Renault Zoe er en elbil som går ganske langt før man må lade. Renault sier 400 km i særdeles gunstige forhold, 300 km med vanlig kjøring om sommeren, og 200 km vinterstid. Etter en uke vinterkjøring, skulle det vise seg at den holder det Renault lover.

Av Vegar Bjørge

Med sine kompakte ytre mål er Renault Zoe hakket mindre enn Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf, Kia Soul og Hyundai Ioniq, men den er likevel ikke så liten at man føler seg innestengt. Førerplassen er lys og trivelig, med god nok plass til en passe voksen gubbe. Bak er det derimot litt trangere, og baksetet passer best for barn. Bagasjeplassen er dyp og rommer 338 liter, noe som må sies å være godkjent.

I Europa selges det mengder med småbiler, så der treffer Zoe innertier, men jeg er også overrasket over at den selger så bra her til lands. 2 533 registreringer ble det i 2017. Etter en uke finner jeg noen gode grunner for å velge Zoe, men jeg finner også en og annen grunn til å holde seg unna.

La oss fortsette med det positive, for som sagt finner jeg meg godt til rette bak rattet. Sitteposisjonen blir bra, og etter noen mil blir jeg vant til det korte setet, som likevel gir god nok støtte til lårene. Det hjelper også på velværen at det er kledd i skinn. Noen mil blir mange mil, og jeg kunne fortsatt i en halv evighet, hadde det ikke vært for rekkevidden.

Likevel er også rekkevidden nå positiv, selv om det er vinter, litt kaldt ute og godt og varmt i bilen. Jeg kan kjøre i rundt 20 mil før jeg må tenke på lading. Bra til å være vinter, og mer enn bra nok til at denne kan fungere som en hverdagsbil i mitt hjem.

Det er litt støy, både fra hjul og vind, men likevel kan man leve med det. Zoe gir også fra seg en liten lyd når den står rolig, eller når du kjører i lav fart. Smart fordi du vet at bilen står og går, og du blir hørt av fotgjengere.

Og fotgjengere kommer det til å være mange av i nærheten av Zoe, fordi denne er perfekt som bybil. Den er oversiktlig, har små overheng så det er lett å vite hvor du har den, og et godt og fungerende ryggekamera. Dermed er det enkelt å navigere i trange parkeringshus og på parkeringsplasser. Den tar heller ikke så stor plass, så man finner nesten alltid en luke som er stor nok.

Hva er da negativt? Den har litt stivt understell, det rister og spretter om veien er dårlig, og dempingen skjer i stumpe og harde bevegelser. Egentlig kunne man godtatt dette om bilen hadde vært sportslig. Den er ikke det heller.

Det kan ha noe med den svake motoren å gjøre, for man har ikke mer enn 92 hk til rådighet. Heldigvis gjør Renault noe med dette, for i løpet av våren kommer det en utgave med mer power.

Kvalitetsinntrykket er helt ok, men hardplast er det mengder av. Det hjelper litt å kle setene i skinn, men noen luksusfølelse får man ikke. Knapper ser gammeldagse ut, setevarmen må du lete etter og skjermen er av middels kvalitet. Likevel er det noe med måten Zoe er innredet på, som gjør at du tilgir det lett spartanske.

Den er, som sagt, fin i bykjøring, men du kan også ta den med på langkjøring. Det blir imidlertid litt slitsomt på dårlig asfalt, med den harde dempingen. Er veien fin, kan man kjøre mil etter mil i behagelig tempo.

Er man glad i musikk, er det BOSE Edition-utgaven som gjelder. Det er den jeg har, og da strømmer det god lyd ut av 6 høyttalere og 1 basshøyttaler. Det er enkelt å koble til telefon via R-Link 2, så du kan høre favorittmusikken din. Jeg er også kaffenyter og mener koppholder er viktig. I Zoe sitter den godt plassert, men dessverre er det bare plass til én kaffekopp av riktig størrelse. Flasker kan man ha i lommene på dørene.

Renault Zoe kan lades forholdsvis fort på en vanlig fase-2 kontakt, og den støtter lading opp til 43 kW. Renault gir deg også ladestasjon med i prisen i en kampanjeperiode.

Og det er nettopp prisen som gjør Renault Zoe til et meget godt elbilkjøp. Startpris er 234 900 kroner, og for BOSE Edition, som har det meste av utstyret du trenger, må du betale 279 900 kroner.

Etter en uke er jeg positiv til Renault Zoe, og ettersom Renault lover en sterkere elmotor i løpet av våren, kommer Zoe også til å være et alternativ når enda flere konkurrenter kommer på banen. Om de klarer å få like gode salgstall som i 2017, vet jeg ikke, men en del taler for det. En grunn til fortsatt bra salg er at Renault kan levere biler kjapt.

Lademuligheter og kjøreegenskaper er bedre hos en del konkurrenter, men du lever godt med laderen du får av Renault inkludert i bilprisen (kampanje), og kjøreegenskaper er ikke nødvendigvis en dealbreaker på en bil som dette.

Teknisk Data:
Motor: Elmotor, Synkron med rotorvikling
Effekt: 92 hk / 3000 – 11300 omdr.
Dreimoment: 220 – 250 / 2500 omdr.
Batteri: 41 kWh
Rekkevidde: 400 km
Ladetid: 2t og 40min (43 kw)
Lengde: 408,4 cm
Bredde: 173 cm
Høyde: 156,2 cm
Akselavstand: 258,8 cm
Vekt: 1480 kg
Bagasjeplass: 338 – 1225 liter
Pris: Fra kr 234 900,-
Testbil: kr 279 900,-