Med TCR-suksess på banen, lar Volkswagen racing-genene innta gata. Resultatet er tidenes raskeste Golf GTI.

Tekst og foto: David K Andersen

Etter halvannet tiår på vikende front, er endelig standardbilracing på tur opp igjen. Eller «touringcars» om du vil. Bilsport-formen har gitt oss noe av den beste racingen i historien, med høydepunkt blant annet ved BTCC på 90-tallet.

Oppskriften for vellykkede racingserier av denne typen, har alltid vært den samme: Et regelverk som gjør bilene så like som mulig i ytelser og kjøreegenskaper, og så rimelig som mulig, sånn at mange bilmerker blir med.

TCR, som ikke står for noe mer spennende enn Touring Car Racing, traff spikeren på hodet i 2015. I og med at hot hatchene, eller GTI-bilene, for tiden gjerne har opp mot 300 hestekrefter, og dessuten teknisk sett er ganske like uavhengig av merke, var det enkelt å lage et regelverk for racing uten altfor mye trimming.

Altså ble det forholdsvis rimelig å bygge og drifte bilene, 65 prosent av delene må komme fra standard gatebiler. Og de ble jevne, slik at racingen er spennende å se på TV-skjermen. Du vet aldri hvem som vinner før løpet er kjørt, og underveis er det masse forbikjøringer og spennende kamper å følge med på.

Suksessen er dermed et faktum, og Volkswagen er ett av merkene som har trukket det lengste strået i løpssammenheng. Med Golf GTI TCR for gata, får vi en smakebit av hva dette dreier seg om.

 

Suksess og spesialutgaver

Golf GTis suksess kan ingen ta feil av. Ved introduksjonen i 1976 skapte de en egen klasse; kompakte kombier med forhjulsdrift, tilført sprekt chassis og stor motor. Sammen med lavere vekt, ble Golf GTI en både rask, morsom og billig måte å nyte kjøreglede på.

Siden den gang har de solgt 2,3 millioner, og fått konkurrenter på alle kanter. Golf, som nå er inne i sin syvende generasjon med facelift, eller bare Golf 7,5 som mange kaller den, er nå klar i sin raskeste GTI-utgave noen sinne.

Flere spesialutgaver har vært tilgjengelig opp gjennom, vi hadde blant annet Clubsport-utgaven med 265 hestekrefter i 2016, og nå senest Golf GTI Performance Pack som vi prøvekjørte i 2017 (les om den her).

Du lurer kanskje på hvor Golf R kommer inn i denne sammenhengen, men med aningen lavere vekt, og uten firehjulsdrift, tør vi påstå at du på alt unntatt løst eller glatt underlag har det morsommere i en bearbeidet GTI enn i en R. Selv om den har litt mindre effekt.

Dessuten kjøres det selvfølgelig bare med forhjulsdrift i TCR, og ikke minst er det sånn at en tohjulsdreven bil av denne typen gjerne er minst like rask rundt en racingbane som en firehjulstrekker.

Oppgraderingene

GTI TCR er ikke like totalt omarbeidet som du kanskje skulle tro. Den største endringen er økningen i motoreffekt fra vanlige GTIs 230 hestekrefter og Performance Pack-utgavens 245, til 290.

Det er ikke langt unna den ordentlige racerbilens 350. Dreiemomentet følger samme trend: 380 i gateversjonen, 450 i racerbilen. 2-literen kjenner vi såklart fra før i en rekke utgaver og mappinger, men denne utmerker seg med å levere 200 Nm allerede fra tomgang, og deretter fulle 380 helt fra 1 800 til 5 300 omdreininger. EA888 som den heter, er også renset for å møte WLTP.

Kun DSG dobbeltclucth automat er tilgjengelig i GTI TCR, og den er utstyrt med differensialsperre for å få kreftene ned i bakken. 0-100 km/t tar 5,6 sekunder, og topphastigheten er enten begrenset til 250 km/t, eller du når 260 uten sperre.

Stylingendringene på utsiden er enkle å spotte. Mønsteret på siden trenger du ikke å kjøpe hvis du ikke vil, men en liten diffuser foran og en nokså stilig sådan bak, følger med. Begge, sammen med lister på kanalene, er sorte i blank lakk.

Sammen med fire ulike felg-valg (18 og 19 tommer), de doble single eksos-stussene og klassiske røde GTI-lister her og der, ser TCR skikkelig grom ut.

Det gjør også en ny gråfarge, unik for utgaven, men den matcher ikke rød bil. En GTI er finest i rød, sånn er det. Dessuten går vel røde biler fortest? Var det ikke sånn?

Setene har eget trekk, og rattet har uthevet håndgrep i perforert skinn på klokka 9 og 3, samt rød markerings-stripe på toppen. Røde sømmer, rød stemningsbelysning i lister, samt dørsider og andre detaljer i Alcantara, gjør at førerplassen føles både eksklusiv og særdeles sportslig. At TCR-logoen prosjekteres i asfalten når dørene åpnes setter prikken over i-en.

Ergonomi og komfort er naturligvis på topp med Volkswagens glimrende Discover Pro infotainmentsystem og Active Info Display som betyr heldigital instrumentering. Egen og mer sportslig grafikk, hadde imidlertid ikke skadet.

På veien

Som akselerasjonstiden antyder, går dette virkelig unna. Mye raskere enn som så med forhjulsdrift, er det ikke lett å få til. Den jevne moment-kurven gjør at motoren kjennes bjørnesterk allerede fra lavt turtall, og så sørger leveransen av toppeffekten mellom 5 400 og 6 400 omdreininger, at du har en ekstra knuff på toppen, slik at det faktisk har en hensikt å dra den helt til rødmarkeringen. Det er også på topp forskjellen mot en standard GTI er størst.

Det hele skjer akkompagnert av herlig motorlyd, som forsterkes når du velger sport i kjøreprogramvelgeren. Slipper du gassen, småsmeller og popper det fra eksosen. Dette er en fantastisk motor.

Etter du har vent deg til den heftige akselerasjonen, kan du nyte et chassis som på tradisjonelt Golf GTI-vis mikser sport og komfort på glimrende vis.

Adaptive dempere hvor du enkelt merker forskjellen mellom komfort, normal og sport, er ikke eneste årsak til det. Volkswagen er mestere på denne kombinasjonen: Setene er superkomfortable selv om de har nokså ekstrem sidestøtte, girkassen er både myk og lynrask, og å så videre.

Hjulstøy fra de store 19-tommers felgene med 235/35 Michelin Pilot Sport Cup 2 på grov asfalt, er eneste komfortmiss i våre øyne. Men vær oppmerksom på at den selv i Comfort-modus er en del hardere enn en vanlig Golf. Det er tross alt bare demperne, og ikke fjærene, som blir snillere i takt med kjøreprogram-valg.

I svingene er ikke bilen like ekstrem som enkelte konkurrenter, men fortsatt sylskarp i bevegelsene og lynrask i responsen. Vi synes GTIen er aningen mer leken og levende i hendene dine enn R, og holder den som det kulere alternativet på alt som skjer fra tredjegir og oppover, forutsatt at du ikke befinner deg på vinterføre eller grusvei.

Merk deg forresten at denne TCR-utgaven ikke er like ekstrem i chassiset som Clubsport 40 var. Den ble bygget for runderekord på Nürburgring og er mer omarbeidet enn denne.

På bane

Autodromo do Algarve er ikke en bane du tar lett på. Det moderne og voldsomt flotte anlegget sør i Portugal, er en av verdens råeste racerbaner med solide høydeforskjeller, spennende svingkombinasjoner og blinde krøn. Her går det veldig fort enkelte steder, og banen er langt mindre egnet for gatebiler enn mange andre.

Kraftige bremser med borrede skiver sørger effektivt for å ta hastigheten ned fra 220 km/t på enden av målstrekka mot en skarp høyre, selv om bilen naturlig nok da logrer nokså friskt med hekken. Og etter flere runder holder de stand mot varmgang og gir deg fortsatt solid pedalfølelse.

Motoren er naturligvis like frisk her som på veien, men vi kunne gjerne tenkt oss muligheten til manuelt gir sånn som på GTI Performance Pack. Hovedsakelig fordi det er morsommere. Og gir mer følelse av total kontroll for enkelte førere.

Raskere er det imidlertid ikke, og faktum er at DSG-kassen er så bra at den sitter i racerbilene også. Denne har for ordens skyld en forsterket 7-trinns og ikke Clubsportens 6-trinns.

Som alltid på bane, og spesielt med gatebiler, er det nødvendig å få ned hastigheten skikkelig før du tar fatt på svingen. Gjør du det, får du ikke bare raskere rundetider, men unngår samtidig at bilen understyrer og mister karosserikontroll, slik den til slutt gjør om du kommer for fort.

Diff-sperren gjør det meste av tiden en god jobb, men vi synes Hondas løsning i Civic Type R fungerer noe bedre, GTI TCR kunne gjerne fått litt mer krefter i det ytterste hjulet på tur ut.

I sin tur medfører det at du noen ganger må gå av gassen for ikke å havne utenfor banen på slutten av svingen, men det på sin side er en kilde til glede. Balansen i GTI er nemlig glimrende og det er svært tilfredsstillende å kjenne fronten finne grep når du justerer ned pådraget en smule for å klare å holde ideallinjen.

Det finnes bedre banebiler enn dette, men som på veien, oppleves Golfen både presis og med rask respons, blant annet med fint vektet styring. Tøyler du kreftene på riktig måte samtidig som du utnytter gassresponsen og dermed vektforsyvningen, er det bare å skru på smilet og legge på runde etter runde. Eller mil etter mil på favorittveien.

Konklusjon

Med antatt pris på 540 000 kroner, må du opp 60-70 000 mot Performance Pack-utgaven for å kunne se TCR-logoen på bakken når du går ut av bilen hjemme om kvelden. Vi tror imidlertid smilet er minst tilsvarende større, så valutaen burde være god. Golf Rs helårs-fordel er største skjær i sjøen for GTI TCR, men ikke så stort at du som virkelig er entusiast, burde velge noe annet enn nettopp denne bilen.

MER VOLKSWAGEN? LES TEST AV NYE TOUAREG HER!

Data:

Volkswagen Golf GTI TCR
Pris fra Kan bestilles fra februar
Pris testbil Anslått til 540 000
Motortype R4 bensin turbo
Motorvolum ccm 1 984
HK o/min 290 5 400 – 6 400
Nm o/min 380 1 950 – 5 300
Sek. 0-100 km/t 5,6
Topphastighet km/t 260
Forbruk blandet l/mil 0,67 (WLTP)
Utslipp CO2 g/km 152
Egenvekt kg 1 430
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 380 – 1 270
Lengde mm 4 268
Bredde mm 1 799
Høyde mm 1 482
Akselavstand mm 2 626