Når Jaguar lager elbil, så gjør de det ordentlig. Jaguar I-Pace er en design-bombe stappfull med innovativ teknikk.

Det er ganske mange som kårer årets bil, men nesten alle har det til felles at Jaguar I-Pace er på topp. Elbilen som har eleganse, tøffhet og rekkevidde slik det bør være. Komfort og sport går hånd i hånd, og raffinement og teknikk er av ypperste klasse. Vi kan fortsette å skryte hele dagen, men la oss heller prøve å gi deg en tilbakemelding på hvordan vi opplevde elbilen den uken vi disponerte den.

Design
I-Pace er utrolig fet, bokstavelig, noe man merker i trange parkeringshus. Man må leite etter de gromme bilene og alltid stå ved siden av folk som er forsiktig, ellers er du garantert parkeringsbulker. De er fryktelig irriterende og kommer fortere enn man aner.

Ettersom den er fet, ser den også stor ut, men selv om den er litt høyreist, har Jaguar klart å kamuflere høyden og heller gjort den lang, og selvfølgelig fet. Ja, den er nemlig veldig fet.

Kjøremaskin
Motoren på 400 hk og 696 nm imponerer med sin råe kraft. I alle hastigheter har du mer enn nok effekt til raske fartsøkninger. Sprinten til 100 går unna på 4,8 sekunder, men det imponerende er at uansett hastighet får du en skikkelig kikk i setet hver gang du trykker gassen i bunn. Vi testet I-Pace på snø, og takk Gud for antispinn, antisladd og alt annet av systemer som hjelper til for å holde bilen på rett kjøl. Slår du av disse systemene, blir bakenden ganske så vill.

Kjøreglede
Selv på vinteren er det morsomt å kjøre I-Pace, nettopp fordi den har så fine kjøreegenskaper. Det er det fine chassiset med multilink bakoppheng festet i underrammen, og dobbelt oppheng foran som skal ha mye av æren. I tillegg har du adaptivt understell og luftfjæring (ekstra utstyr) som gir den 2,2 tonn tunge bilen sportsbilsytelser på veien. Den senker bilen automatisk 10 mm ved hastigheter over 105 km/t. Torque Vectoring er også på plass, og bremser det innerste hjulet i svinger, slik at I-Pace får litt ekstra grep og kan ta kurvene enklere og raskere.

Styringen er også en del av de fine kjøreegenskapene. Den er ultrapresis og har naturlig motstand, uansett hastighet, og gir deg god følelse med underlaget. Dette er med på å temme litt av effekten du har, og selv om I-Pace kan oppføre seg brutalt, føler du at du har kontroll. Om du ikke ønsker uønskede utflukter, så lar du alt av hjelpesystemer være på. Da er I-Pace snill som et lam.

Med fem kjøremoduser kan du selv bestemme hvordan bilen skal settes opp, og det er merkbart forskjell mellom Comfort og Sport, mens noe effekt og varme forsvinner hvis du kjører i Eco. Da får du til gjengjeld bedre rekkevidde.

Vi har også testet I-Pace på bane

Kjørekomfort
I-Pace fortjener noen linjer om kjørekomfort, for med testbilens luftfjæring har man det ganske så bra. Settingen er fast, men ujevnheter takles på en tilfredstillende måte. Med store hjul så finnes det hjulstøy, men likevel er det et behagelig lydnivå i bilen ved vanlig motorvei fart.

Systemer som Adaptiv Surface Respons (overvåker bilens omgivelser og justerer motor- og bremseinnstillinger), All-Surface Progress Control (gjør det mulig å stille inn bilen på en fast hastighet ved krevende forhold) og Low Traction Control (hjelper deg i gang på glatt føre) gir I-Pace fortreffelig framkommelighet, selv under vanskelige forhold.

Plass
Jaguar I-Pace er som sagt stor og har plass til 5. Tre voksne får det trangt bak, men takket være en ganske god bredde i skulderhøyde, er det ikke umulig å sitte slik på lengre turer. Midtsetet bak er noe hardere enn de to på sidene, og derfor blir Jaguar I-Pace en ekstrem god bil for 4 personer, mens den femte må klare seg med noe dårligere komfort. Barna mine klage aldri, selv om en av dem måtte finne seg i midtplassen. Bagasjeplassen er også generøs med 656 liter til disposisjon.

