De to nye medlemmene i Porsches 911-familie heter Carrera Coupé og Carrera Cabriolet. Redusert effekt gir lavere pris, men det er ingen grunn til å frykte redusert kjøreglede.

Ofte har basismodellen kommet først, men med denne generasjonen Porsche 911, eller 992 som mange kaller den, var det Carrera S som kom først.

Mens S-modellen byr på 450 hestekrefter og 0-100 km/t på bare 3,7 sekunder, har denne nye innstegsmodellen 385 hester å by på. Akselerasjonstiden reduseres riktignok en del men det spørs om ikke 4,2 til 100 holder rikelig for de aller fleste.

En del av hemmeligheten bak såpass ekstrem akselerasjon til tross for betydelig redusert effekt, er den nye 8-trinns dobbeltclutch-automaten som naturligvis setter kreftene særdeles effektivt i asfalten.

Velger du i tillegg Sport Chrono-pakken, reduseres dessuten tiden ytterligere – med 0,2 sekunder. Topphastigheten er på svært respektable 293 km/t, mens forbruket ligger på 0,9 til 0,92 for Coupé og Cabriolet.

Det imponerende interiøret beholdes, blant annet med 10,9-tommers infotainmentsystem. Det samme gjelder kjørerelaterte finesser som Porsche Wet Mode.

Forskjellen mot S kan du se utvendig, hvor den nye bilen har 19 istedet for 20-tommers hjul, og annen design rundt eksosutslippene. Bremsene er også aningen mindre.

Motoren er for øvrig den samme 3-liters turbo-enheten som i S, men med nye og litt mindre turboer.

Ved siden av å huske på at selv innstegsmodellene av 911 opp gjennom historien har vært glimrende biler, og at vi venter det samme av de to du ser på bildene her, konstaterer vi at den røde Coupéen på bildene er et ytterst vakkert skue. Fargen, i kombinasjon med gullfelgene, demper ikke akkurat drømmene.

Vi oppdaterer så snart norske priser ankommer!

Galleri: