Hjem BMB-BLOGGEN Opel feirer: 120 år med fokus på lys

Opel feirer: 120 år med fokus på lys

Opel har laget biler i 120 år. Det skal selvfølgelig markeres, og feiringen starter med en oppsiktsvekkende oppstilling av biler fra alle tider. I mørket – for å vise engasjementet for bedre lys gjennom tidene. Og en sniktitt på hvordan neste Corsa skal holde tradisjonen gående.

Av David K Andersen

Du har neppe misset Opels satsing på lys de senere årene. Spesielt i forbindelse med introduksjonen av Astra i 2015 – den første kompaktbilen med LED matrix helautomatisk hovedlys.

Hva det innebærer skal vi komme tilbake til lenger ned, men godt lys, selv i folkebiler, er en del av hva Opel selv kaller demokratisering av viktig utstyr. Altså at ting som vanligvis bare er et tilvalg for mange tusen kroner ekstra i en premiumbil, skal være tilgjengelig også i folkebiler. Uten at det koster skjorta å krysse av for det i utstyrslista.

Jeg ankommer Frankfurt, får utdelt en Astra, og setter kursen for testsenteret i Dudenhofen. At det under panseret i den bilen sitter en versjon av 1,6-dieselen som har en ekstra turbo, leverer 150 hester og går som ei kule, får vi forhåpentligvis komme tilbake til. At det ligger et ark i bilen hvor en rekke kule Opel-biler fra tidenes morgen står listet opp, skal vi imidlertid se nærmere på.

Stearinlys

For der står de på rekke og rad, når jeg litt senere har navigert meg gjennom testsenterets jungel av baner, bygninger og veier, og ankommer plassen Opel har satt av til arrangementet.

Flaks det ikke har rukket å bli helt mørkt før jeg sitter på en tur i Patentmotorwagen Lutzmann fra 1899. Det 4 hestekrefter sterke antifarts-monsteret byr nemlig på stearinlys i fronten. Lett å le av i dag, men den gangen hadde andre biler lanterner – for å bli sett. Via av innkapsling av stearinlyset bak glass, og med automatisk mating oppover ettersom det brant ned, klarte man å lyse opp litt av veien foran. 10 år senere kom første utvikling – med parafinlampen.

På tide å prøve noe selv – jeg skviser meg inn i en 1928 4/20 Luxury Two-seater og konstaterer umiddelbart at det jeg har hørt om at folk var mindre før, er nødt til å stemme på en prikk. Ikke bare er det trangt inne i bilen, selv for en light-kortvokst som meg, avstanden mellom pedalene er mikroskopisk. Når gassen er i midten og bremsen til høyre, må jeg legge skoa sidelengs for å nå én pedal om gangen.

Til tross for å være en av Opels store suksesser i tidlige tider, og bidragende til at merket ble Tysklands største i 1928, blir det for mye kjerre og lite bil for min del. Lysene viser imidlertid såvidt vei i mørket.

Særlig bedre er ikke lyset på Moonlight Roadster fra 1933, men det forhindrer meg ikke i å forelske meg på flekken. Foran deg et langt og muskuløst panser, og under det en 1,8-liters rekkesekser så smooth at BMW kan ta seg ei pille. Eksakt, om ikke synkronisert, girkasse og superdirekte styring. Jeg spurte Jean-Phillip Kempf, Opels europeiske PR-sjef om han ikke kunne selge meg bilen rimelig, men siden det bare finnes fire stykker i verden, skuffet han med avslag.

Nei nå må vi skjerpe oss. Det var lys dette skulle handle om. Fy Opel, ikke hold på med sånne fristelser.

MER GAMMEL OPEL? LES OM DET GRØNNE MONSTERET FRA 1914 HER!

Begynner å ligne noe

I 1938 var Kapitän førstemann med lysene integrert i skjermene, og ikke minst først med noe annet enn runde lamper. I 62 var Kadett tidlig ute med konvensjonelle lyspærer i lyktene, som både økte effekten og forenklet vedlikeholdet, mens GT i 68 kunne skilte med både skjulte lys (svinger rundt) og halogen-lamper i grillen.

En prøvetur i GT, som virkelig er en kul liten sportsbil med tilsvarende kjøreglede som en Mazda MX-5, eller kanskje Toyota GT86 i dag, viser at mye skjedde på 60-tallet. For som med en Rekord C fra 67 jeg tok en tur med, har jo faktisk disse bilene skikkelig lys. Både nær og fjern funker godt og gir en viss trygghet og oversikt. Så får det helle være at den Rekorden, med 2-trinns powerglide automat, må være en av det absolutt tregeste bilene jeg noen gang har kjørt.

Hopper vi opp til starten av 90-tallet, kan jeg forsikre om at lyset på Kadett GSi fra 91 fungerer utmerket, men at jeg var langt mer opptatt av de digitale instrumentene og det faktum at jeg fikk nesten like lyst på den som Monnlight Roadsteren.

