Med nye Proceed, er Kia først ut med å gjøre shooting brake-konseptet tilgjengelig for folk flest. GT-utgaven med over 200 hester lanseres samtidig.

Tekst og foto: David K Andersen

Nye Ceed kom i fjor og har tatt Kia til toppen av kompaktklassen. Mye bil og utstyr for pengene og god design fortsetter som før, men får besøk av skarpe kjøreegenskaper og klasseledende plassforhold.

Til nå har vi testet kombi-utgaven, og stasjonsvogna med hele 625-liters bagasjerom, kom i høst. Kias kommunikasjonssjef på produkt, Vladislav Alexiev, kunne forresten i forbindelse med Proceed-lanseringen bekrefte at sistnevnte kommer som ladbar hybrid i løpet av året – en stor nyhet for Norge. Dette vil bli den første kompakt-stasjonsvogna med slik drivlinje på markedet.

LES TEST AV KIA CEED HER!

Også en fjerde Ceed-varient ventes presentert i løpet av året, vi antar det blir en crossover-versjon, men Kia har foreløpig ikke bekreftet.

Tilbake til Proceed, er det en modell som nærmest dukker opp i kjølvannet av den tidligere tredørs-varianten med coupé-aktig design – en biltype som har tapt stort i det senere. Når premium-delen av kompakt-klassen for tiden er svakt økende, og Kia mener biler som denne kan bli den neste trenden i markedet etter at SUV/crossover etter hvert begynner å bli dagligdags, prøver de seg altså nå med shooting brake.

En slags coupé-utgave av stasjonsvogn, som dette er, ble gjort kjent med Mercedes CLS for en del år siden, og fikk deretter en oppfølger i CLA Shooting Brake. Blant folke-merkene, er imidlertid Proceed første mann ut. Kia er tydelige på at de til en viss grad tar en sjanse ved å prøve seg på konseptet, men har tro på at modellen kan slå an både blant de designbevisste og hos de som er interessert i biler og kjøring.

Merkverdig nok, beholder bilen faktisk det meste av bagasjeplassen i prosessen. Du kan selvfølgelig ikke laste like mye i høyden, men takket være stort gulvareal, tar den hele 594 liter. Det er mer enn mange konkurrenter i vanlig stasjonsvognutgave.

Siden baksetet også holder grei standard på plass og komfort, kan du faktisk velge Proceed over Ceed stasjonsvogn også om det skal være familiebil.

Design

Den coupé-like avslutningen av tak- og øvre vinduslinje i bakparten er såklart hovedattraksjonen i det visuelle uttrykket, vi synes dette ser særdeles stilig ut. Tankene føres både til Porsche og Mercedes, selv om størrelsen de kan skilte med gagner biltypen mer enn Kiaens mer kompakte mål.

SE STORT BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN

Overhenget bak er i utgangspunktet ganske drøyt, men med liggende sorte T-stykker innfelt i bakfangeren, lures det delvis bort. Det høye sentermonterte bremselyset er en kul detalj, mens LED-signaturen som går tvers over bakluka dominerer.

Langs sidene brekkes enkle flater opp av den kraftige kontrast-listen på kanalene og krom-listenes fiffige omvei mellom C- og D-stolpen. Foran er fangeren egen og mer sportslig for Proceed.

Dessuten sitter den hele 4,3 cm nærmere bakken, så bilen skiller seg vesentlig fra vanlige Ceed på flere punkter, og gir et ganske annerledes inntrykk.

Utgavene

Til Norge kommer Proceed i tre versjoner. 1,4 turbo bensin med 140 hestekrefter, og 1,6 diesel med 136. Begge kjenner vi fra tidligere, men her kommer de kun i utstyrsgraden GT-Line, som både innebærer mye utstyr, mer sportslig design og oppstrammet chassis.

Sammen med introduksjonen av denne bilen, vil også GT-Line bli et tilgjengelig utstyrsnivå på Ceed og Ceed stasjonsvogn.

I tillegg kommer GT. Altså ikke GT-Line, men GT. Det betyr 1,6-liters bensinturbo med 204 hester, vesentlig skarpere chassis og ekstra styling, hovedsakelig i form av en rekke røde detaljer i alt fra grill til navkopper.

På veien

I hvilken grad de to mindre motor-utgavene er skarpere på veien enn eksisterende Ceed, som resultat av GT-Line oppdateringen, er vanskelig å si uten en direkte sammenligning, men Proceed med disse to motorene beholder definitivt skarpe veiegenskaper.

Kia har vektlagt spreke kjøreegenskaper på nye Ceed, så dette er særdeles kompetente biler når veien blir svingete og du vil tråkke på. Fjæringskomforten er typisk tysk – altså fast og bestemt, men samtidig med god demping av ujevnheter i veien.

Begge de «små» motorene fungerer utmerket i Proceed, som forresten bare kommer med 7-trinns automatgir (dobbeltclutch). Både bensin-utgaven og dieselen, sistnevnte er nesten helt ny og byr på både lavt forbruk og god punch fra 320 Nm, gjør Proceed mer enn rask nok for det daglige pluss sportslige takter innimellom.