Teknologi
I-Pace er helt ny innvendig, og om du er vant til det litt trauste Jaguar-interiøret, blir du overrasket. Her tar en stor digital skjerm fokus rett foran føreren, og alt av informasjon om kjøring kommer fram i god synshøyde i forhold til kjørebanen. I tillegg til hastighet, kommer alt av informasjon tilknyttet batteri og kjøreforbruk opp, i tillegg til det man selv ønsker at skal vises. I midten på dashbordet er det mer skjermer, og her har man også kule digitale brytere til aircondition og varme. Man trykker eller drar knappen som styrer varmen, for å få tilgang til setevarme eller setekjøling. Stilig og lett å bruke når man først har vendt seg til det.

Økonomi
I Norge blir en Jaguar I-Pace forholdsvis billig. Den starter på 649 900 kroner, men det blir fort dyrere. Ekstrautstyret koster som hos de fleste andre premiummerker, og da går tusenlappene fort. Likevel får du mye for pengene ettersom elbiler har så gunstig ordning i Norge. Konkurrenter som Audi e-Tron og Tesla Model X betinger minst like mye, og da må man også punge ut for ekstra utstyr.

Jaguar lar service være en del av pakka, og derfor får du 3 år / 100 000 km fri service (det som intreffer først), og forsikring til 579 kroner i måneden hvis du er over 23 år. Da er fri kjørelengde inkludert. Det er nesten så man skulle tro vi driver reklame, men dette synes vi er en bra ordning, og gjør Jaguar-bilholdet forutsigbart og ganske rimelig.

Etter en uke i rett under null grader, er jeg skeptisk til forbruket. Det var lett å komme opp i 2,5 – 3,0 kWt pr mil, og vanskelig å være noe særlig under 2,1 kWt selv ved forsiktig kjøring. Skeptisk? Tja… Jeg lar vente til sommerkjøring før den endelige dommen, men selvfølgelig brukes batteripakken på 90 kWt ganske fort opp.

Regenerering av strøm er selvfølgelig viktig, så også i I-Pace, og når du slipper opp gassen, merker du at bilen bremser mer enn man er vant til. Denne bremseeffekten lagres i batteriene og varierer etter hva man selv har innstilt systemene på. I eco-mode genereres mer enn i sport-mode, men dette er vel ganske opplagt.

Konklusjon
Jaguar I-Pace har med rette fått mange lovord etter at den kom på markedet, og det er en av de beste elbilene du kan få. Den har litt høyt forbruk, men dette er på grunn av en kraftpakke som gjerne leverer mye effekt, i tillegg til høy vekt.

Bilen oppleves eksklusiv og interiøret er moderne og trivelig. Kontroller og skjermen har en fremtidsrettet touch, og det meste fungerer helt topp bare man blir vandt til det.

Pluss for billige løsninger på service og forsikring. Dermed er det riktig så hyggelig å kjøre I-Pace, trivelig å være bak rattet og man får få uforutsette utgifter.

Et lite minus er bredden. Den er fryktelig fet og et mareritt i trange parkeringshus. Lett å få parkeringsbulker, men om man parkerer smart, kan de innvendige passasjerene i baksetet kose seg over den generøse plassen.

I-Pace er tett på en innertier, og engelskmennene setter en standard for hvordan elbiler i premiumklassen skal være.

Data: 

Jaguar I-Pace 400 AWD First Edition 
Pris fra   649 900 
Pris testbil   829 900
Motortype  Elektrisk 
Batteri  90 kWh 
HK o/min  400 
Nm o/min  696 
Sek. 0-100 km/t  4,8 
Topphastighet km/t  200 
Forbruk blandet  22 kw/100km 
Rekkevidde WLTP  400 km 
Rekkevidde i praksis   
Utslipp CO2 g/km   
Egenvekt kg  2133 
Tilhengervekt kg   
Bagasjerom liter  656 – 1453
Lengde cm  468,2 
Bredde cm  201,1 (Innfelte sidespeil)
Høyde cm  156,5 
Akselavstand cm  299,0