Sjette generasjon BMW 3-serie stasjonsvogn kommer til høsten, den blir også tilgjengelig som ladbar hybrid.

Tekst og foto: David K Andersen

Den vakte oppsikt for 34 år siden. Ikke bare var ideen om en kompakt sportslig premium-sedan nokså fersk, nå skulle den attpå til komme som stasjonsvogn? Det blir det vel ikke noe greie på?

Da BMW første gang lanserte Touring-utgave av 3-serien (E30), var ikke stasjonsvogner kult. Det var noe du ufrivillig, og som en siste utvei, måtte velge dersom sedanutgaven ikke hadde nok plass.

Til alles overraskelse funket det – siden den gang har BMW laget 1,7 millioner av treeren med praktisk bagasjerom. Mercedes og Audi hang seg selvfølgelig også på, som flere andre merker.

Etter introduksjonen av nye 3-serie i sedanutgave, er det nå snart klart for sjette generasjon stasjonsvogn. Konseptet er det samme som alltid: Relativt kompakt, premium, plass til familien med bagasje, og morsom å kjøre.

Nye 3-serie har vi allerede testet – for mer dyptgående informasjon om bilen generelt, anbefales en tur innom den artikkelen. Her konsentrerer vi oss om stasjonsvognbiten, og om 3-liters dieselen under panseret.

Bilen er jo helt ny, med alt hva det innebærer av stil på interiørdesign, nytt informasjonssystem og ny og sportsligere tilnærming til kjøreegenskaper. Alt tatt i betraktning er forskjellen mot forrige 3-serie enorm. Mye større enn utseendet tilsier.

Det er selvfølgelig generelt bedre plass – denne bilen er hele 7,6 cm lengre enn før, og litt bredere og høyere. Den har også 4,1 cm lengre akselavstand.

Mer hodeplass og bredde er å finne både foran og bak, mens baksetet tilbyr mer plass til benene, mulighet for tre barneseter i bredden (ifølge BMW) og enklere inn- og utstigning.

Bagasjerommet tar nå 5 liter mer og havner på 500 blank. Det er ikke store forskjellen, men brukervennligheten er forbedret. Elektrisk åpning av luka er standard, mens sparkesensor blir tilleggsutstyr. Separat åpning av bare vinduet, er på tradisjonelt BMW-vis fortsatt til stede.

Luka, og dermed åpningen inn, er både høyere og bredere, mens lasteterskelen er aningen lavere. Minst like viktig, er at selve bagasjerommet er opp til 11,2 cm bredere enn før. Det kan ha mye å si for deg med barnevogn, men som vanlig er det kanskje nødvendig å teste den slags med spesifikk vogn før konklusjoner tas.

Videre er høydeforskjellen mellom terskelen og bagasjeromsgulvet redusert fra 35 til 8 mm, sånn at du i praksis slipper å løfte ting som skal ut opp, før de føres ut.

Via et lite bryterpanel, kan ryggstødene bak felles fra bagasjerommet – i 40/20/40-formasjon. Det gir totalt 1 510 liter. Du får også elektrisk utfellbart tilhengerfeste.

På drivlinjesiden vil det i begynnelsen være seks valgmuligheter: 320i og 330i med 184 og 258 hester, kommer i likhet med M340i med hele 374, sammen med 8-trinns automat. De to største med firehjulsdrift om du vil.

På dieselsiden er det snakk om 318d med 150 hestekrefter og 320d med 190. Her kan du velge mellom automat og manuell, mens bare 320d kommer med firehjulsdrift.

330d, som vi kjører her, byr på 265 hester, automat og xDrive.

Den ladbare utgaven må vi vente på eksakte data for, men de vil såklart ligge nære sedan-utgavens systemeffekt på 292 hestekrefter og 420 Nm. Batterikapasiteten i den, er på 12 kWt, og rekkevidden på strøm i henhold til WLTP på mer enn 50 km.

I starten, vil 320d, 330d og 330i være tilgjengelige i Norge. Alle tre med automat og firehjulsdrift. Prisene for dem, starter på henholdsvis 529 100, 683 800 og 610 300.

Ser du forskjellen mot før? Hofmeister-kinken starter tidligere og er slakere i stigningen i nedre linje. Jeg synes også at den relativt lange akselavstanden synes tydeligere. Til sammen gir de to detaljene litt annen stil enn før.

Etter min mening fjerner kanskje disse to tingene noe av tyngden i bakenden, og jeg er usikker på om det gjør proporsjonene noen tjenester.

På den annen side er resten av designen mye slankere og stiligere enn før – se bare på baklyktene. Detaljene er også tydeligere, enten de måles i profilenes skarphet eller frontens aggressive uttrykk med større grill og smalere lykter. Det tradisjonelle korte overhenget foran, som har vært helt essensielt i 3-seriens design hele veien, teller også på plussiden.

Hva plass og praktisk utnyttelse angår, går vi ikke mer i detalj enn beskrivelsen over. Men husk at selv om 3-serien er en relativt kompakt bil, har den gjennom årene ikke bare vokst for hver generasjon. BMW har også stadig blitt flinkere til å utnytte plassen det ytre fotavtrykket stiller til disposisjon.

