En ny standard for komfort blant de kompakte familie-SUVene, var konklusjonen etter første prøvekjøring av nye Citroën C5 Aircross. Nå er norske priser klare.

LES FULL RAPPORT FRA PRØVEKJØRINGEN HER

Takket være de hydrauliske demperne og en rekke andre tiltak merket samler under begrepet «Citroën Advanced Comfort», fremsto nye C5 Aircross imponerende på oss under første møte.

Med norske priser klare, er det nå klart at Citroën ikke har planer om å ta seg ekstra betalt for komfortfordelen nyheten ser ut til å sitte på.

Startprisen er 303 000 kroner, og det plasserer den blant de rimeligste alternativene i en klasse som både byr på søsknene Peugeot 3008 og Opel Grandland X, og biler som Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage og Skoda Karoq. Også litt større SUVer som Honda CR-V og Toyota RAV4, er nok biler som slåss om mange av de samme kundene som C5 Aircross.

Utstyrsnivåene er tre; Live, Feel og Shine. Citroën venter at sistnevnte blir det mest populære.

Der inngår skinninteriør, elektrisk justerbart førersete og den store sikkerhetspakken. Med den, kommer adaptiv cruisekontroll og assistentsystemer som plasserer C5 Aircross på selvkjørende nivå 2.

Trådløs lading for mobilen, heldigitale instrumenter med 12,3-tommers skjerm og 19-toms felger, er annet utstyr som inngår i toppnivået.

Når en slik fullutstyrt bil med 130-hesters bensinmotor koster 363 000 kroner, er det kort og godt mye familiebil for pengene.

HER ER LILLEBROREN: LES TEST AV CITROËN C3 AIRCROSS HER!

C5 Aircross kommer også som ladbar hybrid om et års tid, men allerede nå er motorutvalget betydelig, med to bensinmotorer og to dieselmotorer.

Det starter med PSAs kjente 1,2-liters turboladede treer på 130 hestekrefter, den eneste som for øvrig ikke er å få med automatgir for øyeblikket. Den nye 1,5-liters dieselmotoren med samme effekt, kommer både med manuelt gir og den nye 8-trinnsautomaten. Sistnevnte i nivå Shine, koster 393 000 kroner.

Videre har du en 1,6-liters bensinmotor med 180 hestekrefter og en 2-liters diesel med samme effekt. Begge kommer kun med 8-trinns automat, bensinmotoren koster 393 000 kroner i mellomnivået Feel, mens den dyreste C5en har diesel, nivå Shine, og koster 463 000 kroner.

Vårt tips vil antagelig være fullutstyrt 180-hesters bensin med automat til 433 000 kroner, men det kommer vi nærmere tilbake til så snart bilen er klar for test på norske veier.

Firehjulsdrift er dessverre ikke tilgjengelig, men med tanke på utstyr og motorisering, samt den høye komforten modellen byr på, stiller uansett C5 Aircross sterkt i konkurransen med resten av SUV-gjengen.

MER CITROËN? LES FERSK TEST AV C3 HER!

Citroën C5 Aircross er på plass i Norge i midten av mars.