Verdens kjappeste 7-seter på Nürburgring skryter Skoda av. Det gjelder den nye Kodiaq RS. Et dieselmonster på 240 hk, som altså går fortere enn toget. 

Den Race blå SUVen ser utvilsomt tøff ut, og der den står og murrer på tomgang, er det liten tvil om at den har litt pondus også. De doble eksospottene bak er bare litt av stylingen som skiller RS fra resten av sine søsken. Diffusoren skal gi en fordel i høy fart, mens den lille vippen i bakkant av taket, er mest for syns skyld. Grillen i fronten er sort, og det går igjen på speil, luftinntak og lister rundt vinduene. Den ser tøff ut, men er fortsatt en Kodiaq. Kan det bli noe særlig sportslig det da?

Jeg hopper inn bak rattet, spenner meg fast i den faste sportsstolen. Her er det forandringer, og den virtuelle cockpiten fra andre Volkswagen-produkter har også funnet veien til Kodiaq. Bra, men det er likevel stolene som får mest oppmerksomhet. Alcantara-stoffet gir god sittekomfort, og RS-emblem i seteryggen er tøft. Det sportslige innslaget fortsetter med karboninnslag i dashbordet og på dørene. Aluminiumspedaler er et must.

Brooom, brooom. Jeg prøvegasser litt før jeg setter den i drive. Det kommer ikke noe jordskjelv, men murringa fortsetter og det er merkelig å høre slik grom låt bak rattet på en Skoda-SUV. Det er jeg ikke vant til, og det tar en stund før jeg venner meg til det. De første meterne går prøvende, nesten så jeg ikke tror det er særlig med krutt under det høye panseret. Det tar noen kilometer før jeg tørr å prøve. Skuffelsen kan bli for stor, for det er tross alt en Skoda Kodiaq.

Sprinten til 100 skal gå unna på 6,9 sekunder. Ikke veldig kjapt, men igjen; det er en fornuftig familie-SUV. De 20″ store hjulene leiter etter feste. Bakenden sklir forsiktig ut, men kreftene får snart litt tak og det skyter fart. Den presise 7-trinns DSG girkassa jobber kjapt men mykt. Man kan styre den selv gjennom hendler bak rattet. Jeg blir først litt overrasket, for det går hurtig med en gang. Biturbo-motoren responderer bra fra start, og akselerasjonen er kjapp. Sju sekunder går unna på et øyeblikk, og smilet lurer seg fram i munnviken. Dette trodde jeg ikke var mulig i en stor, litt vanlig familie-SUV.

For Kodiaq RS har mye av vanlig Kodiaq sine fortrinn. Dermed kan du regne med god nok plass til deg og din familie, mye smarte løsninger og førerassistenter som tar deg trygt med på tur. Lys som styrer seg selv og adaptiv cruise control er nok de to assistentene du bruker mest, men du får også hjelp til å holde deg i riktig kjørefil, bremse i tide og huske skilter, for å nevne noe. Kodiaq RS får du også som 7-seter.

Selv om likhetene er mange, er det forskjellene som gjør denne Kodiaq-modellen spesiell. Motoren er en 2,0-liters diesel med to turboer. Effekten er skrudd opp til 240 hk / 500 nm. Med to turboer er batteriet flyttet under bagasjerommet, og derfor er det noen liter mindre enn i standard Kodiaq.

For å få bilen til å oppføre seg i stil med effekten har Skoda fintunet understellet til Kodiaq RS. Dynamic Chassis Control er standard. Bremsene har fått en oppdatering, og det elektroniske stabilitetssystemet gir mer rom for sportslig kjøring. Dette merker man godt i Sport-modus, der det kan slippe litt i bakenden gjennom svingene.

Styringen er følsom og skarp, og man har bearbeidet svingegenskapene for å få den så sportslig som man ønsker.

Ønsker du deg en tur i skogen, så har du egen Offroad-knapp for dette. Firehjulsdrift-systemet skal takle tøffe forhold, og både bratte kneiker og skråvegger skal kunne forseres i de fleste retninger.

Vår tur med bilen ble ganske kort, men etter noen mil så ga den mersmak. Undertegnede ble litt ør i hodet av brooom-låten, men det var ikke så vanskelig å få slått den mer eller mindre av. Lyden kan justeres i tre trinn, der det låter mest i Sport-modus. Lyden kommer fra pottene bak, og heldigvis ikke fra stereoanlegget, noe som dessverre har blitt vanligere og vanligere.

Kodiaq RS koster 718 000 kroner og da er mye standardutstyr. Testbilen har i tillegg fått påkostet lydanlegg fra Canton og forskjellige utstyrspakker. Dermed er sluttprisen 794 200 kroner. Kan høres mye ut, særlig når man vet at vanlig Kodiaq starter på 440 000 kroner. Likevel kan prisen forsvares, for her får du så mye mer. En nesten sportsbil i en helt ekte familie-SUV, som har fornuft som sin styrke. Vi ble i hvert fall solgt for et øyeblikk, men har likevel Kodiaq 2,0 TDI 190 HK i SportLine utførelse som vår favoritt.

Bilen ble prøvekjørt i sterkt snøvær, noe bildene bærer preg av.

Her kan du se pressebilder av Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS 240 hk 
Pris fra  718 000 
Pris testbil  794 200 
Motortype  R4 diesel 
Gir  A7 
Motorvolum ccm  1968 
HK v/omdr.  240 / 4000 
Nm  v/omdr.  500 / 1750 – 2500 
Sek. 0-100 km/t  6,9 
Topphastighet km/t  221 
Forbruk blandet l/mil  0,64 
Utslipp CO2 g/km  167 
Egenvekt kg  1805 
Tilhengervekt kg  2500 
Bagasjerom liter  270 – 2005 
Lengde cm  469,7 
Bredde cm  188,2 
Høyde cm  168,6 
Akselavstand cm  279