Hjem Tester Test: Peugeot 508 GT

Test: Peugeot 508 GT

Lav og bred, dynamisk og lett, stilig og spennende. Om ikke Peugeot har funnet oppskriften på mellomklassens redning med nye 508, begynner sjansene å renne ut.

Tekst og foto: David K Andersen

Mange har gitt opp – i dag er de fleste nye sedaner som lanseres i Europa, og det er ikke mange, variasjoner på kompaktbiler ment for østligere markeder. Ellers skjer det lite – få nye mellomklasse-sedaner og stasjonsvogner dukker opp.

Vi vil jo ikke ha sånne biler lenger. Eller det vil si, jeg vil, men ikke du. Hvertfall ikke om du er en del av SUV-klubben. Som er i ferd med å ta over store deler av nybilmarkedet både i Norge og internasjonalt.

Med det ser den tidligere dominante og sterke mellomklassen døden i hvitøyet. Stadig færre vil ha en sånn bil.

For meg er selvfølgelig det hele så eksepsjonelt teit at jeg får flass og høyt blodtrykk. Men i stedet får å gå nærmere inn på personlige problemer, skal vi heller fokusere på Peugeot.

Som har skjønt, at om de skal kunne selge denne typen biler i fremtiden, holder det ikke at de er kjempebra – de må være to ting til: Noe helt inni granskogen stilige, og med et interiør som får deg til å måpe.

Om du ikke allerede har sett nye 508 i virkeligheten og vet svaret, antar jeg du omtrent nå skjønte at de lykkes med begge deler.

Enda lekrere i virkeligheten

Bildene forteller såklart i seg selv mye om utseendet: Dette ser veldig bra ut. I virkeligheten slår den enda hardere ned. Med støtte i lekker rødfarge, kan du ikke annet enn å beundre den.

Fronten spesielt. Et skøyeraktig smil med lekne pøbelaktige øyne. Både grillen og LED-signaturen er ekstremt stilige elementer i opplevelsen.

Panseret har noe muskuløst over seg, og sammen med den lave stancen, de rene bilsidene og detaljer som profilene gjennom taket, blir dette både fett og lekkert.

Selv om bakre taklinje er langt mer coupé-aktig enn hos de fleste konkurrentene, oppleves den faktisk som det minst spektakulære elementet i designen. Men er like fullt superviktig for å få dette til å funke totalt sett.

Aggressiv hekk-design med særdeles stilige LED-lys, avslutter herligheten.

Om du så tror du allerede har sett det beste, er det bare å tenke igjen, og gjøre seg klar for nye opplevelser når førerdøra åpnes.

Sterke inntrykk

Nå er vi allerede kjent med Peugeots siste interiørdesign og hva de innebærer via 3008 og 5008, men dette er bedre, jeg blir blown away når jeg tar plass her. Dette fra en fyr som kjører over 100 nye biler i året.

Det er som å sette seg inn i fremtiden. Alt er rent og ryddig – helhetlig om du vil. Likevel er inntrykkene så mange og sterke at de må sorteres.

Det ene er designen. Dashbordet i to slanke etasjer. Den øvre avbrutt av instrumenteringen, den nedre av infotainmentksjermen. Tøft.

Det andre er proporsjonene. Du sitter nede i det, men høy og stigende midtkonsoll – som i en Porsche Panamera (hvertfall litt). Det lille rattet nede, med instrumentene over, gir også et totalt annerledes inntrykk enn i andre biler. Den sportslige faktoren er skyhøy.

Det tredje er tech-opplevelsen. De digitale instrumentene har mange ulike oppsett du kan velge mellom, men det mest imponerende er oppløsningen – de er ultratydelige.

Infotainmentskjermen gir samme inntrykk, og det forsterkes av de lekre sølvfargede hurtigvalg-knappene. Til og med knappelinjen under er noe utenom det vanlige – med sin touch-funksjon. Girvelgeren understreker.

Det fjerde er kvalitetsfølelsen. Sjekk de setene – ultrastilige å se på, særdeles forseggjort i utførelsen. Materialvalgene i resten er også utsøkt – det er ikke bare myk plast, det er myk plast som virker dyr. Og den har fantastiske kontrastsømmer. Samt er flankert av lekker mørk treimitasjon.

Dette stedet føles virkelig spesielt. Akkurat sånn vi før i tiden forventet av en high-end fransk bil, men kanskje aldri helt fikk. Nå leveres det på forventningene.

Så – da er alt helt fantastisk? Njæ. Jeg hadde gjerne sett at setet kunne senkes et par cm til. Da hadde rattet, instrumentene og sikten blitt helt optimal. Og pedalene kunne gjerne vært litt lenger unna.

Sidestøtten i førersetets sittepute er dessuten i smaleste laget. Ellers er de forresten glimrende med passe hardhet og skikkelig bra massasje. Dessverre bare i ryggen og ikke ogsåi seteputen. Ikke at vi forventet noe annet, men når den først skal være så bra, savner du det litt.

225 hestekrefter

Snart kommer 508 som plug-in hybrid. Enn så lenge kan du velge mellom tre dieselmotorer og to bensin. Vi kjører her sistnevnte i største versjon.

1,6-literen med turbo leverer 225 hestekrefter og 0-100 km/t på 7,3 sekunder. Den er særdeles stille, vibrasjonsfri og raffinert, i tillegg til drivstoffgjerrig – her kan du lett kjøre på 0,6 liter pr mil.

