DS7 Crossback er en litt spesiell bil med særegen design og finurlige finesser. Undertegede ble forelsket etter en uke bak rattet, DS er et bilmerke å regne med i framtiden.

Bra design
Om man skal synes i det litt trauste og kjedelige trafikkbildet, er det ikke dumt å sitte bak rattet på DS7 Crossback. Franskmannen skiller seg ut ved mer enn et spesielt design. Likevel er det det ytre medtrafikantene legger merke til. Vi som kjører DS7 får oppleve andre sterke sider.

La oss likevel ta designet på DS7, som i utgangspunktet er en tradisjonell SUV eller crossover. Den er høyreist med store hjul og typiske attributter for de som ønsker å kjøre litt utenfor allfarvei. Fronten er moderne med stor grill og smale lykter, men DS har laget den slik at den skiller seg ut fra mengden. Blant annet er kurvlysene stående. Kromen i fronten bidrar til et eksklusivt preg.

Langs siden går det en linje som starter foran over frontlyktene, og ender bak der den går over hele bagasjeluken. Smale baklykter i LED med diamantmønster gir et sportslig uttrykk, og det forsterkes av utbygde skjermer, som gir rom for de store hjulene. Et vellykket design som fortsetter innvendig.

Spesielt interiør
For når du beveger deg inn i DS7, tar det litt tid før du starter motoren. Her er det mye å ta inn over seg, og når du tror du har oppdaget alle finesser, funderer du over hvor startknappen er. Jeg ble sittende i flere minutter å lete, men til slutt fant jeg den, etter å ha oppdaget flere andre småting jeg skulle få bruk for senere. Startknappen fant jeg i midtkonsollen, høyt plassert rett under den stilige klokka.

God plass
Det er gode seter i DS7, man finner seg fint til rette bak det avrundede rattet. Det er forøvrig ganske lite, godt å holde i, og med gode justeringsmuligheter. Sammen med en fleksibel elektrisk førerstol, er det enkelt å finne den gode sittestillingen.

Bak er det mer enn god nok plass for to voksne eller tre barn. Beinplassen er av det generøse slaget. Bagasjeplassen på 555 liter er stor nok til en lengre weekend-tur, og DS7 fremstår som en ganske så bra familiebil.

Mye utstyr
Testbilen har det aller meste av utstyr. Vi kan nevne påkostede skinnseter, panorama glasstak og stor stereo som sammen øker komforten. Sikkerheten blir i varetatt med alt av assistenter og gode automatiske LED-frontlys. Nattkamera er også med på å øke sikkerheten ytterligere. Store felger, rails i aluminium og mørke ruter gir et eksklusivt preg.

Komfortabel
På veien oppererer den fine 1,6-liters motoren godt sammen med en moderne 8-trinns automatkasse. De 225 hestene under panseret jobber umerkelig og fartøkning skjer på udramatisk vis. Girkassa er satt opp mot det komfortable, og det er blir ofte en avslappende kjørestil bak rattet på DS7.

Jeg får aldri helt taket på de sportslige kjøreegenskapene hos DS7. Kanskje den ikke er bygd for sport, selv om Sportsmodus er på plass? Missforstå meg rett, men av en eller annen grunn blir det til at jeg ligger i makelig tempo i Komfortmodus fremfor å jage bilen inn i svingene. Kanskje det er noe med styringen. Er ikke den en tanke for myk når det virkelig går unna? Eller er det understellet som holder litt igjen? Kanskje en kombinasjon av begge deler. Uansett kan man jage på i et godt tempo, men etter å ha kjørt en del biler, blir man litt kresen når det kommer til den typen kjøreegenskaper på svingete veier. Her strekker ikke DS7 helt til, men den er ikke bygd for banekjøring.

På landeveien i makelig tempo er det derimot ingenting å klage på, og her er jeg nok like kresen etter flere runder i ganske så gode landeveislokomotiver. Om DS7 ikke er den beste på landeveien, er den ikke langt unna. Det er en litt tung, luksuriøs følelse over kjøreegenskapene. Støy er omtrent fraværende, og motoren lar bare høre fra seg de gangene du trykker gasspedalen kraftig mot gulvet. Da reagerer også girkassa hurtig og smidig, det går merkbart unna i mellomakselerasjonen.

