Første generasjon X4 var en trang utgave av X3. Den hadde det meste felles med sin bror, derfor var den ikke særlig mye sportsligere enn X3. Med nye X4 er det annerledes, men er den sporty nok?

Kanskje man ikke skal legge for mye i sport når man har en SUV. Kanskje man må legge til side det morsomme, og heller ta det med ro. Kanskje man bør la svingete småveier være en del av drømmene, og i stedet være landeveiens cruisekonge. Kanskje….

BMW X3 har fine kjøreegenskaper, men noen «svingkiller» er den ikke. Det er den for stor til, og tyngdepunktet blir for høyt. Likevel vil BMW gi de sportslige en mulighet til å kjøre SUV. X4 er bilen for dem. Den er stivere, har mer sportslig chassis, lavere tyngdepunkt og sporty utseende. Det siste er vel strengt tatt vanskelig med en SUV.

BMW X4 er en coupe i SUV-format, BMW har lagt vekt på form, men prøver å ikke glemme funksjon. For hva skal egentlig en slik bil tilby?

Få konkurrenter
De som ønsker seg en familie-SUV, har mengder av muligheter. Plassen er god helt fra de små premium-SUVene, som BMW X1, Volvo XC40, Mercedes GLA og Audi Q3, og plassen blir gedigen om man velger Volvo XC90, BMW X7, Mercedes GLS eller Audi Q7. Mellom dem finnes det et hav av modeller som tilfredsstiller de flestes behov, men hva med de som vil ha sportsbil, men ikke ønsker å måtte åle seg inn i en trang coupe? Da er valgene færre, men noen store sportslige biler finnes.

Det er ikke så mange konkurrenter, Mercedes GLC Coupé er den som står nærmest. Porsche Macan kan også nevnes, selv om den er enda mer sportslig. Konkurransen handler mer om segment, for X4 dekker flere behov enn man først tror. Selvfølgelig er det en bil som tar seg fram til hytta, og den gjør det med bravur. Selvfølgelig er det også plass til en liten familie med hyttebagasje og skiboks på taket. Det er egentlig en ganske så brukanes bil, selv om det finnes bedre familiebiler og hyttebiler. Men det en X4 gir i tillegg, er et sportslig image, og hvem vil ikke ha det.

Sportslig
Dermed følte jeg meg ganske så sporty da jeg tok nye X4 med på tur. Og for å si det slik, har nok denne X4en tatt flere spurter enn undertegnede det siste året. Forventninger til økt puls etter intervalløvelser i bratte bakker var til stede, og arbåndsur byttet ut med sportsur.

Man kan spøke med X4 uten at den blir fornærmet, for den gjør de sportslige øvelsene med stil. Motoren er en 2-liter som yter 252 spreke hestekrefter. Den gir herlig skyv tidlig, og har god dytt langt opp i turtallsregisteret. Eksospottene bak, forsterker det sportslige inntrykket.

Man blir overrasket over hvor sportslig den er, og ved kickdown, svarer motoren utrolig kjapt. Forbikjørings-øvelser tar den gjerne, og det spiller ingen rolle hvilken fart man har. Sprinten til 100 gjøres unna på 6,3 sekunder. Toppfarten har mindre betydning, men det stopper ikke før man når 240 km/t.

Om kraften i motoren imponerer, så gjør kjøreegenskapene det samme. Tar man en bil som veier 1795 kg og rager 162 cm over bakken i betraktning, ligger den forbausende godt på veien. Understellet forandres etter hvilket kjøremodus man velger, og sport er en selvfølge om du skal piske X4 igjennom svingene. Presis styring er også med på å gjøre øvelsen til en lek.

Komfortabel
Å si jeg er andpusten etter øvelsene, er nok å ta i, men pulsen har gått noen slag raskere, og iveren har både vært, og er stor. Jeg gleder meg allerede til neste tur, og selv om den skal gå langs kjedelige landeveier, gjør X4 kjøreturen til en positiv opplevelse. Det er bare å sette kjøremodusen i komfort, og man kan nyte litt mykere demping mot veien, selv om bilen fortsatt oppleves fast. Motorresponsen og giringene blir også mer komfortable, og turtallet ligger på et lavere nivå. Likevel merker man en råhet i bakgrunnen, og de gangene man velger en forbikjøring framfor å late seg i bakgrunnen, svarer motor og girkasse så fort man toucher gasspedalen. Man trenger ikke Sport-modus til disse øvelsene.