Karaktéren er imidlertid litt annerledes enn vi er vant til. Frem til det er igjen 1 500 eller så omdreininger til rødmarkeringen, føles den kanskje mer som en 180-hester. Men så smeller den til med ekstra knuff på topp.

Det virker dessuten som om Peugeot har gjort noe med motorstyringen, som holder kreftene litt tilbake (kanskje for å spare drivverket), for jo fortere det går, jo mer imponerende mates det på med skyv i ryggen.

Automatkassen er av vanlig convertertype og har 8 trinn. Den girer for det meste helt umerkelig, og i normal rolig kjøring tenker du ikke på den i det hele tatt. Som er et godt tegn.

Presser du på derimot, eller bråbestemmer deg for å gi på litt ekstra, fomler den litt. Jeg velger lett å trykke inn M-knappen på girvelgeren så snart jeg vil kjøre aktivt. Ikke bare gir det full kontroll på girene så du er beredt når gassen skal på ut av svingen – girhendlene sitter fast i rattstammen og ikke i selve rattet. Hurra Peugeot, sånn skal det være.

Appropos aktiv kjøring, er det noe du gjerne bedriver tiden med i denne bilen.

Sport- og komfortkombo

Det lille rattet er koblet til en svært direkte tannstang, som betyr at du i større grad enn i mange andre, sitter med bilen i hendene. Her går det lynraskt og kontrollert inn i svingene.

Når den egenskapen kombineres med et ikke spesielt hardt chassis, blir aktiviteten både direkte og levende. Jeg liker å kjenne at hjulene jobber gjennom svingen, at karosseriet beveger seg litt – at det skjer ting. For det er jo det det gjør når du kaster en bil fra sving til sving. At det ikke skjer på klinisk og død måte, øker kjøregleden.

Med ikke spesielt harde dempere og fjærer, følger også god fjæingskomfort. Dette kan franskmennene – til tross for at du kan forsere vesentlige ujevnheter i veien i stor fart, bunner den aldri. Som du skulle tro. Siden den er så komfortabel som den er.

Kjøreprogramvelgeren lar deg påvirke alt dette ytterligere, men vi syntes egentlig det holdt å trykke inn M-knappen på girvelgeren for sportslig kjøring, og ellers la ting være i normale modus.

Skarpe ujevnheter i lavere hastighet, takles forresten ikke like stilig, så chassiset er ikke perfekt. Under slike forhold er det antydning til slamring å høre fra hjulopphenget.

Men tillagt lavt støynivå, raffinert drivlinje og komfortabelt interiør, er altså 508 som den bør, en vinner på komfort.

Den direkte styringen kan imidlertid være en svakhet i sammenhengen – du er nødt til å følge med på hva du holder på med. Ikke at det er noe fare, for den aktive filholderen passer uansett på deg. Men, you know, denne bilen må du kjøre.

Grei plass, bedre pris

For de som er ute etter mest mulig plass, er det kanskje lurt å vente på stasjonsvognen som er rett rundt hjørnet, men det er slett ikke verst her heller. Dette er en 5-dørs bil, som betyr at bakluka går helt til taket. Det letter innlastingen i det 478 liter store bagasjerommet. Det er litt grunt, men gulvarealet stort.

Baksetet er ikke blant klassens største, til mangler noen cm både for knær og hode. Du kan kjøre fire voksne, men den er nok mer optimal for «typisk familie på fire»-bruk.

Folk vil gjerne ha elektrifiserte biler for tiden, både på grunn av gunstigere innkjøpspris og med tanke på annenhåndsverdien. Som med resten av modellrekken, fikser imidlertid Peugeot den utfordringen kort og godt ved å selge 508 til gunstige priser.

Denne GTen, som altså har hele 225 hestekrefter, koster en halv million. Så kan du selvfølgelig få opp prisen en bit til ved å krysse rikelig av i listen over ekstrautstyr, men den er både godt utstyrt i utgangspunktet, og prisene på valgbart utstyr er lave. Selv med drøyt utstyr som night vision, havner testbilen under 550 000 kroner.

Dermed kommer 508 usedvanlig godt ut selv uten den kommende elektrifiseringen – vi ville ikke nødvendigvis ventet. Og kan du klare deg med 130 dieselhester, er startprisen helt nede på 339 900 kroner. Det er uvanlig lite penger for en så stor bil.

Konklusjon

Det er sjelden en bil løftes så kraftig fra en generasjon til en annen. Nye 508 lever ikke bare opp til forventningene utseendet skaper, den overgår med margin på nesten samtlige områder. Er du bare aningen interessert i biler eller kjøring, eller design og stil for den saks skyld, kan du bare ikke unngå en kikk på dette alternativet.

Peugeot 508 GT 1.6 THP 225
Pris fra 339 900 (1.5d 130 hk)
Pris testbil 545 600
Motortype R4 bensin turbo
Motorvolum ccm 1 598
HK o/min 225 5 500
Nm o/min 300 1 900
Sek. 0-100 km/t 7,3
Topphastighet km/t 250
Forbruk blandet l/mil 0,57
Utslipp CO2 g/km 131
Egenvekt kg 1 495
Tilhengervekt kg 1 600
Bagasjerom liter 487 – 1 537
Lengde mm 4 750
Bredde mm 1 859
Høyde mm 1 403
Akselavstand mm 2 793