De tre gå-fort-Golfene GTE, GTI og R oppdateres. Vi har prøvekjørt og plukket en favoritt. Det er antakelig ikke den du tror.

Tekst og foto: David K Andersen
Golf GTI er naturligvis en legende, den har hengt med siden 1976 og ikke minst gitt navn til en helt egen bilklasse. Tradisjonene for å by på et bredt spekter raske og morsomme versjoner av Golf er da også sterke – allerede Golf 3 kom i to ulike GTI-versjoner i tillegg til VR6, ja til og med 2 kom med ulike motorer i GTI-versjonene i tillegg til G60.
Sånn er det også nå, du har flere hotte Golf å velge på. GTD er ikke med her, det er de tre andre vi tester denne gangen.

 

Det starter med GTE, som på grunn av tilnærmet null i engangsavgift og muligheten til gjøre mye av den daglige kjøringen på bare strøm, er voldsomt populær i Norge.
Så fortsetter det med GTI, den hotteste forhjulstrekkeren – nå også med en Performance-pakke som vi tester her.
Og så toppes det av R. 300 hestekrefter, eller rettere sagt 310 nå med denne faceliften, og firehjulsdrift.
Alle tre er raske og morsomme, og GTE er en fin mulighet til å få en kul Golf uten at det koster altfor mye.

Felles for alle tre i denne faceliften, er blant annet ny front med skarpere design og nye lykter. Også baklysene er nye.

Å skille de tre er enklere enn du tror – fra begge ender. GTE har blått som tema med lister i grillen og linjer gjennom lyktene. Den har dessuten dobbelt eksosutslipp på den ene siden bak.

GTI på sin side, er den røde, slik den har vært helt fra begynnelsen av. Den har dessuten enkelt potte på hver side bak.

R er sort i tema og har doble eksosrør på begge sider. Som du sikkert vet, får du dessuten sistnevnte også som stasjonsvogn om du vil.

Oppdateringen av fronten gjør seg virkelig godt. Alle tre ser betydelig skarpere ut enn tidligere, og fullt LED-lys sørger både for bedre sikt når det er mørkt og litt tøffere utseende.

 

De største nyhetene finner du imidlertid på innsiden. Active Info Display gir heldigitale instrumenter og mye bedre informasjonsflyt. Du kan selv bestemme mer av det du vil ha fremme til enhver tid, og du får muligheten til bedre ergonomi gjennom å eksempelvis dra opp en nokså stor navigasjonsdel mellom turteller og speedometer.
Active Info Display er tilleggsutstyr og GTE og R, mens det på GTI Performance, er standard. Discover Pro er navnet på det nye infotainmentsystemet med skjerm på hele 9,2 tommer (standard er 8). Skjermstørrelsen i seg selv moderniserer inntrykket av interiøret betydelig, og funksjonsmessig er gestikuleringskontrollen (det holder å vifte med hånd og fingre foran skjermen, du trenger ikke å faktisk trykke på den) kanonbra.
Med systemet følger også store muligheter for personalisering. Du kan opprette egne brukerprofiler og knytte dem til bilens nøkler, så slipper du å stille om alt hver gang noen annen enn deg har brukt den. Parkeringsassistenten, den adaptive cruisekontrollen, infotainmentsystemet med radiokanaler, lydbilde og det hele, er noe av hva du kan inkludere i profilen din. Det samme gjelder klimaanlegget, lysinnstillinger, kamerabruk og sete- og speil-innstillinger.
Car-Net gir dessuten trygghet ved uhell og ulykker – bilen kan selv melde fra dersom noe skjer og kontakte uttrykningskjøretøy eller vei-hjelp. Det er også en annen del av systemet; Guide & Inform. Via en app på telefonen kan du for eksempel laste adresser inn i bilens navigasjon. Du kan også synke kalenderen din på en måte som gjør at adresser for møter og avtaler automatisk legger seg inn i navigasjons-systemet.
GTE
Norgesfavoritten har minimale endringer kjøremessig. Den beholder 1,4-literen på 150 hestekrefter i kombinasjon med 102 elektriske. Til sammen leverer den 204 hestekrefter og 350 Nm, og klarer 0-100 km/t på 7,6 sekunder.
Det er bra tall og GTE føles også kvikk. Kraftleveransen skjer via twinclutch-automaten DSG som i denne også har en tredje clutch for å få med el-motoren. Motorer og gir kommer sammen på eksemplarisk vis – alt fra gasspedalfølelse til mykhet og effektivitet i giringer og inn/ut-kobling av bensinmotor, fungerer optimalt. Det er tydelig at Volkswagen har lagt ned mye energi på dette.
Kreftene leveres såpass lineært at noe spesielt kick, bortsett fra fin momentutvikling fra start, ikke finnes. I hverdagskjøring er det bra, i aktiv kjøring kunne man kanskje ønsket mer sportslig karaktér.

Uansett er det mer enn nok power til å få godt skyv ut av svingene når du velger GTE-moduset hvor maksimal effekt hentes ut fra både bensin- og elmotor.

GTE er både tyngre og litt snillere i chassis og lynne enn GTI og R, så jeg opplever den mer som et bindeledd mellom en vanlig 150-hesters TSI og GTI, enn på linje med sistnevnte rent dynamisk. Mer av en Grand Tourer enn en GTI-bil.

Batteriet er på 8,7 kWt og sørger for inn til 5 mil rekkevidde på bare strøm. I praksis snakker vi rundt 3 mil med lettere tilpasset kjørestil.

Har du strøm på batteriet, starter den automatisk i elektrisk modus, men om du vil spare strømmen kan du velge en egen funksjon for det – for eksempel om du vil ha igjen nok strøm til å kunne passere et bysentrum senere langs ruten på bare strøm. Oppgitt forbruk er 0,16 liter pr mil, men som på alle ladehybrider avhenger bensinforbruket 100 prosent av hvor mye du lader og hvordan kjøremønsteret ditt er.

Nytt på GTE nå er at bilen i Hybrid-modus bruker navigasjonen til å styre fordelingen mellom bensin- og strømbruk. Den kan for eksempel skille mellom kommende oppover og nedoverbakker, og tilpasse energibruken deretter. Det samme gjelder veitype – den skiller mellom motorvei, landevei og by.

Greia er å redusere bensinforbruket etter at batteriet er tomt og bilen jobber som en vanlig fullhybrid. Jeg er spent på å se hva dette kan ha å si for den biten når vi etterhvert får mulighet til å teste GTE i Norge.

GTI Performance
Denne versjonen av GTI er ny nå. Den har 15 ekstra hestekrefter sammenlignet med vanlige GTI. Og siden vanlige GTI går opp fra 220 til 230 med faceliften, havner Performance på 245. Dreiemomentet er opp med 20 Nm til 370.

På vei ned til asfalten passerer hestekreftene den nye og kraftigere 7-trinns DSG-kassen (for de som ikke velger manuell), og ikke minst en differensialsperre som er eksklusiv for Performance-utgaven. Det gjør at 0-100 km/t går unna på 6,2 sekunder. Toppfarten er for øvrig begrenset til 250 km/t.

Performance har også større bremser og en del tilleggsutstyr som standard, eksempelvis Active Info Display og stort lydanlegg.

Jeg kjørte bilen med manuell girkasse og ble imponert over alt fra utseende til dynamikk.

Golf har alltid sett best ut med en dør på hver side og det gjelder fortsatt, men fem-dørs er ikke ille den heller. Det røde temaet alle GTI har, sammen med rød farge på bilen, sitter som et skudd. Enkelt eksosutslipp på hver side bak og tøffe felger kompletterer. Alt er riktig; den er kompakt, sportslig, ren og tøff i utseendet.

På svingete veier leveres dessuten Golf-seriens mest levende og morsomme kjøreopplevelse. GTI føles lettere, litt mer direkte og en god del mer leken enn både GTE og R. Kanskje ikke helt på nivå med Ford Focus ST i visse henseender, men det tar GTI lett igjen på mer sivilisert oppførsel sånn ellers, når du ikke er ute etter å kjøre fort eller ha det moro.

Selv om momentkurven er flat fra 1 600 til 4 300 Nm, sørger effektutviklingen for at du får mer hestekrefter jo høyere turtall. Akkurat sånn en GTI-bil skal være. Akselerasjonen er ikke like brutal som hos en del av konkurrentene, men det er greit – det passer Golfens noe mer sivilisterte aura godt.

Manuell girkasse gjør kjøreopplevelsen enda mer involverende, og differensial-sperren fungerer eksepsjonelt – GTI Performance holder linjen oppsiktsvekkende godt ut av svingene med gassen i gulvet.

R
Ved siden av oppdateringene som gjelder for hele Golf-familien, er 10 ekstra hestekrefter og eksosanlegg fra Akrapovic blant de viktigste nyhetene for toppmodellen.