På landeveien kan man også nyte alt av god musikk, som gjengis gjennom et Harman Kardon-anlegg av den dyre sorten. Både tone og bass, og alt som ligger mellom, lyder nydelig. Selvfølgelig kan man justere dette og mer til etter eget ønske. Jeg lar fabrikkinnstillingene bli stående, og nyter noen gode låter fra Lewi Bergrud. Dagen kan ikke bli så mye bedre enn dette.

Lite å klage på
Er det da noe feil ved en BMW X4? Man kan selvfølgelig klage på formen, men jeg velger å ta designet med en smule ro. Jeg liker bakparten med de nye lyktene og den tøffe takspoileren, og synes den er bra skrått bakfra. Foran er den merkelig, med sin høye front. Men totalt, er den en klar forbedring fra første generasjon.

Innvendig er det dønn BMW, heldigvis. Jeg funderer litt på om ikke rattkringla har blitt en anelse for tykk. M-rattet er godt å holde i, men det er et av markedets tykkeste. Varmen i rattet setter man fort pris på, og hendlene som skjuler seg i ytterkant, brukes de gangene man synes den kjappe girkassen ikke er kjapp nok.

Kanskje også plassen innvendig er litt begrenset, men jeg tar det fort tilbake når jeg ser mine tre barn godt plassert bak mor og far. Denne duger som familiebil. I papirene står det også at bagasjerommet er på 525 liter, noe som er godkjent. Formen gir likevel litt begrensninger hva gjelder plass opp til taket for baksetepassasjerene.

Retter opp feilene dine
Om jeg skal være ærlig, lar jeg meg skremme litt over hva dagens biler kan gjøre, og BMW X4 er intet unntak. Det varsles om biler i blindsonen, og skulle man bevege seg for mye mot midten av veien, eller ut mot siden, styrer bilen tilbake i filen. Lysene trenger du ikke tenke på, for de ordner alt automatisk, og både skilt, fart og navigasjon får du i head-up displayet. Legg til at den retter opp sladder, og gir deg mer enn nok bremsehjelp til å stoppe foran de aller fleste hindringer. Kan bilkjøring bli for sikkert, og dermed også gjøre det kjedeligere? En ting som er sikkert, er at vi ikke blir bedre sjåfører av slike hjelpemidler.

Uansett føler man seg trygg bak rattet på X4, og hjelpemidler man setter pris på, er en nøyaktig navigasjon, muligheter for oppkobling av telefonen, og diverse ekstra tjenester som hjelp til å finne bensinstasjon og hotell. En annen finurlig sak hos BMW, er at mye av instruksjonsboka ligger i infotainmentsystemet. Det er kanskje ikke alle som synes at instruksjonsbok er underholdning, men jeg finner glede i å lete blant mange opplysninger man finner her.

Ingen billig bil
Det er en fin bil jeg får kjøre denne uken, og jeg tenker at prisen egentlig står godt i stil. X4 20d starter på rett under 700 000 kroner, mens billigste bensinalternativ er en X4 20i. Pris før man plusser på utstyr er 723 000 kroner. Testutgaven starter på 781 000 kroner, men da har man til gjengjeld godt med effekt. Legger du på 50 000 kroner til, har du en 3-liters dieselmaskin under panseret som yter 265 hk (X4 30d). På toppen er X4 M40d og X4 M40i. Disse har sportsbilsprestasjoner, men koster til gjengjeld 989 000 kroner for diesel, og rundt 60 000 kroner mer om du vil ha bensin. Alle utgavene har xDrive og automatgir.

Om man klarer seg med testbilens motorisering, noe jeg vil tro de aller fleste gjør, kan man heller legge litt penger i utstyr. Det er lett å krysse av i en del av boksene, og det er ikke usannsynlig at man plutselig er oppe i millionen. Det er ihvertfall tilfelle med testbilen, og ja, testbilen er sporty nok!

BMW X4 30i xDrive 
Pris fra  696 800 
Pris testbil  Ca 1 000 000 
Motortype  R4 bensin 
Gir  A8 
Motorvolum ccm  1998 
HK   252 
Nm    350 
Sek. 0-100 km/t  6,3 
Topphastighet km/t  240 
Forbruk blandet l/mil  0,72 
Utslipp CO2 g/km  164 
Egenvekt kg  1795 
Tilhengervekt kg  2400 
Bagasjerom liter  525 – 1430 
Lengde cm  475,2 
Bredde cm  191,8 
Høyde cm  162,1 
Akselavstand cm  286,4