Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Renault Clio

Prøvekjøring: Renault Clio

Renault satser på forbedring av vinnende konsept, når de lanserer helt ny Clio. Men spennende nyheter under panseret vil passe Norge utmerket.

Tekst og foto: David K Andersen

Renault er at av merkene som virkelig har fått til elbilsatsingen i Norge. Zoe er hverken mest moderne, størst eller best, men derimot en nesten konstant leveringsklar småbil som gir masse rekkevidde for pengene.

Derfor har merket nesten blitt synonymt med elbil her i landet, og vi får kanskje ikke helt med oss suksessmodellen Clio. Lansert i 1990, har Polo- og Fiesta-konkurrenten vært en vinner for franskmennene.

Og det, til tross for SUVenes invasjon også i resten av Europa, med stigende kurve. Clio har vært Europas mest solgte småbil i 8 år, og de siste tre nest mest solgte bilmodell etter Golf.

At det i år kommer en helt ny modell, virker ikke til å ha noe å si, 2018 var nok et rekordår med 450 000 eksemplarer produsert.

Å anta samme taktikk som Volkswagen over generasjoner har gjort med Golf, er da naturlig. Selv om denne Clioen er helt ny, ligner den på den forrige.

Slankere, strammere, med langt mer moderne detaljer i stylingen, men helt tydelig en videreføring av utgående generasjon hva utseende gjelder. Dimensjonene er også omtrent de samme.

Det skjer ikke det helt store tingene hva plassforhold angår, Clio er omtrent like lang, og har samme akselavstand, som en Fiesta eller Polo. Det virker til at både Renault og de fleste andre mener dette er passe størrelse for en småbil.

LES OGSÅ: KADJAR FÅR FACELIFT

Baksetet er ikke det beste i klassen, men fungerer så lenge hverken fører eller den som sitter bak er for lange. Bagasjerommet derimot, er nå på hele 391 liter. Det er størst i klassen, Polo har for eksempel 351.

STORT BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!

De mest merkbare nyhetene er på interiør og drivlinjer. Vi kommer tilbake til begge lenger ned, men hva interiøret angår, dreier deg både om bedre design og høyere kvalitetsfølelse, men også informasjonsteknologi.

Instrumenteringen er nå digital. Den kommer i to utgaver, vi kjører her den minste skjermen som måler 7 tommer og er flankert av søyler for drivstoff og motortemperatur. Senere kommer 10-tommers instrumentskjerm som tilvalg, og den er langt mer avansert, blant annet med kartvisning når du kjører på navigasjon.

Infotainmentsystemet er helt nytt, og med skjerm i portrettformat på hele 9,3 tommer, er dette den største fra Renault så langt.

Under panseret finnes flere alternativer, men de to mest aktuelle foreløpig er en helt ny 1-liters turbomotor med tre sylindre på 100 hester som erstatter den gamle 0,9-literen, og en 1,3 liter med 130 hestekrefter.

1-literen kommer med 5-trinns manuell girkasse eller trinnløs automat, mens den større motoren leveres med 7-trinns EDC dobbeltclutch automat.

Mer spennende er imidlertid en ny hybrid-versjon av Clio, som kommer til Norge til våren. Renault vil komme med ladbar hybrid av neste generasjon Captur som snart er klar, og Megane, men i denne nye Clioen er det snakk om fullhybrid.

Konkurransen tas altså opp med Toyota og er nok et godt valg for biltypen. Yaris er jo Norges desidert mest solgte småbil.

Fullhybridsystemet i Clio tar utgangspunkt i en 1,6-liters sugemotor med Nissan-aner, men er utover det i sin helhet utviklet av Renault selv. Motoren er selvfølgelig helt reimfri, og en rekke tiltak er gjort for å maksimere effektiviteten.

Batteriet på 1,2 kWt er noe større enn i Yaris, og Renault mener det skal være mulig å kjøre med bensinmotoren avslått i opp til 80% av kjøringen i byer. Det høres optimistisk ut, men ikke noe er bedre om det stemmer.

Mest spennende er imidlertid girkassen på denne E-Tech-hybriden. Konstruksjonen er helt ny, ikke bare for Renault, men i bilsammenheng. Fire mekaniske gir er ikke i seg selv noe spesielt, men drevene er rettskårne som i en sekvensiell racingkasse.

Normalt er en slik type girkasse altfor brutal for gatebruk, men den kraftige generatoren dobler som moment-tilpasnings-verktøy, sånn at neste gir kan smelles inn uten at det medfører rykk.

Vi er svært spente på å teste Clio i hybridutgave med denne nye girkassen. Spesielt sett i lys av Toyotas trinnløse automat i hybridene, som ikke de mer kjøreglade er så begeistret for.

Det er hentet ut 150 patenter for drivlinjen i Clio E-Tech

Kvalitetsfølelsen i interiøret er den store greia med nye Clio. Her har de rett og slett satt alle kluter til, og gruser samtlig konkurranse på småbilfronten. Fra førerplass er det knapt en bit hardplast å se noe sted.

Ikke bare brukes det myke materialer, de føles påkostede. Tankene går til Audi, i måten alt er stramt og solid i sammensetningen, men samtidig med behagelige overflater.

Det samme gjelder omsorg for detaljer. Alle overganger mellom paneler er imponerende presise, og knappene – mange av dem i pianostil – er solide og påkostede i følelsen. Hjulene til klimaanlegget er stilige og har premiumbil-aktig motstand når de vris på.

LES OGSÅ: TEST AV RENAULT ZOE

Mulighet til en rekke kombinasjoner av farger og materialer, samt stemningsbelysning med mange valg, understreker hva franskmennene vil med dette interiøret.

Det samme gjelder Bose-anlegget som ikke bare byr på 9 høyttalere og glimrende lyd, men også har verdens første basskasse helt innebygget i den ene bakskjermen. Den hverken ses eller hindrer bagasjeplassen på noe vis.

Også seter og ratt fremstår som påkostede i materialer og følelse, så på dette feltet setter Renault en helt annen standard enn vi er vant til i småbilklassen. Faktum er at Clio nokså lett danker ut de fleste kompaktbilene i klassen over også. For ikke å snakke om SUVer helt opp i C-segmentet.

Brukervennligheten skal vi komme tilbake til når bilen ankommer Norge og vi kan teste over flere dager i fred og ro, men førsteinntrykket er godt. Renault har ikke tidligere vært særlig gode på å sette opp infotainmentsystemet på intuitiv måte, men dette virker bedre. Dessuten er skjermen sylskarp, rask i responsen og ikke minst stilig.

Det overrasker at Renault har valgt å beholde rattkontrollene for radio og medieavspilling i egen pod bak rattet, men siden de har kostet på seg å utvikle en helt ny sådan for Clio, antar vi kundene er fornøyd med løsningen.

Om ikke plassen er særlig imponerende, den føles som en tradisjonell småbil når du sitter foran, er smårom og praktiske løsning i god Renault-tradisjon godt ivaretatt. Her har du både ladeplate og mange muligheter til å legge fra deg saker og ting. Renault sier det til sammen er 26 liter lagringsrom i kupéen.

Setene har både god sidestøtte og høy komfort, og oppleves like påkostet å faktisk sitte i som de er å se og ta på. Justeringsmulighetene er gode, så jeg fant fin sittestilling. For min del kunne enten pedalene vært trukket noe lenger unna, eller rattet hatt litt mer teleskopjustering, men det er mer en personlig anmerkning enn et reelt minus.

På veien

Vi kjørte to ulike biler under lanseringsdagene. Den oransje du ser på bildene er en velutstyrt 1-liter med manuell girkasse, mens den blå er en 1,3 i R.S.-Line. Sistnevnte er en ny utstyrspakke som tar inn en del elementer fra Renaults berømte GTI-biler til utvendig styling og interiør.

Den kraftigste av de to byr på fint skyv, men føles ikke rask på GTI-aktig vis. Bilen veier 1 250 kg og er dermed ikke blant de letteste, kanskje det er grunnen. For 130 hestekrefter er tross alt en god del i en småbil.

Med bredt moment-register har du imidlertid alltid mer enn nok krefter å rutte med, og gangen er raffinert. Ekstra pluss for tøff motorlyd når den presses.