Med den nye og kraftige 7-trinns DSG-kassen, får bilen 400 Nm og det sørger for lynrask akselerasjon – bare 4,6 sekunder fra 0 til 100 km/t (med manuell girkasse, som ikke blir tilgjengelig i Norge, bruker den 5,1 sekunder). Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan økes til 270 ved kjøp av en performance-pakke (267 for tre- og femdørs).

Eksosanlegget fra Akrapovic er i titan og sparer 7 kg. Lyden blir også høyere og tøffere – spesielt ved girskift og riv-start fra stillestående. Folk kommer definitivt til å legge merke til deg når du gir på i denne. Samtidig justeres støynivået i takt med kjøreprogramvelgeren, så du kan gli rimelig stille langs gatene hvis det er det du vil. De to doble eksosutslippene er dessuten ekstra tøffe med de detaljerte Akrapovic-rørene.

På bane, og med Michelin Pilot Sport Cup 2 ekstrem-dekk, er R en effektiv bil. Ikke leken som en Ford Focus RS eller brutal og effektiv som en Honda Civic Type R, men samtidig veldig veldig rask.

4Motion firehjulsdrift er standard på R og hjelper til med trekkraften ut av svingene, men du må samtidig være progressiv med gasspådraget på vei ut om den ikke skal understyre. Det samme gjelder for øvrig inn i svingene – det gjelder å gjøre unna bremsingen på forhånd for å unngå hasing over forhjulene.

Men kjører du den riktig, går det fryktelig fort. Spesielt med disse dekkene. Draget fra motoren er enormt og skyver deg hardt inn i seteryggen. DSG-kassen er lynrask og passer R perfekt både på bane og vei.

Styringen er som på GTE og GTI fint vektet og presis. Jeg synes også den gir greie tilbakemeldinger om forhjulenes grep.

Med kun banekjøring med R, og bare veikjøring med GTI denne testdagen, skal jeg være forsiktig med å sammenligne de to altfor direkte, men inntrykket er at GTI er litt mer involverende å kjøre. På ingen måte like rask og brutal i akselerasjonen, men litt ekstra glad i å bli kastet fra sving til sving.

Men så er også R på mange måter noe av det nærmeste du kommer en perfekt allroundbil for entusiasten. Ikke bare er dette den eneste av gå-fort-Golfene du får som stasjonsvogn, den takler alt fra barnehage-transport til banekjøring med glans.

Konklusjon
Oppdateringene som tar Golf 7 til Golf 7,5, gjør bilen godt. Informasjonsflyten i cockpit er blant de absolutt beste i klassen. Hvis ikke best, full stopp. Designoppgraderingene gjør den fersk i overskuelig fremtid, og ny teknologi tar hånd om alt fra komfort og dynamikk til sikkerhet og redusert forbruk. GTE er smart, effektiv og litt morsom. R er voldsomt rask og en slags ultimat allrounder for den som enten ikke har råd til, eller vil ha, en premium-logo i grillen. GTI Performance er imidlertid min klare favoritt blant disse. Kjøreglad så det holder men samtidig enkel å leve med i hverdagen og med attraktiv prislapp. Tar en sånn en jeg takk, farge rød.

Data:

Volkswagen Golf
GTE
GTI Performance
R
Pris
344 900
426 900 (+11 000 for DSG)
552 500
Motortype
R4 turbo bensin
R4 turbo bensin
R4 turbo bensin
Motorvolum ccm
1 395
1 984
1 984
HK o/min
150 5 000
245 4 700 – 6 200
310 5 500 – 6 500
Nm o/min
370 1 600 – 4 300
400 2 000 – 5 400
HK elmotor
102
Systemeffekt HK
204
Systemmoment Nm
350
Batteri kWt
8,7
Rekkevidde el
50 km
Girkasse
6A
6M
7A
Sek. 0-100 km/t
7,6
6,2
4,6
Topphastighet km/t
222
250
250
Forbruk blandet l/mil
0,16
0,66
0,71
Utslipp CO2 g/km
37
150
166
Egenvekt kg
1 524
1 312
1 452
Tilhengervekt kg
1 500
1 600
Bagasjerom liter
272 – 1 162
380 – 1 270
443 – 1 233
Lengde mm
4 270
4 268
4 276
Bredde mm
1 799
1 799
1 799
Høyde mm
1 457
1 442
1 436
Akselavstand mm
2 631
2 829
2 829