Prius har vært med i over 20 år – sammen med lette forfriskninger til 2019, får den for første gang firehjulsdrift.

Den smått legendariske miljøbilen fra Toyota har delt meninger som Moses håndterte vann i år etter år. Men det har stort sett dreid seg om utseendet, for eierne har nok vært særdeles fornøyde.

Spesielt siste/inneværende generasjon er etter vår mening særdeles vellykket – den er lettkjørt, svært komfortabel og dessuten betydelig mer sparsom på drivstoffet.

Nå kommer altså en liten oppdatering som blant annet byr på smalere LED-lys i fronten, som også lyser bredere enn tidligere. Bak er nye lykter på plass, du får to nye farger å velge på, og den har nye 17-toms alufelger.

Innvendig blir flaten du kan legge fra deg telefonen for trådløs lading på større, head-up displayet får ny funksjonalitet, og infotainmentsystemet er forbedret.

At du får den med firehjulsdrift er naturligvis den største nyheten, det dreier seg om elektrisk motor på bakakslingen, som i RAV4.

I Prius vil den være permanent innkoblet fra stillestående og opp til 7 km/t, mens den derfra og opp til 70 vil koble inn ved behov. Dermed er systemet hovedsakelig rettet mot fremkommelighet. Det er nok også det viktigste, på bilen som ellers byr på overraskende gode kjøreegenskaper.

LES TEST AV TOYOTA PRIUS HER

Det hele er kompakt og lett i konstruksjonen slik at vekttillegget blir begrenset. Det er også prispåslaget, som er på 19 900 kroner. Har du behov for trekk på alle fire, er nok det til å leve med.

Prisene starter på 296 000 kroner for en forhjulsdrevet Active, og strekker seg til 364 700 dersom du vil ha firehjulsdrift og alt utstyr inkludert skinnseter. Til Norge kommer nye Prius i mars.

HER KAN DU LESE OM PRIUS PLUG-IN HYBRID