Automatkassen med 2 clutcher og 7 gir fungerer finfint i vanlig kjøring, men blir litt treg og ubestemmelig i aktiv kjøring. Det er mulig å velge manuelt modus ved å holde høyre girhendel inne, og det hjelper, men heller ikke da føler vi den er fullt og helt med på de dynamiske notene.

Helt andre boller er det med den nye manuelle 5-trinns-kassen i 100-hesteren. Den er ekstremt presis og har korte slag. Toppet med akkurat passe motstand til at du faktisk føler du gjør noe når du flytter på spaken, perfekt plassering og herlig enkel og stilig design av girkula, må dette være en av de beste manuelle kassene i en fransk bil noen gang.

Dårligere blir det ikke av at gassrespons og clutch-pedal er utmerket avstemt, slik at kjøringen, til tross for manuelt gir, blir rykkfri og enkel.

Ved dette første møtet likte vi også den nye 1-literen minst like godt som det større fireren. Den er naturligvis ikke like rask, men fortsatt sterk nok. Sammen med den manuelle girkassen er motoren en svært hyggelig bekjentskap.

Hva chassis, svingegenskaper, kjøreglede og komfort angår, virker ikke området til å ha vært særlig prioritert. Kanskje er det interiøret som har fått mest oppmerksomhet.

Det betyr ikke at Clio svikter i svingene, men den legger seg veldig midt på, hvor både kjøreegenskaper og komfort er helt greie og ikke noe spesielt står ut.

Morsomst på svingete vei synes vi den lille motoren med manuell girkasse er. Her har du full kontroll med drivlinjen hele tiden, og egeninnsatsen i form av giringer, belønnes med kjøreglede.

Om årsaken er at Renault har valgt å beholde servoassistansen på rattstammen istedet for å plassere den nede på tannstangen, eller om det bare er et kalibreringsspørsmål, er ikke godt å si, men styrefølelsen er i overkant kunstig for vår del.

Helt fin i vanlig kjøring altså, men ved mer aktiv tilnærming til svingene funker det mindre bra.

Komforten er god hva gjelder støy, mens fjæringen er typisk «tysk» i hardhet. Altså dempes alle ujevnheter, men de tas unna mer bestemt og merkbart enn vi tradisjonelt forbinder med fransk komfort.

Først og fremst er det veldig spennende å se hvordan den kommende hybriden er, men det betyr ikke at du ikke allerede nå burde vurdere Clio.

Alt du forventer i en moderne bil er på plass, inkludert aktive sikkerhetssystemer og hjelpefunksjoner som adaptiv cruisekontroll med aktiv styring og køkjøringsassistanse. Det tar Clio til autonom kjøring på nivå 2, og med både fotgjenger- og syklistleser i autobrems-systemet, og høy passiv sikkerhet, har den allerede fått fem stjerner i Euro NCAP.

Det som drar Clio tydelig frem blant konkurrentene, er imidlertid det fantastiske interiøret. For veldig mange vil nok det med solid margin veie opp for enkelte andre svakheter.

Vi tar en velutstyrt 1-liter manuell med Bose og hele det deilige interiøret, takk.

PS: Priser er ikke klare foreløpig, vi kommer tilbake med dem i forkant av Clios ankomst Norge over sommeren.

Galleri:

Data:

Renault Clio TCe 100 TCe 130
Pris fra Ukjent Ukjent
Motortype R3 turbo bensin R4 turbo bensin
Motorvolum ccm 999 1 333
HK o/min 100 5 000 130 5 000
Nm o/min 160 2 750 240 1 600
Transmisjon 5M FWD 7A FWD
Sek. 0-100 km/t 11,8 9,0
Topphastighet km/t 187 200
Forbruk blandet l/mil 0,44 0,52
Utslipp CO2 g/km 100 119
Egenvekt kg 1 683 1 772
Tilhengervekt kg 900 900
Bagasjerom liter 391 391
Lengde mm 4 050 4 050
Bredde mm 1 798 1 791
Høyde mm 1 440 1 440
Akselavstand mm 2 583 2 583