Toppversjonen av Kia Stinger er en heftig firedørs coupé med 370 hester og firehjulsdrift. Nå har de hentet ut enda mer.

Vi er store tilhengere av Kias uventede toppmodell som kom i fjor. Ikke bare var det gledelig å bli overrasket over en bakhjulsdreven firedørsbil med stilig design fra dette merket, den er også sprek og har underholdende kjøreegenskaper.

HER KAN DU LESE MER OM HVORDAN KIA STINGER ER Å KJØRE – PÅ VEI OG BANE

Stinger er først og fremst en viktig modell for Kia fordi den viser hva de kan, og det er smart å ha drømmebiler i line-upen og utstillingshallen for å bygge varemerke og trekke kunder.

Den bristiske importøren har nå trukket den biten ett hakk videre. For det er de som står bak denne GT420en.

Egentlig er det snakk om et førproduksjons-eksemplar, brukt til testing i forkant av den offisielle lanseringen på slutten av året i 2017.

Derfor var den i utgangspunktet på vei til pressa for å destrueres, men når det tok mer tid enn ventet, rakk altså Kia i Storbritannia å stikke av med eksemplaret.

Bilen ble ribbet helt ned, og langt fra alt er satt inn igjen. Dette er en ren banebil, så vektreduksjon var viktig.

Lydanlegg, bakseter, tepper og kledning er borte. Derfor er 420en 150 kg letter enn en original 370. Og det til tross for veltebur og ekstra avstiving av karosseriet.

Bilen er senket med kortere og stivere fjærer, og har tykkere stabstag. Også bremsene er forbedret, via 6-stemplede kalipere og ekstra dyser for kjøling.

Motoren er trimmet med hjelp fra Hyundais tech-team her i Europa, den har fått nytt luftfilter, friere eksos uten katalysatorer, og ny programmering av ECU.

For å takle økt press på bane, har automatkassen fått oppgradert kjøling.

Dette er altså ingen gatebil, og den vil ikke bli satt i produksjon. Endringene er imidlertid ikke større enn at du, om du skulle være så heldig å eie en Stinger GT, i teorien skulle kunne gjøre flere av de samme modifiseringene.

Kia Stinger kommer også med mindre motorer enn V6eren i topputgaven – her har vi testet 2-liters turbo bensin med bakhjulsdrift og 255 hester.