Null tull: Oppdaterte Opel Corsa er befridd for vissvass. Resultatet er en rett frem, enkel og ganske kul bil.
Tekst og foto: David Kordahl Andersen
Elbilenes verden er totalt forandret. Det er ikke mange årene siden det norske markedet skrek etter flere modeller. Nå kan du velge å vrake.
I den settingen er det lett å glemme traverne som har vært med noen år. Særlig i dette, lave prissegmentet, hvor det akkurat nå raser inn nyheter på rekke og rad – den ene billigere enn den andre.
Men før du løper og kjøper en Citroën ë-C3, Opel Frontera eller Hyundai Inster, er det verdt å tenke seg om.
Det er nemlig ikke mye, hvis noe i det hele tatt, du skal legge på prisen. Før du kan hoppe opp til neste segment. En større og mer avansert bil. Til omtrent samme pris. Bare fordi den ikke er helt ny.
Men kanskje har fått en facelift – midtlivsoppdatering. Og nå er repriset med lavere pris. For å klare noen år til i konkurranse med mer moderne konkurrenter. Det er i alle fall tilfelle med Opel Corsa.
Billig
Pris er poenget. For nesten alt akkurat nå. Det skal pøses ut elbiler for å møte strenge europeiske krav om gjennomsnittsutslipp av CO2. Det må selges elbil. Derfor blir elbil billigere.
Opel Corsa i elektrisk utgave kom i 2020, og fikk facelift i fjor. Den koster 309 900 kroner i topp utstyrsnivå GS – det eneste som tas til Norge. Du kan hive på ladeplate, navi, ryggekamera og LED Matrix automatiske lys for 20 000 kroner til.
Og kanskje kan du prute litt, det ville i alle fall jeg forsøkt.
Uansett er det ikke så verst. En Citroën ë-C3 er omlag 50 000 rimeligere med alt utstyr, men alt utstyr i den er mindre enn i Corsaen. I tillegg til at den har mindre plass, er tregere og kommer med betydelig kortere rekkevidde.
Hyundai Inster med alt utstyr koster omtrent som Corsaen. Den er riktignok mer fleksibel med skyvbart baksete, men er fortsatt mindre, har kortere rekkevidde og egner seg ikke like godt for en lengre tur.
Hvorfor
Dermed blir spørsmålet hvorfor du burde vurdere denne, i sammenhengen, gamlingen.
På den ene siden har du selvsagt det som kan leses på skjermen du nå er på. Rekkevidden på 405 km er bedre. Den er raskere med de 156 hestekreftene den fikk med oppdateringen. Du har storbil-utstyr som automatiske LED Matrix-lys. Sånne ting.
Viktigere er opplevelsen av bilen.
Opel Corsa kom litt i skyggen allerede fra start. Den hadde, og har, konsernbrødre som Peugeot 208 og Citroen C4 for eksempel. Den første med merkbart skarpere design på utsiden og innvendig, Citroënen er større og har superfokus på komfort. De har vært lettere å legge merke til, og har også solgt litt bedre enn denne Opelen.
Spørsmålet er om ikke det rett og slett er litt urettferdig. Ikke mot bilen, men mot deg.
Corsaen var allerede bra i utgangspunktet. Med denne oppdateringen, som ved siden av nytt batteri og drivlinje, gir den sedvanlige moderniseringen av utseendet, bedre skjerm og en del annet småtteri, er den enda bedre.
Det er flere ting som gjør det. Men først og fremst kjøreopplevelsen.
Corsa er nærmest fjærlett til elbil å være: Under halvannet tonn. Den ene siden av det, er at 156 hestekrefter – en forholdsvis beskjeden mengde i dag – er nok til å gjøre småbilen GTI-aktig rask med 8,1 sekunder til 100 km/t.
Den andre, og langt viktige tingen, er hva Opel-ingeniørene har fått til med chassiset på bilen.
Her er nemlig justering av fjærer, dempere, styring og alt som hører til, gjort mesterlig. Et god plattform for småbiler i kombinasjon med lav vekt, er utnyttet maksimalt.
