Med debut planlagt til midten av året, begynner ting å falle på plass for Byton. På CES-utstillingen viser de for tiden ytterligere detaljer av M-Byte.

Ved hovedkvarteret i Nanjing i Kina bygges for tiden det som skal være en av de mest moderne bilfabrikkene i verden. Samtidig jobbes det med testing av M-Byte før den nå snart skal settes i produksjon.

I det arbeidet ligger tilpasninger for bilens utrolige informasjons-system, blant annet med tanke på kollisjons-sikkerhet, men også ytterligere forfining hva angår ergonomi og brukervennlighet.

STORT BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN

Den enorme 1,4 meter brede skjermen, for øvrig med automatisk lyssetting i takt med sollyset på utsiden, er utformet i en lett kurve og delt inn i tre ulike arbeidsområder om ønskelig. Byton kaller den SED, Shared Experience Display.

Sammen, styrer skjermen i rattet på 7 tommer, og den i midten på 8, hva som skjer på hovedskjermen. Også baksetepassasjerene har hver sin enhet. Alt fungerer sammen, slik at alle passasjerer kan bruke systemet på en integrert måte.

Byton sier det vil være mulig med både felles og privat bruk av de ulike skjermene og hovedskjermen, og ser for seg elementer som bilder, video, filer, navigasjon og musikk som aktuelle bruksområder.

Skjermen i rattet er plassert øverst for å få plass til eventuelt airbag-utfoldelse, du finner forresten også girvelgeren i rattet.

Hovedskjermen er ikke berøringsfølsom, men styres av de andre. Eller via stemmestyring, Byton får Amazons Alexa på tråden innen produksjonsstart. Gestikulerings-styring blir også mulig.

Som første produksjonsbil, vil forsetene kunne svinges 12 grader inn mot midten – tanken er bedre samhandling mellom bilens passasjerer. Kanskje mens den kjører selv? M-Byte skal ha autonom kjøring på nivå 3 ved lanseringen.

På den tekniske siden, er selvfølgelig M-Byte elektrisk, men det har sikkert skjønt for lengst. Batteripakken er den del av chassiset og er på 71 eller 95 kWt. Det gir rekkevidde på henholdsvis 400 og 520 km.

To forskjellige drivlinjer vil tilbys, den ene med to motorer, altså firehjulsdrift, og 475 hestekrefter.

M-Byte ser ut til å komme i salg i Kina først, mot slutten av året, før den lander her i 2020.

LES MER OM BYTON HER!

Galleri: