Noen ganger blir Ford hissige, nesten så du opplever dem som sinte. Fiesta ST er en slik, men om du tar tid til å bli kjent med den, kan den også vær snill som et lam, men myk blir den aldri.

En uke med Fords lille hissigpropp er for lite. Du blir avhengig av denne bilen. Spesielt lynne og den morske oppførselen. Du ler hver gang du erter den opp. Selvfølgelig tilgir den, men ikke før den har fått bromma ferdig.

Godt utover standard Fiesta
Ford Fiesta ST er så langt unna vanlig Fiesta som du kan komme. 200 hester er nær dobbelt så mange som andre Fiestaer, og motoren har 50% mer volum enn sine kompiser. 1,5-liter fordeles på 3 sylindrer, og som seg hør og bør, kutter man vekk en sylinder når ST er i snill-modus. Det kan bli sjelden, men mulighetene er der.

Karosseriet er litt tøffere, selv om Fiesta-looken er tydelig. Spoiler som avslutter taket, store felger og dyp frontleppe synliggjør det sportslige. Innvendig er det sportsstoler i Alcantara fra Recaro, sportsinstrument og aluminiumspedaler/girspak som viser ambisjonene. Sportsstolene er nødvendig og suger deg fast når det går som verst på veien. Og det gjør det ofte.

Morsom og sterk 3-sylinder
Vi må ta litt mer om motoren først, som er helt ny fra Ford. 3-sylinderen har som nevnt sylinderkutt, noe som selvfølgelig kommer av at man må spare drivstoff der det er mulig. Du bør ikke la deg lure selv om motoren er forholdsvis liten. De 200 hestene sier fort i fra at de er der, og kraften er utrolig bra allerede tidlig i turtallsregisteret. 290 nm ved 1600 omdreininger sier sitt. Vi legger merke til en liten forsinkelse fra turboen, men helt 80-tallet er det ikke. Hestene holder tak fra bunn og helt opp til turtallssperra på over 6000 omdreininger.

God plass for passe store
Ettersom vi nå er ferdig med det viktigste, motoren, kan vi ta litt om alt det andre. Plassen i Fiesta er bra, og småbiler har vokst i størrelse de siste årene. Lengden og bredden man skal plassere alt av stæsj man trenger for en morsom biltur er 407 cm x 173 cm. Ettersom motoren ikke tar særlig plas (alle Fiestaer har 3-sylindret motor) så blir det bedre plass i kupeen.

Jeg sitter godt bak rattet i fine sportsstoler fra Recaro. Innstillingsmulighetene er gode og det samme gjelder rattet. Bak er det litt harde seter og plassen blir selvfølgelig mer begrenset. Jeg sitter greit bak meg selv, men det har vist seg tidligere at det finnes mennesker med mer høyde enn mine 179 cm. Tre barn kan fint sitte bak, mens to voksne er mer enn nok. Helt bakerst får 311 liter med bagasje plass, og om man feller ned baksetene øker dette til 1093. Bagasjerommet er dessverre alt annet enn flatt, og man får en god terskel å løfte over, noe som kan være et stort minus for vonde rygger.

Sync3 og stemmestyring
Før vi begir oss ut på veien, ordner vi med musikk, riktig temperatur i kupeen og av med noe av kjøreprogrammene. Alt for å få en så aktiv Fiesta som mulig. SYNC3 fungerer utmerket, men har mange menyer og få undermenyer. Stemmefunksjonen brukes av undertegnede ofte, og er særlig nyttig ved telefonbruk. Knapper og innstillinger er som på andre Fiestaer, men temperaturen må være den samme hos passasjer som hos fører. Rart at Ford ikke utstyrer Fiesta med to-delt klimaanlegg. Musikken kommer i gode toner fra det påkostede B&O-anlegget, og jeg er klar for å kjøre. Kanskje materialkvaliteten kunne vært hakket bedre, men det er noe som bryr meg midt i ryggen. I hvert fall etter en tur på veien.

Kjøreegenskaper som begeistrer
Ofte er det kjøreegenskapene som avgjør om man kommer i kjøpemodus for en slik type bil, og det er lett å la seg begeistre over veiholdningen hos Fiesta ST. Med stivhet som lokker til svingkjøring kjappere enn Henrik Kristoffersen, lar vi Fiesta prøve seg på en utvalgt veistrekning.

At girkassa er med på leken er ikke lenger noen selvfølge, men hos Fiesta oppleves den seks-trinns manuelle kasse som særdeles eksakt og sportslig. Det blir mer giring enn strengt tatt nødvendig. Styringa er også av det sportslige slaget, slik det må være på en sånn bil, men den kunne vært enda litt skarpere.

Differensialbrems et must
Bremsene fra Brembo biter godt fra seg og er lett å dosere riktig. Gå på kraftig mot en sving, og brems fort ned til ønsket hastighet. På med gassen ut av svingen og kreftene burde presse bilen ut av kjørebanen. Takket være differensialbremsen, så holder bilen seg ekstremt godt i sporet, og man merker lite til at framhjulene fores brutalt av 200 hk.

Det er en fryd å danse gjennom svingene, og med det faste understellet, oppfører Fiesta ST seg som en sportsbil, selv om de litt harde vinterhjulene ønsker å dempe underholdningen. Sommerhjul og litt varmere vær hadde gjort underverker.

Understellet kan stilles etter eget ønske, og i tillegg til normal og sport, som de aller fleste biler nå har, kan den også stilles inn på baneoppsett med launch controll og differensialbrems. Noe eco-program har du ikke tilgang til, men det er kanskje helt greit.

Konklusjon
Skulle du være av den kjedelige typen, kan Fiesta ST klare seg med 0,6 l / mil, men det var ikke vi i nærheten av. Selvfølgelig kan Fiesta ST også brukes til snålkjøring langs fine veier, men da går du glipp av moroa. Finn omveien med ekstra svinger, bruk litt mer tid på å finne riktig sittestilling, og sett på den beste musikken. Selvfølgelig må Sport-programmet brukes (eller bane for ekstra underholdning). Mer moro er det vanskelig å få det bak rattet, om du da ikke har fryktelig mye penger.

Ford Fiesta ST 
Pris fra  377 500 
Pris testbil  428 500 
Motortype  R3 Bensin 
Gir  M6 
Motorvolum ccm  1497 
HK v/omdr.  200 / 6000 
Nm  v/omdr.  290 / 1600 
Sek. 0-100 km/t  6,5 
Topphastighet km/t  232 
Forbruk blandet l/mil  0,60 
Utslipp CO2 g/km  136 
Egenvekt kg  1187 
Tilhengervekt kg  0 
Bagasjerom liter  311 – 1093 
Lengde cm  407 
Bredde cm  173 
Høyde cm  147 
Akselavstand cm  249