Designet, utviklet og bygget i Europa, for Europa – Kia Ceed gjør alt den kan for å være optimal for oss. God plan?

Tekst og foto: David K Andersen/david@bilogmotorbloggen.no

Du kan såklart gjøre det på flere måter. Ta med arven hjemmefra for eksempel. Som amerikanske biler ofte har forsøkt, eller som Lexus gjør, nokså vellykket, for tiden. Det vil tiltale entusiastene, men kanskje ikke massene her i Europa.

Kia har gjort det annerledes med Ceed – helt fra starten av. De har bygget den spesielt for oss, og det har funket. Sammen med kompakt-SUVen Sportage, er det nettopp denne kompaktbilen som virkelig har lagt Europa, til imponerende stor del, for sine føtter.

STORT BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN

Med denne nye og tredje generasjonen, lansert tidligere i sommer (du kan lese førsteinntrykkene våre her), trykker Kia hardere enn noen gang på knappen merket «mest mulig Europeisk».

Rammebetingelsene under utviklingen har tydelig ikke tillatt særlige avsporinger fra standarden. Som selvfølgelig betyr bestselgeren VW Golf – i alle fall i konsept.

Om du tar det som en positiv eller negativ ting, må du nesten bestemme selv, men etter en uke med bilen, kan vi ikke nekte for at vi liker utkommet.

Muligens med unntak av design. Neinei, ta det rolig, ikke tilt og send mail, Ceed ser meget bra ut – det ser jo alle. Men like fantastisk som jeg opplevde forrige generasjon da den kom, er jo ikke denne.

Det har ikke bare å gjøre med at man har vært litt forsiktig, sånn at det ikke blir for radikalt for folk flest, men også trenden innen bildesign for tiden: Rett grill, langt flatt panser og tilbaketrukket kabin.

Da blir det kanskje litt mindre nyskapende og dynamisk, men på den annen side langt mer muskuløst, litt mer premium kanskje. Og ikke minst mer tidløst – sånn at Ceeden din antagelig ser noe bedre ut når garantien går ut om 7 år, enn den gjorde forrige gang.

At testbilen er så blå den kan få blitt, er en veldig god ting. En klar farge tydeliggjør nemlig det litt forsiktige utseendet, så jeg ville utvilsomt gått for rød, hvit eller blå – ikke litt grå, litt annerledes grå, eller litt forskjellig grå fra det igjen.

Kraftig farge fremhever dessuten Ceedens designfortrinn, nemlig detaljene: Lyktene med tilhørende innfellinger, grillen, vinduslinjene, profilene i panseret, og felgene.

Innsiden

Om noen 10 år frem i tid ba meg tegne et typisk bilinteriør fra 2018, ville jeg ikke havnet langt unna dette. Så kurant det er mulig å få det etter dagens målestokk, er Ceeds innside. Både i utseende og bruk.

Ikke noe er spesielt spennende, men på den annen side fungerer alt desto bedre. Og om det ikke er spennende, betyr ikke nødvendigvis det kjedelig.

Med mulighet til lav sittestilling og god teleskopjustering av rattet, sammen med sportslige komfortable seter og dashbord vinklet mot fører, får du cockpitfølelse. Det liker vi, både fordi det føles sportslig og fordi det gir god følelse med bilen når du kjører.

Kvalitetsfølelsen er skikkelig bra, det er benyttet minst like mye soft-touch materiale som i de beste konkurrentene. Du har dessuten en del piano-sort plast der det ellers hadde vært trist hardplast. Alt føles solid sammenskrudd, og fiffige detaljer som temperaturjusteringen med display i midten, hever inntrykket. Toppen av dashbordet i testbilen imiterer skinn, og har en fin designløsning over instrumentene.

At en del av plasten, selv om den er myk, ser om ikke billig ut, så ei heller påkostet, drar litt ned igjen. Vi kunne også tenkt oss mulighet for digitale instrumenter, kanskje kan vi regne med at det kommer etterhvert.

Brukervennligheten er uansett på topp i alt, det er som jeg har sagt mange ganger før: Få slår Kia der.

På utstyrsfronten er det også mye bra, spesielt i denne toppmodellen. For eksempel kjøling og varme i forsetene, varme i ratt og baksete, JBL lydanlegg, skinnseter, 8-toms infotainmentskjerm med velfungerende Apple Carplay, og mye mer.

Mange og gjennomtenkte smårom i midtkonsoll og andre steder settes også pris på. Detaljer som flaskeholder som faktisk holder flaska, egen hylle til mobiltelefonen (med trådløs lading) og lett tilgjengelige tilkoblingspunkter, er ting du liker i hverdagen.

I baksetet er hodeplassen tilstrekkelig, mens benplass holder greit så lenge ikke den som sitter foran har setet for langt bak. Sittekomforten er fin og sikten ut god, siden setet har riktig høyde. Føles omtrent som snittet i klassen.

Bagasjerommet er derimot over. 395 liter er meget bra for klassen, og en enklere måte å justere høyde på bagasjeromsgulvet via det flyttbare gulvet, finnes neppe.

Stasjonsvogn-utgaven tar forresten syke 625 liter, så om det er familiebil du er ute etter, er valget enkelt. Og trenger du både mer plass og mer stil, kommer snart shooting brake-utgaven som nettopp hadde verdenspremiere (se bilder og les mer om den her).

På veien

Det er sånn vi vil ha det i kompaktklassen, ikke sant? 1,4 turbo-motor og 7-trinns dobbeltclutch automat. Ingen trinnløs CVT, raklete diesel eller orkesløs sugemotor i sikte. Igjen: Europeisk så det holder.

Kia lager sin egen drivlinje, både motor og automatkasse er in-house, og vi har allerede kjørt den i i30 fra søsterselskap Hyundai en stund.

Motoren er særdeles vibrajonsfri og raffinert, og den jobber sammen med automaten på utmerket måte i normal kjøring. Med 7 gir og ingen sluring, blir også forbruket lavt – vi lå på drøye 0,6 liter pr mil gjennom testuken.

Sammenlignet med andre lignende motorer, er denne mer glad i turtall – den har ikke voldsomt skyv fra bunnen, men dytter heller på med ekstra pulver på topp. Om årsaken ligger der eller i girkassen, vet ikke jeg, men sammenlignet med Golf 1,5 turbo 150-hester, trenger Ceed nesten et sekund til for å nå 100 km/t.

Men den føles uansett mer enn sterk nok til vanlig og skyvet på topp gir god akselerasjon, den er bare litt mindre tilgjengelig ved beskjedne gasspedal-bevegelser.

Du kan velge Normal eller Sport for motor og gir, i sistnevnte er hele bilen mer på – gassresponsen er skarpere, den girer mer bestemt, og den holder lenger på girene. Dessverre bruker den noe mer tid enn ønskelig på å gire ned til riktig gir når du raskt bestemmer deg for å gi på for å kjøre forbi, men sånn er de fleste andre dobbeltclutch-automater også.

Ved aktiv kjøring på svingete veier, er det best å vippe girspaken til siden og gire selv – da unngår du problemet med at den bruker tid på å finne lavere gir når du går på ut av svingen.

Å gi på ut av svingen er forresten noe du veldig gjerne gjør i nye Ceed.

Kia har gjort en vanvittig innsats på chassisiden med denne bilen, den er rett og slett helt i toppen av klassen både på styring og kjøreegenskaper.

Motstanden i rattet når du svinger er ikke lav som i de fleste konkurrentene, men kjøttfull og premium-aktig. Når responsen er umiddelbar, blir dette riktig så bra, og ikke minst en totalt annen verden enn forgjengeren.

Med konvensjonelle fjærben foran og avansert uavhengig bakhjulsoppheng (få i denne klassen har det), tydelig oppsatt for sportslige egenskaper, er det muligens bare nye Ford Focus som matcher når det går fort i svingene.

Ceed er kontant, stabil, ligger flatt og unngår understyring til det siste – det føles virkelig som å sitte bak rattet i noe hvor masse tid og ressurser har gått med til optimalisering av hjuloppheng og kjørefølelse.

Dermed senkes også komforten litt på humpete veier – her tas ikke ujevnhetene umerkelig opp. Derimot dempes de bestemt, på tysk måte, uansett hvor store. Altså lider du sjelden selv om du merker dem. Og på grunn av multilink-opphenget bak, beholder den alltid fotfestet.

Mens motoren er stille og myk, og vindstøy svært godt dempet, trenger noe støy fra hjulhusene gjennom. Ceed plasserer seg på vanlig klasse-nivå i grenen støy-komfort.

Konklusjon

Kias über-gjennomførte Europa-tilpasning av Ceed funker så det synger. Muligens misser den sjansen til å skille seg nok ut for noen, men hei – det er jo der shooting brake-versjonen kommer inn. Mens utmerket brukervennlighet og gode plassforhold var ventet, imponerer kjøreegenskapene stort – Ceed har gått fra å være mye mer enn bare en fornuftig og godt utstyrt bil med god garanti til fin pris. Nå spiller den i toppklassen også for oss som liker å kjøre bil.

MER KIA-STOFF? DETTE ER VÅR FAVORITT!

Data:

Kia Ceed 1.4 Turbo DCT Exclusive
Pris fra 259 900
Pris testbil 379 900
Motortype R4 bensin turbo
Motorvolum ccm 1 353
HK o/min 140 6 000
Nm o/min 242 1 500 – 3 200
Sek. 0-100 km/t 9,2
Topphastighet km/t 205
Forbruk blandet l/mil 0,55 – 0,57
Utslipp CO2 g/km 125 – 129
Egenvekt kg 1 270
Tilhengervekt kg 1 410
Bagasjerom liter 395 – 1 291
Lengde mm 4 310
Bredde mm 1 800
Høyde mm 1 447
Akselavstand mm 2 650