Dette tok sin tid, Toyota – og som vi har ventet på denne bilen! I flere år, faktisk. Men nå er den her, legenden er tilbake – her er nye Toyota Supra!

Det var helt tilbake i 2014 at Toyota viste konseptbilen FT-1, som på en måte bekreftet mistankene vi allerede lenge hadde hatt om at legenden Supra ville få en erstatter.

Det begynner å bli lenge siden de sist produserte denne modellen, fjerde og siste generasjon gikk ut av produksjon i 2002.

SE ALLE BILDENE NEDERST I ARTIKKELEN!

Den gang trodde vi nok aldri den kom til å bli erstattet heller, men så skjedde to ting.

For det første fikk denne siste generasjonen legende-status. Det var som om verden ikke helt skjønte hvor bra den var før etter du ikke kunne kjøpe den lenger. Gjennom bilspill og motorsport, spesielt via den nye grenen drifting, fikk Supra utrolig status. Ikke minst den kjente 2JZ-sekseren under panseret, bidro.

For det andre tok Akio Toyoda over som toppsjef i bilgiganten, og med hans kjente «aldri mer en kjedelig Toyota»-utsagn og ikke minst enorme interesse for motorsport og sportsbiler, var vel saken klar, antar vi.

I mellomtiden har de kommet med GT86, og de har gjort suksess både i WRC og WEC på motorsport-siden. Nå er det endelig klart for høydepunktet.

LES TEST AV SYKE TOYOTA YARIS GRMN HER!

Riktignok har vi sett den flere ganger allerede, både i racingutgave med tilhørende dekorering og med den typiske test-versjonen forkledd i diverse farger og teksturer. Toyota har til og med latt noen få motorjournalister teste prototyper.

Men her og nå, klar for verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit, vises altså for første gang offisielle bilder av produksjonsbilen, og det slippes informasjon.

Det fulle navnet er Toyota GR Supra, og dette er den første bilen som bygges av Toyota Gazoo Racing. Ifølge Toyota selv, som «en sportsbil i sin reneste form, fri for kompromisser som går ut over kjøregleden».

Som du kanskje har fått med deg, har det vært en samarbeid på drivlinje og platform-nivå mellom BMW og Toyota, så under skallet deles enkelte grunn-elementer med nye BMW Z4.

Deriblant motoren, en 3-liters rekkesekser på 340 hestekrefter og 500 Nm. Motoren har kontinuerlig variable ventiltider og selvfølgelig turbo, for maksimal kjørbarhet og respons i hele registeret.

Via en 8-trinns automatkasse sørger bakhjulene for å sende nye Supra til 100 km/t på bare 4,3 sekunder.

Ikke uventet finnes ulike kjøreprogram å velge i. Lyd, respons, giring, dempere, styring og den aktive bakdiffen kan påvirkes, og det finnes et eget baneprogram.

Den aktive differensialen fungerer alltid, både under akselerasjon og bremsing og kan når som helst, og umiddlebart levere full sperre. Elektronikk plukker opp signaler fra styring, gass, brems og turtall, som fores videre til diffen.

Toyota Gazoo Racing har vært sentrale i utviklingen, hvor omfattende testing har blitt gjennomført over lang tid på Nübrugring og veiene rundt. Før signoff, som det heter, kjørte Akio Toyoda selv bilen på ringen.

Ganske tøft – hvor ofte tror du toppsjefen i andre bilgiganter trer på seg kjøredressen og drar noen runder på maks, før han godkjenner bilen for produksjon?

HER KAN DU LESE TEST AV TOYOTA GT86 MED FACELIFT

Et viktig element i å sikre maksimale kjøreegenskaper og underholdning, har vært perfekt forhold mellom akselavstand og sporvidde. Førstnevnte er kort på nye Supra, men den er så bred at forholdet mellom de to målene endte 1,55. Som er ganske utrolig.

Vi kan nok med trygghet anta at med det, og perfekt vektfordeling mellom for- og bakaksel, kommer denne bilen til å styre relativt godt inn i svingene…

Karosseriet skal være ekstremt stivt, enda stivere enn på superbilen Lexus LFA, og innfestningspunktene for hjulopphenget, som er i aluminium, er ytterligere forsterket. Eller som Toyota selv sier; de er gjort ekstremt stive. Bilen har MacPherson foran og fem-link uavhengig bakhjulsoppheng.

Demperne skal være lettere enn vanlig, og det har blitt lagt ned store resurser på fininstilling av chassiset før produksjon. Felgene er 19-tommere og utrustes med Michelin Pilot Super Sport.

Den utvendige designen er, som vi antar du er enig i, noe tilnærmet en absolutt fulltreffer. Selv om undertegnede har sett denne bilen i flere andre utgaver tidligere, må jeg si den ser overraskende bra ut nå når Toyota endelig slipper de offisielle bildene.

På innsiden har man vektlagt å skape cockpitfølelse med lav sittestilling og kort vei til alle vitale kontrollorganer.

Og de har nok tenkt at dette er en bil som skal brukes skikkelig: Hva sies om kneputer i dørene?

Supra har head-up display, 8,8-tommers digital instrumentering, og like stor infotainmentskjerm. Den styres som du er kjent med fra BMW, via touch eller kontrollen i midtkonsollen. Lydanlegg fra JBL er også tilgjengelig.

Setene skal by på både god komfort og svært god sidestøtte, de kan bestilles i enten skinn eller en blanding av skinn og alcantara.

Skal du ha en Supra så fort som mulig, bør nok være rask. Produksjonen for Europa er satt til 900 biler, og dessuten: Er du blant de heldige som bestiller en av disse, vil Toyota by på en rekke eksklusive opplevelser mens du venter på levering av bilen til sommeren.

Holder ikke det, er det også mulig å forsøke å slå kloa i en av de 90 eksemplarene som skal bygges av spesialmodellen A90 Edition – en introduksjons-versjon med spesiell fokus på Supra-arven. Den kommer i Storm Grey matt lakk med sorte hjul og rødt skinn i kupéen.

Om vi ikke gledet oss til å kjøre denne doningen før, setter ikke akkurat dagens bilder og opplysninger en demper på trangen!

Galleri: