Mange har ventet på Toyotas elbilsatsing. Nå letter de endelig på sløret: Delvis i samarbeid med Subaru og Suzuki, skal det fra 2020 lanseres 10 nye elbiler.

Det var på torsdag at både Subaru og Toyota gikk ut med meldingen om at de sammen skal utvikle en ren elbilplattform for mellomstore og store personbiler.

Den skal i første rekke gi begge merker en SUV i C-segmentet. Selskapene trakk frem kombinasjonen av Toyotas brede erfaring med elektrifisering, og Subarus ekspertise på firehjulsdrift.

Subaru vil med dette flytte allokerte ressurser for elbil-utvikling over til Toyota-samarbeidet slik at de to best og mest mulig effektivt kan utvikle disse elbilene.

Så fikk vi vite mer rett før helgen, i forbindelse med en omfattende presenatsjon av hvordan Toyota de neste årene vil jobbe mot å bli en total mobilitets-leverandør og ikke bare en bilprodusent.

For samtidig som Subaru-samarbeidet foregår, skal en mindre el-SUV utvikles sammen med Suzuki. Og i tillegg til det, sier Toyota at de vil komme med elektrisk crossover, sedan, stor SUV og flerbruksbil.

Som noen kanskje har fått med seg, vil en elektrisk C-HR begynne å selges i Kina allerede neste år, men denne nye satsingen vi nettopp har fått vite om, dreier seg altså om arbeidet med en ren elbil-versjon av TNGA-plattformen. Som G-en i forkortelsen sier, er det snakk om en global arkitektur, som i sin tur betyr at dette er biler som vil komme hit til Norge.

Fleksibiliteten i e-TNGA, skal være stor, med mulighet for plassering av motor foran, bak eller begge steder, med tilhørende variasjoner på for-, bak- og firehjulsdrift.

Som vanlig, er selvfølgelig Toyota veldig opptatt av at produktene de kommer med skal ha høy kvalitet og være fullt funksjonelle for kundene, at kundeservicen skal fortsette på høyt nivå, og at produksjonen er bærekraftig, fornuftig og stabil.

Med det, er de åpne på at lansering og produksjon av elbilene vil avhenge av stabil tilgang på batterier, og ting som at fornuftige systemer for gjenbruk av kasserte elbilbatterier er oppe og i funksjon.

Hvilke modeller som kommer til Norge og Europa eller ikke, når de kommer og andre detaljer, vet vi foreløpig lite om. Det er imidlertid grunn til å anta at Toyota allerede har vært godt i gang med dette arbeidet i forholdsvis lang tid – bak lukkede dører – sånn at de langt fra starter på bar bakke. Samarbeidene med de to andre merkene, er nok også et tegn på at ting her kan gå nokså raskt.

Etter hva vi forstår, er det snakk om at disse 10 nye elbilene skal i salg i første halvdel av 20-tallet.