Ikke bare er den elektrisk, nye DS3 Crossback E-Tense har design og utstråling som vekker nysgjerrighet. La oss finne ut av hva 1 600 nordmenn venter på.

Tekst og foto: David K Andersen

Her er det ganske mye som skjer på en gang, vi starter med merket først. For selv om DS av mange fortsatt forbindes med Citroën, er ikke det lenger tilfelle. Eieren er selvfølgelig den samme, men bilene har ikke annet enn deler av teknologien felles.

DS ble eget i 2015, og konkurrerer mot de etablerte premium-bilene. Det skjer imidlertid fra en ny angrepsvinkel, slagordet «we are the avantgarde», sier ganske mye om hva DS dreier seg om.

Her handler det ikke om å kopiere det tyskerne holder på med, men å ta rike franske luksus- og designtradisjoner med til bilenes verden. Utseende, form, detaljer, materialer, farger, you name it – her er det lite som minner om trauste sorte skinninteriør med edle polerte treinnlegg. Istedet føres tankene til moteverden, eksklusive design-produkter, kunst og lignende.

STORT BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!

Etter å ha lansert SUVen DS7 Crossback i fjor, er det nå tid for merkets andre helt egne modell. DS3 Crossback erstatter i praksis DS3 – du vet – bilen som startet livet med Citroën-logo og leverte Sebastien Loeb to titler i WRC. Petter Solberg kjørte den forresten både i WRC og VM i Rallycross også.

I motorsport har nå DS flyttet til Formula E, hvor formelbiler er tingen. Men nye 3 vokser både i lengde og høyde. Den ender opp som en crossover med fire dører, og vil ta opp kampen med alt fra BMW 1-serie til Audi Q2 og Lexus UX. Hvertfall i Europa, der mesteparten av bilene kommer til å leveres med vanlig bensinmotor.

Dette er med andre ord ikke en bil som bare kommer i elektrisk versjon, også i Norge vil den selges i bensinutgave parallelt med elbilen.

Batteripakken er på 50 kWt, så ikke størst, men DS mener det er et godt kompromiss, hvor pris og vekt holdes i sjakk, samtidig som kundenes forventede behov tilfredsstilles. Rekkevidden er på 320 km i henhold til WLTP-metoden å måle på. Som er rimelig realistisk.

Den er utstyrt med varmepumpe for å holde forbruket nede også om vinteren, det er oppgitt til ca 1,56 kWt pr mil. Hurtiglading på 100 kW er mulig, da tar det rundt halvtimen å lade opp til 80%.

Over 1 600 nordmenn har satt seg på liste, og de første får bilene sine i løpet av året. Du kan velge to utgaver fra starten av; So Chic til 312 000 kroner og Grand Chic til 342 000.

Sistnevnte inkluderer mye fint utstyr som LED matrix automatisk lys, skinninteriør, head-up display, nøkkelfri tilgang via mobilen, 10,3 tommers infotainmentskjerm og masse annet.

Bilen vi har kjørt er en prototype, men er ifølge sjefsingeniøren for den elektriske plattformen noen og nitti prosent ferdig. Det resterende dreier seg stort sett om kalibrering og finjustering. Vi kjørte for øvrig fossilversjonen samme dag – i produksjonsform. Jeg føler inntrykkene er solide.

Bilens utseende er spesielt, om det råder ingen tvil. Det er ikke bare «vingen» som går opp i B-stolpen – også proporsjonene føles uvanlige. Jeg synes liksom ikke helt jeg har sett noe sånt som dette før.

At noen gidder å gjøre noe helt nytt på designfronten fortjener feiring, og så får du selv bestemme deg for hvor godt du liker resultatet. Den ser imidlertid påkostet ut – med bilen foran deg i levende live, tviler du aldri på at dette er noe uvanlig og litt mer eksklusivt enn mye annet.

Det samme går for innsiden. Her er ting gjort annerledes. Se for eksempel på det digitale hovedinstrumentet: Nokså lite, og integrert dypt ned i dashbordets øvre akse. Eller diamantformen, et av merkets grunnleggende designelementer, som går igjen i alt fra knappedesign til mønstre i paneler og trekk.

Når du selv sitter der inne, oppleves det betydelig mer spesielt enn bildene antyder. Og det skjer nesten bare med positive fortegn.

Materialkvaliteten er enestående, det samme finish. Igjen: Dette er så annerledes at det er vanskelig å sammenligne. Men det er definitivt ikke mindre eksklusivt enn i en kompakt tysk premium-bil. Opplevelsen forsterkes av spesielle elementer som eksempelvis kontrast-sømmene i dashbord-trekkene. En av variantene har små perlelignende kuler i tråden.

Ergonomisk er det også litt uvant, men for det meste velfungerende. Knappene du ser på bildene er ikke trykk-knapper, men berøringsfølsomme overflater. En del av dem utgjør hurtigvalg for infotainmentsystemet, som dermed blir særdeles enkelt å bruke.

Selv om dedikerte knapper for styringen av klimaanlegget mangler, er skjermen så stor at du likevel alltid kan justere temperaturen uten å bytte bort eksempelvis navigasjons-bildet.

For øvrig er TomTom navi-leverandør, og du kan få opp kartet i instrumentskjermen rett foran deg istedet for på den store midtskjermen om du vil. Svært velfungerende.

Head-up displayet er på plate, som er greit nok, men siden sittestillingen kan være nokså lav, og dashbordet høyt, synes jeg den var litt i veien nederst i synsfeltet. Det er imidlertid den beste løsningen av denne typen jeg har opplevd, med stor og tydelig grafikk i farger.

Kjørestillingen er perfekt for både korte og lange, du kan sitte lavt og ta med deg rattet ut, eller du kan heve stolen høyt og sitte rett opp og ned for maksimal oversikt. Setene er dessuten svært komfortable, og utført i høyverdige materialer.

Baksetet byr på masse takhøyde og helt ok benplass for normalstore voksne, så tur med fire burde ikke være problematisk. Sikten ut hindres imidlertid delvis av hai-finnene i B-stolpene, så det føles litt mørkt der inne selv i dagslys.

Bagasjerommet er på 350 liter, som det tilsvarer en normal kompaktbil. Hyundai Kona tar til sammenligning 332. Terskelen er relativt høy.

Kjøremessig er E-Tense først og fremst lettkjørt og komfortabel. Sistnevnte er ifølge DS hovedfokuset i kjøreopplevelsen, og jeg synes de lykkes godt. På skikkelig dårlig vei er den litt typisk elbil på den måten at du merker den er tyngre enn størrelsen tilsier, og at det av den grunn har vært nødvendig å gjøre en oppstramming av chassiset for å bære vekten.

Men som sagt; dette er en prototype og observasjonen gjelder ekstremt humpete sidevei. På vanlig vei er flyten god, og dessuten avhjulpet av 55-profil på dekkene, til tross for stor felgdimensjon. Jeg tror bilen vil ha små problemer med å slå alt annet av kompakte elbiler på området. Støynivået er også lavt.

Den virker videre nokså villig til å leke litt på svingete vei. Styringen har ikke særlig veifølelse, men den er direkte og rask. Med fin karosserikontroll uten for mye krenging, og god balanse takket være batteriets lave plassering, kan svingene angripes på frisk måte.

MER ELBIL? LES TEST AV HYUNDAI KONA HER!

0-100 km/t går unna på 8,7 sekunder, som er et sekund eller så tregere enn eksempelvis BMW i3. Det skyldes kort og godt at motoren ikke yter mer enn 136 hestekrefter. Siden DS3 E-Tense bare såvidt bikker halvannet tonn, har man ansett det for nok.

Den føles imidlertid svært kvikk fra stillestående og opp til vanlig landeveishastighet. Takk 260 Nm med umiddelbar respons for det.

Forresten varierer motoreffekten med hvilket kjøreprogram du velger. I Eco har du bare 82 hester å rutte med, mens Normal gir 109 og Sport 136. Dermed kjennes også kjøreopplevelsen nokså forskjellig avhengig av innstillingen du gjør.

Regenereringen kan slås av og på, men har ikke flere trinn slik som mange andre. Du kan heller ikke kjøre E-Tense med bare gassen – til det finnes ikke kraftig nok regenereringsmodus.

Men den lades såklart like mye om du har regenereringen avslått (du vipper girspaken bakover for å slå på/av), og trykker på bremsen for å redusere hastigheten istedet for å slippe gassen. Først når du bremser hardere, er det selve bremsene som jobber.

Dette er ikke nødvendigvis elbilen for deg som jager rekkevidde eller praktisk egenskaper. Det blir jo lett til at alt handler om en kombinasjon av de to faktorene her i Norge – hvor vi er sulteforet på elektriske alternativer.

DS3 Crossback er istedet først og fremst en eksklusiv bil med individuell design både ut- og innvendig, spennende materialbruk, nye ergonomiske løsninger og masse god luksusfølelse og teknologi. Bare lyden i anlegget fra Focal, eller sømmene i dashbordet, kan alene få deg til å sette bilen på ønskelisten.

At den også er elektrisk, med solid rekkevidde, lettkjørte egenskaper og det hele, er nesten mer som en slags norsk bonus på toppen av det hele.

Galleri:

Data:

DS3 Crossback E-Tense
Pris fra 312 000
Pris testbil 342 000
Motortype Elektrisk
HK o/min 136 –
Nm o/min 260 –
Sek. 0-100 km/t 8,7
Topphastighet km/t 160
Forbruk blandet kWt/100 km 1,54
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 1 545
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 350
Lengde mm 4 118
Bredde mm 1 791
Høyde mm 1 534
Akselavstand mm 2 558
Ombordlader kW
Ombordlader, tid
Hurtiglading 50 kW 0-80%
Hurtiglading 100 kW 0-80% 30 min
Batterikapasitet kWt 50
Rekkevidde WLTP 320