Den kom i 2015 og har blitt solgt i over 450 000 eksemplarer. Renault Kadjar har vært en suksess, og nå er tiden moden for en fornyelse.

Av Vegar Bjørge

Renault gjør ikke så mye med designet på Kadjar, men det er likevel merkbare fornyelser, som gjør kompakt SUVen mer moderne. Første man legger merke til er den litt større grillen som har fått mer innslag av krom. Lyktene har fått en ny signatur, og støtfanger som er mer integrert i fronten. Bak er nå tåkelysene i LED felt inn i støtfangeren. Alt skal bidra til å gi Kadjar et bredere ansikt og enda mer likhet til de andre SUVene hos Renault. Tre nye farger er tilgjengelig; Dual Green, Iron Blue og Highland Grey. Man kan også velge nye felger med opptil 19″ størrelse.

Innvendig er det ny infotainmentskjerm, nye knapper til klimaanlegg og bedre kvalitet på materialene. Knappene til de elektriske speilene og vinduene er nå på samme sted og har blitt helt nye. Setene har fått bedre støtte, utdragbar sittepute og finere passform slik at man sitter bedre uansett hvor langt man skal. I tillegg har interiøret fått innslag av Satin krom, noe som skal bidra til en eksklusiv følelse. Man kan også velge Black Edition trim, som gir det lille ekstra.

Om forandringene ikke er så store visuelt, både innvendig og utvendig, er motorene helt nye. Bensinmotoren,, som er på 1,3 liter, yter 140 hk eller 160 hk. Den største leveres med 7 trinns EDC girkasse og har så lavt forbruk som 0,56 l/mil. Med et moment på 270 nm allerede ved 1800 omdreininger, passer motoren perfekt i en slik biltype. Bensinpartikkelfilter er standard på begge motorene. Motoren er bygget i samarbeid med Mercedes.

På dieselsiden handler det om en 1,5 liter på 115 hk, og en 1,7 liter på 150 hk. Begge motoren har mer enn nok ork tidlig i turtallsregisteret, men vil du ha en firehjulsdrift, må du velge den største. Begge kommer med manuelt gir, men den minste kan etterhvert leveres med 7 trinns EDC girkasse. Motorene er de av klassens reneste dieselmotorer og utslippene er rekordlave.

SUV-egenskapene er gode, og med muligheter for firehjulsdrift, store hjul som gir en bakkeklarering på 200 mm og kjøremoduser som hjelper utenfor allfarvei, kan den eventyrlystne ta med bilen sin nesten hvor man vil. Likevel legger Renault vekt på egenskaper man setter pris på når man begir seg på tur langs vanlige veier. Kadjar skal være mer komfortabel, ha bedre kjøreegenskaper og ha mindre støyende motorer enn utgående modell.

Nye Renault Kadjar kan bestilles fra nyttår, og de første bilene er snart på vei inn til Norge.