Lyst, fikk jeg også på en gul 90-modell Calibra 4×4 med 2-liter 16v-motoren på 150 hestekrefter. Som hadde gått 190 mil siden ny. Den var en av de første bilene på markedet med prosjektorlys, du husker kanskje dem fra 90-tallet?

Poenget var ikke nødvendigvis vesentlig bedre lys, men for første gang kunne man lage hovedlyktene mye mindre uten å miste kapasitet. Det gjorde underverker både for design og reduksjon i luftmotstand gjennom tiåret. Motoren i bilen, på folkemunne «rødtopp», er forresten en legende i vibrasjonsfrie krefter på høyt turtall og utrolig gassrespons.

Mellom en Vectra GTS med 2,8-liters turbo V6 fra 2007, og en 15-modell Insignia OPC med 325 hestekrefter, firehjulsdrift og manuell girkasse, tar jeg sistnevnte på flekken i det jeg husker hvor innmari god forrige generasjon Insignia var. Særlig med sånn power.

Tar av på 2000-tallet

En knapt innkjørt 2003 Omega B Caravan med BMW-sekseren (diesel) på 150 hester og manuell girkasse er imidlertid, ved siden av å by på fantastisk kjøreopplevelse, mer relevant i sammenhengen.

Omega fikk nemlig xenon-lys allerede i 1998, og dessuten plast istedet for glass foran lyktene. Det er fra da, og frem til nå, at Opel virkelig tar av på lys sammenlignet med konkurrentene.

Signum fra 2003 fulgte nemlig opp med AFL-lys, bixenon og svinglys. I 2004 var Astra første i Golf-klassen med svinglys, mens Corsa var først i småbilklassen to år senere. Deretter var første Insignia en av de første med LED kjørelys, før vi er oppe på Astra fra 2015 som vi startet med.

Vi har såklart fortalt om LED matrix før, og i senere tid også i forbindelse med andre merker, siden også Astras konkurrenter nå begynner å få denne typen adaptive automatiske LED-lys.

Slik fungerer det

Poenget er at hver frontlykt har en rekke LED-dioder som hver har sitt eget arbeidsområde. Noen lyser langt, andre kort, og noen til siden. Dette kobles sammen med bilens kamera, som får de ulike diodene til å tenne og slukke i takt med trafikken rundt deg.

I praksis er det da sånn at den bilen du møter på landeveien legges i en sort boks sånn at den ikke blendes, mens du ellers har fullt lys alle andre steder. Den sorte boksen følger naturligvis den møtende bilen helt til dere har passert, og skulle du ligge bak en annen bil samtidig, får såklart den også sin egen sorte boks.

Spør du en gjennomsnittlig tysker, franskmann eller spanjol om hva de synes om fjernlyset på bilen sin, vil de sannsynligvis bare se dumt på deg og svare noe sånt som at så lenge lyshornet er kraftig nok til å gi andre signaler om å flytte seg, har de ingen formening om det.

Godt fjernlys er nemlig nesten et skandinavisk tema. Resten av Europa bor i byer, kjører på opplyste veier, og bruker sjelden eller aldri fjernlys.

Desto mer gledelig er det at Opel tar seg bryet mange andre ikke gidder. For oss i Norge er det uvurderlig med godt lys, og som jeg har sagt så mange ganger og helt uavhengig av bilmerke: Har du først kjørt en bil med LED matrix eller tilsvarende på vinterstid, er det som å gå 30 år tilbake i tid å sette seg i noe uten.

Denne teknologien er så utrolig viktig hos oss, og heldigvis, og kanskje litt på grunn av Opels innførsel av det i kompakt- (Astra) og mellomklassen (Insignia), har konkurrentene nå ikke noe valg de heller. Eksempelvis har nye Ford Focus glimrende adaptivt lys, det samme får faceliftede VW Passat som snart er på plass. Japanerne og Sør-Koreanerne henger dessverre litt etter, men vi håper de også snart tar dette på alvor.

2019 Opel Corsa IntelliLux LED matrix
Elektrisk småbil + LED matrix

Neste skritt for Opel, er ikke uventet nye Corsa, som kommer senere i år. Som første småbil, kommer den også med Intellilux LED matrix.

Den kommer forresten også som elbil, og Opels toppsjef Michael Lohscheller, lover samme taktikk med elbil som med godt lys: – Med nye Corsa gjør vi elektrisk mobilitet tilgjengelig for mange – den vil bli en ekte folke-elbil.

Selv tar jeg en 32 Moonlight Roadster med tvilsom belysning, så regner jeg med dere andre snart kommer til å kunne sette navnet på liste for elektrisk Corsa. Med helautomatisk matrix-lys.