Idet du har prøvekjørt GT, føler du imidlertid definitivt at bilen med design utenom det vanlige har funnet motoren den fortjener, og som følger opp hva utseendet lover. 265 Nm er bare 23 mer enn 1,4-literen, men sammen med de ekstra 64 hestene, forvandles Proceed til en riktig så festlig kjørekamerat.

100 km/t nås på 7,5 sekunder, og setter du den i sport, åpnes en klaff sånn at eksosen får mindre demping, samtidig som at lyden forsterkes noe via høyttalerne. Resultatet er på langt nær det samme som i en Audi RS3 med sportseksos, men likevel nok til at folk på fortauet snur seg om du gir på, og at du selv nyter kanonfin motorlyd inne i bilen.

I svinger og på bane

Fjæringskomforten lider noe med GTs ytterligere senkede og oppstivede chassis (sammenlignet med GT-Line), men ikke så mye at du noen gang ville angret på at du ikke gikk for en snillere utgave.

På noen av det mest fantastiske fjellveiene vi har kjørt på veldig lengem rundt Montserrat ikke så langt fra Barcelona, viser GTen seg fra sin beste side.

Motoren har mer enn nok krefter til å levere skikkelig skyv ut av svingene, karosserikontrollen er glimrende hele tiden, og understyring og krenging helt fraværende.

Styringen er direkte og rask, og er perfekt vektet, men vi savner den intuitive følelsen du får i Ford Focus, der du på en måte du har hele bilen i hendene når den kastes fra sving til ving.

På banen viser Proceed nøyaktig samme kvaliteter, men lider mindre av en ikke helt optimal styring, i og med at du alltid er på grensen, og derfor kjenner bilen og veigrepet fullt ut gjennom de glimrende sports-setene.

Både GT-Line og GT er forresten utstyrt med dem, og de gir flott sidestøtte i kombinasjon med glimrende komfort. Vi kunne gjerne hatt mulighet til å senke dem et par cm til, men de går uansett lavt nok til at du føler du sitter godt nede i bilen.

Tilbake på banen, imponerte Proceed stort, spesielt med tanke på grep og krenging. Og ikke minst at understyring inntreffer på et så sent stadium at du uansett må få ned farten inn i svingen før det skjer, for å få riktig utgangshastighet.

At bremsene, etter et antall runder på en bane hvor vi var oppe i 180 km/t to steder før kraftig nedbremsing, begynte å miste kreftene, er helt greit. Egentlig var det mest en bekreftelse på at Proceed GT tross alt ikke er en fullblods GTI-bil, men en slags light-variant, som kombinerer komfort god nok for hverdagen og kjøreegenskaper skarpe nok for en skikkelig svingom i høy fart på landeveien.

Velger du sport kjøreprogram, strammes for øvrig både giring, lyd og gassrespons opp. Sistnevnte skjer interessant nok via annen moment-leveranse gjennom turtallsregisteret, som gjør at selv om ikke demperne er adaptive, merker du her virkelig forskjell mellom normal og sport.

DCT automatgiret fungerer fint enten du girer manuelt eller lar bilen bestemme, og siden vi nordmenn nå i flere år har hatt full automat-syke, er dette den eneste girkassen Kia tar inn til Norge.

For oss som virkelig, virkelig liker å kjøre bil, og ha full kontroll alltid, er det synd. Den manuelle girkassen vi testet på lanseringen, er nemlig glimrende, med korte og presise «klikk», og således et særdeles givende tilskudd til kjøregleden. Men ok, vi må skylde på oss selv og ikke på Kia for den biten.

Konklusjon

Proceed er muligens et nytt og uprøvd konsept vi nesten ikke visste vi trengte, men i takt med at milene ruller på, faller brikkene på plass. Av de tre aktuelle variantene, skal du velge GT for 40 000 kroner mer. Da sitter du med en uvanlig stilig bil med drivlinje og kjøreegenskaper som holder hva det sportslige utseendet lover. Når plassen beholdes, og Proceed GT dessuten er absolutt fullproppet av utstyr til 459 900 kroner, må dette være et av de mest spennende kjøpene du kan gjøre på en allround-bil.

Galleri:

Data:

Kia Proceed 1.4 T-GDI GT-Line 1.6 CRDI GT-Line 1.6 T-GDI GT
Pris 419 900 419 900 459 900
Motortype R4 turbo bensin R4 turbo diesel R4 turbo bensin
Motorvolum ccm 1 353 1 598 1 591
HK o/min 140/6 000 135/4 000 204/4 000
Nm o/min 242/1 500 – 3 200 320/2 000 – 2 200 265/1 500 – 4 500
Girkasse 7A 7A 7A
Sek. 0-100 km/t 9,4 10,1 7,5
Topphastighet km/t 205 200 225
Forbruk blandet l/mil 0,55 – 0,57 0,42 – 0,43 0,62
Utslipp CO2 g/km 125 – 129 109 – 111 142
Egenvekt kg 1 330 1 363 1 390
Tilhengervekt kg 1 410 1 500 1 410
Bagasjerom liter 594 – 1545 594 – 1545 594 – 1545
Lengde mm 4 605 4 605 4 605
Bredde mm 1 800 1 800 1 800
Høyde mm 1 422 1 422 1 422
Akselavstand mm 2 650 2 650 2 650

Kia Proceed lander straks i Norge og leveres fra slutten januar/februar.