Resultatet er en bil som både er komfortabel og morsom å kjøre. Uten noen avanserte triks som adaptive dempere eller annet juks i det hele tatt. Bare god ingeniør-jobb i Rüsselsheim.
Det er nesten så man skulle tro den ikke er elektrisk. For jammen er det langt mellom elbilene man kan si akkurat det om.
Legg til bra støydemping, svært komfortable seter og glimrende sittestilling, og du har en småbil som rett og slett er bedre å kjøre – enten du er ute etter komfort på langturen eller sport på en svingete vei eller i byen – enn langt større og dyrere biler.
Å ta en kjøretur bare for å ta en kjøretur – fordi bilen er tilfredsstillende å kjøre? Ja det har man lyst til her.
Du kan dessuten kjøre ganske langt.
For joda – det er lett å kritisere en del av Stellantis-bilene med denne batteripakken for snau rekkevidde.
Men ikke en småbil som dette. Corsaen er helt i toppen av klassen, og konkurrerer utmerket godt med helt nye rivaler på rekkevidde – enten det er Mini Cooper eller Renault 5.
Det var kaldt i testperioden – omlag 10 grader minus. Likevel kunne bilen med letthet passere 250 km mellom ladingene. Uten forvarming. Noe mer enn det, kjører du kanskje ikke med småbilen din? Om sommeren antar jeg den går betylig nærmere sine oppgitte km, så da er langtur også litt enklere.
Siden batteriet ikke er så stort, er det ok å hurtiglade også – selv om det går i maks 100 kWt.
Ikke alt er perfekt
Midt oppe i alt skryt er det selvsagt svakheter å finne også i denne bilen.
Når vi først snakker rekkevidde, er det veldig dumt at Opel når bilen er fulladet, viser oppgitt rekkevidde på ca 400 km i displayet. Fremfor antatt rekkevidde basert på nylig kjøring og for eksempel utetemperatur.
Det gjør at rekkevidde-angivelsen foran deg på skjermen aldri stemmer. Den viser alltid, altfor lang gjenværende rekkevidde. Det gjør det nærmest umulig å planlegge langkjøring: Du aner ikke hvor langt du egentlig kommer, og når du må planlegge ladestopp. I alle fall ikke før du har hatt bilen en stund og lært den å kjenne.
Plassforholdene er heller ikke særlig imponerende. Den er litt som en Mini: Du sitter som en konge foran – uavhengig av om du er kort eller lang. Baksete og bagasjerom på sin side, er i beste fall på snitt for klassen. Særlig til elbil å være (Corsaen lider her av at den også leveres med fossil drilvinje i andre markeder).
Null tull
I en verden av jåleri, der stor skjerm er viktigere enn brukervennlighet, hestekrefter viktigere enn kjøreegenskaper, SUV-utseende viktigere enn komfort, og 64 farger på stemningsbelysningen viktigere enn LED Matrix frontlys, er Corsaen deilig rett frem ærlig. Null vissvass, bra på det som teller, og billig. Jeg tar en.
Galleri:
Data:
Opel Corsa Electric GS | |
Pris fra | 309 900 |
Pris testbil | 340 600 |
Motortype | Elektrisk FWD |
HK | 156 |
Nm | 260 |
Sek. 0-100 km/t | 8,1 |
Topphastighet km/t | 150 |
Forbruk blandet kWt/mil | 1,43 |
Egenvekt kg | 1 469 |
Tilhengervekt kg | 0 |
Bagasjerom liter | 267 – 1 042 |
Lengde mm | 4 061 |
Bredde mm | 1 765 |
Høyde mm | 1 435 |
Akselavstand mm | 2 538 |
Taklast kg | 70 |
Ombordlader 11 kW 0-100% | 5t 15min |
Hurtiglading 100 kW 20-80% | 30 min |
Batterikapasitet kWt | 51 brutto |
Rekkevidde WLTP | 405 |