Nissan Micra utvides med nye motorer. Samtidig som de blir sterkere, går drivstofforbruk og utslippene ned.

En ny 1,0-liter IG-T motor med 100 hk og en DIG-T motor med 117 hk kommer i Micra, begge med turbo. Den førstnevnte kan fås med 5 trinns manuell eller Xtronic automatgir. Den sistnevnte får mer sportslig karakter.

Begge motorene er kompatible med de strenge Euro6d-temp-regelverket, og 100 hesteren gir CO2-utslipp som er 15 – 17 gram lavere enn på dagens 0,9-liters utgave, som den erstatter. Som et tilbehør kan man nå få denne motoren med automatgir, og kan bli et populært valg for unge og urbane mennesker.

DIG-T motoren med 117 hk blir flaggskipet i Micra-porteføljen og er koblet til en mer ytelsesorientert 6 trinns manuell girkasse. Motoren er en annen enn den ovennevnte 100 hester, og er tatt fram i samarbeid mellom Daimler og Renault-Nissan-Mitusbishi-alliansen.

Motoren har fortsatt 3 sylindrer og har et dreimoment på inntil 200 nm ved overboost. Den utgående 0,9-literen hadde et dreimoment på maks 140 nm. 117 hesteren gjør sprinten til 100 på 9,9 sekunder, noe som er et sekund raskere enn 100 hesteren.

Den nye sterke motoren har mer dynamiske kjøreegenskaper takket være en del forandringer. Den er blant annet 10 mm lavere enn øvrige Micra-modeller, og har fått en justering av hjulopphenget for å gi den skarpere og bedre kjøreegenskaper. Man merker også at styringen har sportslig preg.

I tillegg til de nye motorene, kommer det også en ny N-sport utgave. Denne utgaven leveres til samtlige versjoner og får spesialutstyr som karbonfinnish på alufelger og speil, mørke bakvinduer, svart glansfinnish på sidelistene og støtfangeren, N-sport merke på baksiden og halogen-tåkelys foran. Innvendig er interiøret i Alcantara/kunstskinn, hvite lufte kanaler, armlene i forsete, svart innertak, gulvmatter med sportslig utseendet, iKey og ryggekamera med parkeringssensor.

N-sport blir tilgjengelig i fire farger, Passion Red, Solid White, Gunmetal og Enigma Black.