Hva sistnevnte punkt gjelder, anser jeg nå 3-serien å være blant de absolutt beste i klassen. I praksis betyr det at du bør ta en titt på den før du eventuelt fjerner den fra lista på grunn av for liten plass.

Kjøremessig, er det som jeg skrev om i testen av 320d, en sann glede på de fleste måter. Utgående 3-serie var langt fra slapp, men det er noe med denne nye. Den er så mye mer skarp og presis, og den føles til tross for vektreduksjon på bare 10 kg eller så, mye lettere og mer leken på veien.

Med denne 3-liters dieselen under panseret, faller ytterligere biter på plass. At motortypen er ut, og nesten litt glemt i vårt norske elektrifiseringshysteri, har selvfølgelig ikke hindret BMW i å videreutviklet og forfine den store dieselens integrasjon i bilen.

Resultatet er en drivlinje som føles ekstremt vellykket i sin kraftfulle, raffinerte og veltilpassede rolle her. Med akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 5,4 sekunder, og et oppgitt snittforbruk i henhold til WLTP på 0,54 liter pr mil, kombineres her mange gode ting i samme pakke.

Prøvekjøringen du nå leser, foregikk i områdene rundt München, og jeg kan skrive under på at tyskerne har kontroll på alle sider av kjøreopplevelsen. Ikke bare går det raskt opp til topphastighet, 330d Touring imponerer stort i hastigheter rundt 240-50 km/t på Autobahn.

Støynivået, som er eksepsjonelt godt dempet generelt i nye 3-serie, holdes lavt også rundt topphastighet, og stabiliteten og følelsen av kontroll, er suveren.

Også på mindre og mer svingete veier, er dette en kjøremaskin av svært høy klasse. Krefter og presisjon, kommer sammen med tilbakemeldinger om rådene forhold for veigrep, og gjør kjøringen svært tilfredsstillende.

Verdt å merke seg, er at gassresponsen i denne store dieselsekseren er glimrende, og ikke står merkbart tilbake for kraftig overladede bensin-firere med lignende effekt. Sistnevnte trenger gjerne mer turbotrykk, ergo blir også fordrøyningen større. 8-trinnsautomaten er som alltid optimert på beste måte – akkurat slik du forventer.

Det finnes tre muligheter for chassiset på nye 3-serie: Standard, M Sport (10 mm lavere) og adaptiv M. Vi skal snart komme tilbake til dette for å finne ut mer, for en av få svakheter i nye 3-serie, er at de sportsligste utgavene er såpass harde at fjæringskomforten reduseres mer enn ønskelig.

Denne testbilen hadde adaptivt M-chassis, og var comfy nok, men samtidig er veiene i Bayern langt bedre enn de norske. Kjørekomforten ellers, er imidlertid svært høy, med fin oversikt, kompakt og letthåndterlig følelse, glimrende ergonomi og velkalibrerte kontrollorganer. Smale seteputer med harde sidestøtter, er som vanlig eneste minus.

Som vanlig, vil det bli stor ståhei rundt den ladbare utgaven som kommer neste år. Ikke så rart, den blir ikke bare rimelig på grunn av lave avgifter i Norge, men vil trolig fungere bra takket være andre generasjon ladbart hybridsystem. I tillegg bidrar høy forventet annenhåndsverdi solid på økonomisiden.

Men også som vanlig, anbefaler jeg å ikke nødvendigvis la elektrifiserings-bølgen få råde helt fritt.

For BMW 3-serie Touring, er først og fremst en ekstremt velpolert, gjennomutviklet og sportslig premiumbil. At BMW har holdt på med modellen gjennom seks generasjoner, merkes høyt og tydelig, i hvor ekstremt velfungerende og tilfredsstillende denne bilen er på nesten alle måter.

Det er fortsatt sånn at ikke noe kan konkurrere med en moderne og kraftig dieselbil om du kjører mye og langt, og setter høye krav til både drivstofføkonomi, fartsressurser og kjøreglede. På det, er 330d xDrive Touring et av de beste eksemplene du kan finne.

Våre bilder:

Bilder fra BMW:

Data:

BMW 320d xDrive Touring 330d xDrive Touring 330i xDrive Touring
Pris 529 100 683 800 610 300
Motortype R4 turbo diesel R6 turbo diesel R4 turbo bensin
Motorvolum ccm 1 995 2 993 1 998
HK o/min 190 4 000 265 4 000 258 5 000 – 6 500
Nm o/min 400/1 750 – 2 500 580/1 750 – 2 750 400/1 550 – 4 400
Girkasse 8A 8A 8A
Sek. 0-100 km/t 7,4 5,4 5,8
Topphastighet km/t 225 250 250
Forbruk blandet l/mil 0,46 0,54 0,63
Utslipp CO2 g/km 121 140 143
Egenvekt kg 1 640 1 745 1 640
Tilhengervekt kg 1 800 1 800 1 800
Bagasjerom liter 500 – 1 510 500 – 1 510 500 – 1 510
Lengde mm 4 709 4 709 4 709
Bredde mm 1 827 1 827 1 827
Høyde mm 1 445 1 445 1 445
Akselavstand mm 2 851 2 851 2 851