Kjøremodusene er fire i slaget, og man kan velge mellom Normal, Sport, Comfort eller Eco – det er de to siste som oftest blir brukt under testperioden. Eco gir litt lavere drivstofforbruk, noe produsenten oppgir til 0,58 l/mil på blandet kjøring. Vi tror nok det er oppnåelig, men under testuka er forbruket noe mer. Langkjøring kan gjøres unna på under halvliteren på mila, og det er imponerende med en relativt stor bil med bensinmotor.

En favoritt om natten
Det er først når dag går over til kveld, at man får en aha-opplevelse i DS7 Crossback. Testbilen er utstyrt med nattkamera som ser mennesker og dyr i mørket inntil 100 meter. Kameraet virker bra, og jeg så flere ganger dyr i nærheten av veien, som jeg ikke hadde fått øye på ellers. I starten blir man også litt forstyrret, for man ser veldig ofte ned på displayet foran føreren for å følge med på kameraet. Denne løsningen kommer nok til å bli enda mer vanlig i framtiden, og kanskje vi da får visning i et utvidet head-up display.

Gunstig pris
I tillegg til bensinversjonen vi kjørte, er det muligheter for å velge DS7 Crossback med dieselmotor. Da får du en BlueHDI 2-liters motor med 180 hk. Den koster fra 529 900 kroner. Bensinutgaven, som vi kjører, koster i rimeligste versjon 549 900 kroner. Testbilen har det meste av utstyr og havner rett over 600 000 kroner. Mye bil for pengene, mener vi.

Svakheter
Det er få svakheter med DS7 Crossback, men kanskje den største er det spesielle interiøret. Jeg liker det, men forstår også de som synes det blir litt for mye. Jeg digger setene som har skinn i klokkereimmønster. Jeg elsker de digitale instrumentene og det spesielle rattet. Jeg forguder den spesielle designen på knapper og brytere, men alle er ikke som meg. Det får vi leve med.

Det kommer mer
DS7 Crossback blir enda mer norgesaktuell i løpet av året, for litt senere dukker hybridversjonen E-Tense opp, og da vil salget ta av. DS7 vil da få mer power fra en elmotor og samlet effekt blir 300 hk. Sprinten til 100 skal gå unna på 6,5 sekunder og elektrisk rekkevidde er 50 km. Forbruk på 0,22 l/mil lar seg også høre. Disse tallene er selvfølgelig WLTP-måling og skal være ganske oppnåelig. Vi skal kjøre plug-in hybriden etterhvert, og vi regner med at DS7-salget kan bli riktig så hyggelig med denne versjonen av modellen.

Det som likevel blir den store og spennende nyheten er kommende DS3 Crossback E-Tense. Dette er en helelektrisk bil med god rekkevidde og passe god plass. Med disse to, kommer DS til å kunne bli et merke å regne med i Norge.

Du kan lese mer om nye DS3 Crossback her

Konklusjon
DS7 Crossback er en vinner på mange områder. Den vinner mye på en ekstremt høy komfort, fin motor og moderne automatkasse. Plassen er god både foran og bak, og bagasjerommet føles romslig nok for ferieturer. Kvaliteten oppleves som premium, og kjørefølelsen er litt «solid», noe jeg kjenner igjen fra tysk premium. Den detter likevel litt igjennom på kjøreglede der styring og understell ikke helt innbyr til store sprell langs svingete veier. Alt i alt var DS7 Crossback et positivt bekjentskap som ga mersmak. En slik bil vil jeg ha.

DS7 Crossback PureTech 225 hk 
Pris fra  529 900 
Pris testbil  594 000 
Motortype  R4 bensin 
Gir  A8 
Motorvolum ccm  1598 
HK v/omdr  225 / 5500 
Nm v/omdr  300 / 1900 
Sek. 0-100 km/t  8,3 
Topphastighet km/t  227 
Forbruk blandet l/mil  0,58 
Utslipp CO2 g/km  134 
Egenvekt kg  1500 
Tilhengervekt kg  1550 
Bagasjerom liter  555 – 1752 
Lengde cm  457,3 
Bredde cm  190,6 
Høyde cm  162,5 
Akselavstand cm  273,8