Den ligner kanskje på utgående modell, men Honda CR-V er ikke bare helt ny, bak fasaden skjules større endringer enn du tror.

Tekst og foto: David K Andersen

Det er ikke så rart at Honda vil vi skal kjenne igjen CR-V som CR-V. For selv om det ikke synes på norsk registreringsstatistikk for tiden, er dette faktisk verdens mest solgte SUV. Da blir designutviklingen relativt forsiktig, man vil naturlig nok gjøre alt man kan for å fortsette suksessen.

Men selv om nye CR-V, på bilder ligner nokså mye på gamle CR-V, er forskjellene større når du står der med bilen foran deg. Egentlig er det bare profilen og enkelte designelementer som er med videre.

Som vanlig er for tiden, har Honda latt panseret bli lenger ved å flytte frontruten bakover. Resultatet er at bilen ser større og litt mer muskuløs ut. Bakenden på sin side, er definitivt helt annerledes enn tidligere, med blant annet kraftige profiler i lyktene, som ikke minst legges merke til om du titter i sidespeilene.

I fronten mangler Honda «sin egen» grill – i motsetning til de fleste andre, har de ikke et typisk ansikt som går igjen på generasjon etter generasjon (annet enn Honda-logoen). Litt rart, men det åpner naturligvis for større spillerom. Denne gangen er det benyttet til en fiffig list i krom som går inn i frontlysene og diverse andre linjer og detaljer – jeg synes det funker ganske fint.

Fleksibel 7-seter

Men ok, CR-V er ingen design-bombe, den utstråler nytte, fornuftighet, SUV, familie, sikkerhet og sånne ting. Antagelig hva de fleste kundene er ute etter.

Og det er når de fem dørene åpnes, at CR-Vs beste sider vises. Selv om bilen er nøyaktig like lang som før, øker akselavstanden med 3 cm, og overhenget bak med 3,5. Vipps er CR-V for første gang mulig å få som 7-seter.

Det bakerste setet er naturlig nok hverken veldig enkelt å komme inn i, eller sløsende med plass for hode og ben, men det er der, og for mange er et par ekstra seter nyttig i hverdagen.

Midterste rad, altså det vanlige baksetet, er særdeles vellykket på samtlige punkter. Det starter allerede med bakdørene, som ikke bare dekker kanalene slik at du slipper skitt på buksebenene, men også åpner i nesten 90 grader. Det gir eksepsjonell tilgang, og gjør festing av sikkerhetsbelter på småtasser til en drøm sammenlignet med andre biler.

Hopper du inn, vil du finne at setene, som er delt 60/40, både kan justeres forover og bakover (15 cm i mange hakk), og i ryggstødets vinkel. I bakerste posisjon, er plassforholdene og sittekomforten glimrende på alle måter. Transmisjonstunnelen er knapt merkbar, og siden setet er plassert relativt høyt, har du bedre utsikt og komfortabel knevinkel. Varme i seteputen er tilgjengelig.

Fleksibiliteten er dessuten stor. Nesten som i en flerbruksbil. Du kan velge hvordan du feller de to seteradene, enten slik at du får helt flatt gulv, eller på en måte som maksimerer volumet i liter. Maksimal lastelengde med nedfelte seter er 183 cm – meget bra.

På den praktiske siden skal også nevnes et stort antall små og mellomstore rom for plassering av ting og tang. For eksempel romslige lommer i dørene og en særdeles fleksibel og stor midtkonsoll mellom forsetene, som du via ulike flyttbare elementer kan konfigurere for flere typer bruk. Det finnes også en rekke oppbevaringsmuligheter under bakseteløsningen.

Forrige CR-V var en mester på plass og praktiske løsninger for familien. Denne tar gamet hakket videre, og vil garantert bli elsket av alle med behov for å frakte folk med tilhørende eiendeler.

Påkostet

På førerplass tas den høyt plasserte girspaken, eller girvelgeren, med videre. Ellers er det meste nytt. Og mye bedre enn før.

For det første tar Honda et skikkelig klyv på kvalitetsfølelse. Som alltid føles det hele godt sammenskrudd og bygget for å vare, men nå er det i tillegg temmelig trivelige omgivelser rundt deg også. For eksempel design og materialer benyttet i for-dørene. Mykt og stilig.

Bruken av soft plast er utstrakt også ellers i interiøret, og om ikke designen er spesielt futuristisk, ser i alle fall dette temmelig bra ut. Jeg liker måten skjermen til infotainmentsystemet er innfeldt på, og på merkelig vis tiltrekkes jeg av de imiterte tre-innleggene.

Du vil ikke oppleve nye CR-V som en premiumbil innvendig hverken på design eller kvalitetsfølelse, men den virker like fullt påkostet. Og så avgir den en sånn helhetlig solid følelse. Eller sagt på en annen måte: Det føles ikke som om du sitter i en billigbil.

Ergonomien er enkel og grei, blant annet har du nå i midten et digitalt kombiinstrument med farger, omringet av tank- og tempmåler ala Civic. Føles moderne og er lettavlest – jeg har spesielt sansen for turtellerens utforming.

Infotainmentsystemet hadde nok imponert mer om skjermen hadde vært større enn 7 tommer, det kjennes nesten litt umoderne på en ny bil. På den annen side er funksjonaliteten grei, og du har Apple Carplay og Android Auto. Kjempestort pluss for skikkelig volumhjul.

Forresten fortjener også rattknappene skryt. God funksjonalitet når du lærer hvordan det brukes, som du gjør nokså raskt.

Stille og komfortabel

Sittestillingen i CR-V er bortimot utmerket for meg, som liker å sitte så lavt som mulig og å ha med rattet ut. Jeg kunne gjerne fått med sistnevnte et par cm til, men dette funker fint. Liker du å sitte høyt og rett, har du det også helt topp her. Innsteget er selvfølgelig like enkelt foran som bak, og dessuten gjør smalere A-stolper utsikten bedre enn før.

Setene er det heller ikke noe å utsette på, både stoff- og skinnseter har akkurat passe myk stopping og fremstår som påkostede i både utførsel og sittekomfort.

Som alltid i Honda, er svært avansert hjuloppheng tilstede. Pluss alle de rette faktorene, som avanserte dempere og stivt karosseri – dynamisk kjøreopplevelse utloves. Den biten må vi imidlertid komme tilbake til, da veier og trafikkmengde hindret oss i å teste ut den biten skikkelig under denne lanseringen.

Derimot kan vi slå fast at komfort er en stor styrke. CR-V er på ingen måte myk i fjæringen, og tar dumpene omtrent som en typisk tysk bil. Altså fast i fisken, men på en måte som gjør at selv om du merker ujevnheter i veien, dempes de såpass godt på tur inn til deg at det ikke er plagsomt.

Støynivået er lavt, Honda sier de blant annet via den flytende underrammen bakhjulsopphenget sitter i, og en rekke andre tekniske løsninger, har fått ned hjul- og veistøy betydelig. Også vind- og motorstøy er godt dempet via eksempelvis lydisolerende frontrute og hydrualiske motor- og girkassefester.

I tillegg har bilen aktiv støykansellering ala hodetelefoner. Resultatet er imponerende på nesten alle punkter. Her kan du føre behagelige samtaler med medpassasjerene eller bare nyte komforten i forholdsmessig stillhet.

Men jeg sa nesten alle punkter, for motoren er overraskende hørbar ved kraftig pådrag (ellers er den stille). Det kan ha sammenheng med at resten er uvanlig godt dempet, og/eller den aktive støydempingen. Men uansett: Legger du gasspedalen i gulvet, hører du tydelig 1,5-literen der foran jobbe.

Bensin turbo

På den annen side jobber den nokså fint. Dette er samme motor som i nye Civic, og selv om den langt i fra gir den tyngre SUVen samme gode fartsressurser, er dette en bra drivlinjeløsning mens vi nordmenn venter på den kommende hybriden.

I CR-V har turbofireren to effektuttak. Biler med manuell girkasse har 173 hestekrefter og 220 Nm, mens versjonene med CVT-automat har 193 hester og 243 Nm. Grunnen til dette skal ifølge Honda være at fartsressursene dermed blir noenlunde identiske for de to girkassene.

Sprekest er utvilsomt den forhjulsdrevne utgaven med manuell girkasse. 0-100 km/t går unna på 9,3 sekunder, og gjør CR-V kraftfull og kjapp så lenge du ikke går noe særlig under 2 500 omdreininger. Gassresponsen er fin, og sammen med fantastisk presis manuelt gir, er bilen en fryd å kjøre. Svært lettkjørt.

Med firehjulsdrift, 7 seter og samme girkasse skal den være tilnærmet like rask, men det føles ikke helt sånn – her kunne det gjerne vært noen hestekrefter til. Nok, men lite til overs.

Trinnløs

CVT-automaten på sin side, har som sagt mer pulver, og siden motoren her automatisk finner et turtallsområde hvor den har krefter tilgjengelig når du trykker på gassen, føles bilen rask nok.

Dersom du insisterer på å kjøre med gasspedalen helt til bunns klarer ikke de programmerte trinnene i CVT-en å skjule automatkassens natur, ikke om du har den i sport eller girer manuelt med hendlene bak rattet heller. Men roer du ned litt, er dette en bra automat som fungerer utmerket både med tanke på komfort og kjørbarhet. Selv om den strengt tatt ikke trenger det, bruker den gjerne de programmerte trinnene likevel, slik at du føler du kjører en bil med vanlig moderne automatkasse.

Mulighet for automat finnes forresten kun sammen med firehjulsdrift.

For deg som er interessert i firehjulsdriften, beholder Honda samme konsept som tidligere hvor bakhjulene kobles inn ved behov. Imidlertid mottar pumpen som gir trykk til clutchen som kobler inn bakhjulene bedre og tidligere info enn tidligere, slik at du får trekk bak raskere og noen ganger i forkant av behovet.

Dette har tidligere vært et noe svakt punkt på CR-V, så det blir spennende å sjekke hvordan denne utgaven fungerer på vinterføre. Den kan dessuten sende litt mer krefter bakover enn den kunne før.

Honda Sensing, som er betegnelsen på de aktive sikkerhetssystemene, er naturligvis på plass. Her har du adaptiv cruise med autobrems som også fungerer i lave hasttigheter. Motorisert styring hjelper til med å holde deg i filen, styre unna dersom det skulle være hindringer i veien man ikke rekker å bremse opp for og også evne til å forstå kommende filskifter på motorvei fra bilene rundt deg.

Konklusjon

Nye CR-V revolusjonerer ikke familie-SUVen, men utvikler eget konsept videre. Det er ikke enormt mye bedre plass i denne enn i den forrige, men det sier mer om hvor romslig den utgående versjonen var enn noe annet. Forbedringen ligger på fleksibilitet og praktiske løsninger. Til det kommer naturligvis muligheten for 7 sitteplasser. Ellers er det komfort og mer voksen og påkostet følelse som preger nye CR-V. Dette er en langt mer raffinert bil enn forgjengeren, og jeg tror den står seg godt mot konkurrentene også. Mens vi venter på hybriden, velger vi 5-seters forhjulstrekker med manuell girkasse.

Våre bilder:

Bilder fra Honda:

Data:

Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo FWD 6MT 5 seter 1.5 VTEC Turbo AWD 6MT 5 seter 1.5 VTEC Turbo AWD CVT 7 seter
Pris Ikke klar Ikke klar Ikke klar
Motortype R4 Turbo bensin
Motorvolum ccm 1 498
HK o/min 173 173 193
Nm o/min 220 220 243
Girkasse 6M 6M CVT
Sek. 0-100 km/t 9,3 9,3 10
Topphastighet km/t 210 208 200
Forbruk blandet l/mil 0,63 0,66 0,71
Utslipp CO2 g/km 143 151 162
Egenvekt kg 1 501 1 572 1 665
Tilhengervekt kg 2 000 2 000 1 500
Bagasjerom liter 561 – 1 756 561 – 1 756 472 – ikke klart
Lengde mm 4 600
Bredde mm 2 117,2 (med speil)
Høyde mm 1 679 1 689 1 689
Akselavstand mm 2 662 2 663 2 663