Det har ikke vært noen hemmelighet at Porsche har jobbet på en mer sportslig utgave av Cayenne. Nå er den her.

Det er en Coupè-utgave av Cayenne Porsche nå lanserer, og dermed får de som ønsker sportsSUV enda et alternativ. Fra før har både Mercedes, Audi og BMW sine utgaver av store SUVer med coupè form.

I Porsche sitt tilfelle handler det om noen forandringer i forhold til standarden som ikke de andre tyskerne leverer. Blant annet får du en adaptiv bakspoiler som lever sitt eget liv alt etter behov. Som standard leveres panoramatak, men velger du en sportspakke, kan du få tak i karbon om du ønsker det. I tillegg sitter det en adaptiv takspoiler som avslutter den sportslige taklinjen.

Designet på Cayenne Coupè er mer sportslig enn hos vanlig Cayenne, og A-stolpen har fått mer helling som gjør at taklinjen har blitt omtrent 20 mm lavere. I tillegg har Porsche måtte gjort bakparten litt bredere på grunn av andre bakdører. Lengden er også blitt litt lengre.

Cayenne Coupè har fire seter, og har god plass til fire voksne. Uten pristillegg leveres komfortseter, for de som ønsker det. Baksetepassasjerene sitter 30 mm lavere enn i Cayenne, for å kompensere for det mer skrånende taket.

Cayenne Coupè deleralt teknisk med standard Cayenne og fra start kommer to utgaver, en Cayenne Coupè med 340 hk / 450 nm fra en 3,0-liter med turbo, og en sterk Cayenne Turbo Coupè med V8 og 550 hk / 770 nm. Mens den tammere utgaven gjør 0-100 km/t på 6,0 sekunder og topper ved 243 km/t, gjør Cayenne Turbo Coupè samme øvelser på 3,8 sekunder og 286 km/t. Ikke verst av en sportscoupè som rommer minst 600 liter med bagasje.

Prisen for den billigste er 1 395 900 kroner, men om du ønsker toppmodellen blir du av med hele 2 257 900 kroner. Hybrid-utgave vil vi tro dukker opp om ikke lenge, og da kan Cayenne Coupè bli riktig så interessant.