Første kikk på nye Corsa-e viser ny og enklere tilnærming til elbil. I et marked preget av venting og usikkerhet, kan det være en god utvikling.

Av David K Andersen

Det er ikke så enkelt å forholde seg til dem. Alle vet at det er smart å kjøpe elbil i Norge, men alt er jo nytt og ukjent. Hvilken skal man velge, hvor lenge må man vente og hva slags bil er det egentlig man kjøper?

Bil og Motorbloggen fikk eksklusiv tilgang til å se nye Corsa-e på Opels designsenter ved fabrikken i Rüsselsheim allerede i april.

I mai kjørte vi dessuten prototypen på offentlige veier i grensetraktene mellom Tyskland og Frankrike – i fossilutgave. Les rapporten derfra her.

Bilen

Som du ser på bildene (galleri nederst i artikkelen), og som vi allerede har antydet i tidligere artikler, endrer Opel Corsas form nokså radikalt sammenlignet med forgjengeren.

Den var antydningsvis høyreist med hint til flerbruksbil, mens den nye antar helt annen form.

Lavere, bredere og med lenger akselavstand, er den mye sportsligere i framtoningen. Førersetet sitter nesten 3 cm lavere, mens totalhøyden for Corsa er redusert med 5. Den er også lettere, med opp til 108 færre kg på vekta.

I virkeligheten fremstår bilen langt med sportslig enn tidligere, vi har virkelig sansen for den lave, fete profilen. Bakre tredjedel er dessuten temmelig spennende i form og linjer, og vi liker hvordan det dominerende panseret viser muskler. De litt korte bakdørene er ikke like hotte, men kanskje skjules det bedre på produksjonsbilene – dette er en håndbygd protoype.

I samtale med sjef for utvendig design, Friedhelm Engler

Akselavstanden er lenger og overhengene kortere, det skal gi bedre plass. Nå er baksetet den eneste delen av bilen vi foreløpig ikke har fått tilgang til, men bagasjerommet er oppgitt til 309 liter. Det er større enn i utgående Corsa, og omtrent som Fiesta, men betydelig mindre enn hos nye Renault Clio som byr på 391. Vi regner med Corsaen tar igjen det meste av det i baksetet.

Første prøvekjøring viste for øvrig at nye Corsa blir langt mer dynamisk og morsom å kjøre enn før, med lettbent og direkte oppførsel langs svingete veier.

Fossilversjonenes nye apetitt på svingete veier og den lave vekten (under tonnet for innstegsmodellene), gir et godt grunnlag for elbilen, som blir nødt til å bære en del ekstra vekt.

Basert på CMP-plattformen fra PSA, skal som du nå har skjønt Corsa komme med både diesel, bensin og som ren elbil. Mye av det tekniske deles med nye Peugeot 208 og DS3 Crossback, som begge to også kommer med samme valg på drivlinjer.

Elutgaven av DS3 Crossback E-Tense har vi for øvrig allerede kjørt, du kan lese mer om den her. 

Corsa-e har batteri på 50 kWt, og rekkevidde på 330 km i henhold til WLTP. Motoren yter 136 hester, og sørger for akselerasjon fra 0-100 km/t på 8,2 sekunder.

Tilbake til oversikt

Fossil tech må gjerne være på vei ut, men det betyr ikke at all eksisterende struktur er smart å kaste på båten i samme slengen.

Det er jo faktisk en grunn til at biler nokså systematisk og i lang tid har blitt delt inn i ulike klasser. Det gjør det enkelt for deg som skal kjøpe bilen å finne alternativer som passer dine praktiske behov og økonomi.

Vi har A-segmentet med bybiler som Volkswagen Up og nå snart tilsvarende elektriske alternativer med søsknene Skoda Citigo E og Seat Mii Electric.

Så har vi B-størrelse med Polo, Fiesta, Corsa og den gjengen, C med Golf, Astra og Focus, D med mellomklassebilene, og så videre.

Parallelt har vi etterhvert også fått tilsvarnede linje for SUVer/Crossovere for de som foretrekker det.

Med elbilenes inntog, har både avgiftsfriheten i Norge, rest- og bruktbilverdi, ventelister, knapt med alternativer og ikke minst det faktum at en del bilprodusenter har helt egne elbiler som ikke passer inn i eksisterende klasser, ikke overraskende gjort det forvirrende å forstå hva man skal se etter.

Det er dessverre ikke lenger sånn at du for eksempel finner ut at du trenger minst 450-liters bagasjerom og et brukbart baksete for voksne, ønsker deg SUV, og så kan velge mellom et antall alternativer i C-segmentet for høyreiste biler.

Nå ser det imidlertid ut til at vi går mot enklere tider. Corsa er jo som alle vet en småbil. Den er akkurat like stor som en småbil pleier å være, og selv om vi ikke kjenner prisene for Corsa-e foreløpig, kan vi ikke anta noe annet enn at den er nødt til å koste omtrent det samme som småbiler flest.

Corsa blir rett og slett et enkelt alternativ. Ikke en rekkeviddemester, som på grunn av enormt batteri koster nesten like mye som en Tesla Model 3, selv om baksete og bagasjerom er som i en småbil.

Kan reserveres

Om denne nye og enklere tilnærmingen til elbil blir gjeldende fremover, vet vi såklart ikke helt sikkert foreløpig, men mye tyder på det.

De neste par årene vil det komme flere tilskudd fra ulike merker, blant dem selvfølgelig Volkswagen ID.3, som er et helt tydelig alternativ i klassen over Corsa – altså i Golf-land.

Vi ser også at det blir enklere blant premiumbilene, hvor eksempelvis Jaguar I-Pace, Mercedes EQC og snart BMW iX3, vil ble helt direkte konkurrenter.

Hva Corsa-e skal koste vet vi foreløpig ikke, men det er nokså enkelt å gjette seg til. For med antydet tysk pris på 30 000 Euro, ender vi fort rundt 250 000 kroner omregnet til kroner og uten moms. Det er omtrent akkurat det samme som en fossil småbil koster.

Opel har nå åpnet for reservasjon av Corsa-e, vi kommer såklart tilbake så snart priser er klare, og ikke minst med prøvekjøring av elbilen så snart det lar seg gjøre.

Galleri: