede i 40 km/t, og likevel kjennes bilen alltid sterk.

Tråkker du gassen hele veien ned og lar den bli der, imponerer den langt mindre, for effekt- og momentutviklingen er så rett frem at det aldri føles som det går like fort som i Fiestaen.

Det gjør det imidlertid. Nesten. 9 sekunder til 100 km/t i Fiesta, 0,5 mer i Polo.

Forbruksrunden vinnes av Polo, som faktisk er nokså lett å kjøre på halvliteren pr mil. Antagelig litt på grunn av måten girkassa jobber på. Fiesta er ikke langt bak, men vil ha litt mer.

Konklusjon

Poloen er litt bedre på plassutnyttelse, og den er først og fremst mer voksen i følelsen. Ikke nødvendigvis mer komfortabel, men sittestillingen, drivlinjen og interiørdesignen skaper storbilaktig avslappende følelse vi, med unntak av støynivået, lett foretrekker på langturen.

Ford Fiesta er mer tradisjonell småbil i følelsen. Morsommere i design og med mer dominerende «hei her er jeg»-følelse i alt den uttrykker eller gjør. Eksepsjonelt chassis og glimrende drivlinje skaper skikkelig kjøresug, men gjerne på en småvei eller i byen, og ikke på motorveien, hvor den til tross for den svært gode komforten nesten virker til å kjede seg litt.

Begge bilene er særdeles imponerende på alle måter, og om du ikke har kjørt småbil på en stund, bør du vurdere en prøvekjøring. Vi synes først og fremst det er særdeles gledelig at to biler som er så like på papiret, føles så totalt forskjellige i virkeligheten. Du har altså luksusen av å kunne velge det ene eller det andre – like bra begge deler, men samtidig så forskjellig. Her er det bare å la egne preferanser for bilkjøring velge vinneren.

Problemet for begge er prisen. Som om du vil ha bra med utstyr og disse motorene, dessverre gjør steget opp til kompaktklassen mindre enn det burde være, og trusselen fra elektrifiserte konkurrenter svært reell. Da hjelper det kanskje ikke nok å være knakende gode, vi ser den.

Data:

Ford Fiesta 1.0 140 hk ST-Line VW Polo 1.0 116 hk Highline DSG
Pris fra 216 000 209 900
Pris testbil 256 800 280 300
Motortype R3 turbo bensin R3 turbo bensin
Motorvolum ccm 998 999
HK o/min 140 6 000 116 5 000
Nm o/min 180 1 500 200 2 000
Transmisjon 6M 7A
Sek. 0-100 km/t 9,0 9,5
Topphastighet km/t 202 200
Forbruk blandet l/mil 0,45 0,48
Utslipp CO2 g/km 102 109
Egenvekt kg 1 144 1 190
Tilhengervekt kg 1 000 1 100
Bagasjerom liter 311 351
Lengde mm 4 065 4 053
Bredde mm 1 735 1 751
Høyde mm 1 466 1 446
Akselavstand mm 2 493 2 551