Endelig – designbomben ble virkelighet. Her er Kia Proceed, og historien bak.

Tekst og foto: David K Andersen

Når så du en tredørs bil sist? Du vet, en kombikupé med to dører. Som i Golf, Focus eller kanskje en Yaris. Nettopp – lenge siden.

Vi har ikke kjøpt sånne biler i Norge på år og dag, så i lang tid har ikke importørene giddet å ta dem inn til landet en gang. Selv om de fortsatt har vært i produksjon.

Nå følger Europa etter, markedet er under fem prosent og på tur ned. Så i nyeste generasjon små- og kompaktbiler, har de fleste merkene sluttet å produsere dem. Enten du ser på Astra eller Polo: No can do.

Problemet er bare at med tredørs-bilens død, kan du ikke lenger kjøpe en kompakt, sportslig, tøff og stilig bil for lite penger lenger.

Det er nå vi kommer inn på nye Proceed. Kia tror nemlig, som meg, at det er et hull å fylle. Etter tredørsbilene. Her får du både design og fem dører.

Vi snakker med Artur Martins, merkets europeiske markedssjef, på morgenen før avdukingen. Han mener SUVene tok over for tredørsbilene: -I starten, kombinerte kompakte SUVer praktiske egenskaper, stil og noe nytt og unikt, sier han. Trendy bilkjøpere er ikke der lenger, «alle» har jo SUV nå. De vil istedet ha noe nytt, stilig og praktisk.

-Det var sånn opptakten til denne bilen var hos oss, og vi tror den vil bety et gjennombrudd. Ceed-navnet blir styrket, vil skille seg ut i segmentet, og tiltale nye kjøpegrupper.

Fra konsept til virkelighet

Vi treffer på Peter Schreyer, som også har funnet veien til container-havna i Barcelona, hvor Kia drar teppet av sitt nye design-ikon for første gang.

Han er toppsjef for design hos både Kia og søsterselskapet Hyundai (blant annet kjent for første generasjon Audi TT, A3 og New Beetle tidligere), og har snudd opp ned på det meste hos begge merker de siste 10 årene. Se for deg Kias-lineup i 2007 mot den de har i dag – det er forvandling fra en rekke «hva så»-biler til noe som begynner å bli en betydelig modell-flora, og hvor stilig design preger nesten alt.

Selv var jeg i forkant skeptisk til hvordan Proceed skulle ende opp på design. For vi husker alle konseptbilen fra Frankfurt-utstillingen i fjor. Det var jo så man nesten siklet litt – må være en av tidenes kuleste stasjonsvogner. At man skulle klare å ende opp med noe i nærheten når bilen var klar for gata, hadde jeg lite tro på.

Shreyer har såklart et mer kvalifisert syn på saken: -Konseptbilen var på en måte overdrevet, sier han. -Men du må gjøre det sånn for å vise hvordan du tenker og hvilken vei du vil gå. Når du skal ha en bil i produksjon må du gjøre mange kompromiss, men med en konseptbil som er sånn vi vil, kan vi si «jo, men det var sånn på konseptbilen, så da må det være sånn på produksjonsbilen også».

Point taken, og ikke minst bekreftet, når teppet en time senere endelig faller (egentlig sto Proceed under en container uten bunn som ble heiset opp med kran, slik at den kom til syne). Dette må vi få lov til å si var en særdels stilig doning.

Litt mer forsiktig enn den eneste konkurrenten, Mercedes CLA Shooting Brake. Men det synes jeg funker fint, det kan bli litt i meste laget på Mercedesen, og uten at det er lett å si hvorfor, føles det litt som om noe gikk litt galt et sted på veien fra CLS til CLA. Proceeds forsiktigere linjer, blir den muligens mer tidløs samtidig.

Nykomlingen er både lavere og lenger enn kombien og stasjonsvogna vi allerede kjenner. Det Kia kaller «emotive, swept-back design», som betyr at panseret er relativt høyt, rett og langt, skyver hele kabinen noe bakover. Sammen med rette og rene linjer langs sidene, gir det alle Ceed-modellene betydelig mer muskuløs framtoning. For øvrig veldig forskjellig fra forrige Ceed som var påtagelig kileformet og ørelite mer dynamisk sånn sett.

LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV NYE KIA CEED HER

Når du hekter den svært vellykkede bakparten Proceed tar med til selskapet, på dét grunnkonseptet, funker det bare skikkelig bra. Vinduslinjen fra konseptbilen er med og ender opp i «sharkblade»-detaljen bak C-stolpen – kult. En annen ting jeg liker er kontrasten mellom den relativt bratte fronruta og den slakere bakruta.

Kanskje er overhenget bak i drøyeste laget, men det fremstår som mindre dominerende i virkeligheten enn på bilder.

Litt mindre plass – litt mer stil

På innsiden er Proceed sportsligere og mer påkostet. Den kommer enten som GT-Line eller GT. Forskjellen er at mens GT-Line innebærer samme drivlinjer vi allerede har i nye Ceed, altså 1,4 bensin turbo eller 1,6 diesel, får GT en 1,6-liters turbo med 204 hestekrefter.

For så vidt samme motor som i forrige Proceed GT (3-dørs), og du vil også få den i nye femdørs Ceed GT (hvis Kia Bil Norge velger å ta motorversjonen hit). I motsetning til i forrige generasjon, er den imidlertid her koblet til en 7-trinns dobbeltclutch automat.

Taktrekket er nå sort, du har krom-plater på tersklene og girhendler på automat-versjoner i aluminium. Dessuten er helt nye sports-seter tilgjengelig – de skal ha enda mer sidestøtte enn i gamle Proceed, som jeg for øvrig mener å huske allerede hadde ganske så omfattende slike.

De er i sort skinn, delvis semsket, og med kontrastsømmer. Legg også merke til skinntrukket dashbord og ikke minst hvor kult det er med rød belysning i alle knapper og hjul (se bilde). Du sitter også litt lavere i Proceed.

Og når vi sier «litt mindre plass» er det et kompliment. For om ikke nyheten når opp til den klasseledende stasjonsvogn-utgavens 625 liter, tar den faktisk hele 594. Begge tallene mer enn de fleste store premium-stasjonsvognene på markedet.

Siden tallene gjelder under vinduslinjen har du selvfølgelig mindre plass på toppen av lasset om du pakker helt opp til taket med stæsj, men dette er faktisk svært imponerende.

Altså blir det slik at Proceed utmerket godt kan få jobben som fullgod familiebil. Til hvilken pris vet vi foreløpig ikke, men la oss tippe at Proceed kommer til å betinge et påslag i størrelsen 25-30 000 kroner når den ankommer på nyåret.

Ceeds allerede kompetente chassis, blant annet med multilink bakhjulsoppheng, er ytterligere tunet for Proceed. De skal, under tidligere BMW M-mann Albert Biermanns ledelse, har brukt 6 måneder ekstra og mange runder på Nürburgring for å finslipe. Det har blant annet endt opp i stivere fjærer og snillere stabstag. Proceed skal være sportsligere og mer involverende å kjøre enn sine to søsken.

Vi har de siste par årene gitt biler som Opel Astra og Renault Megane, i 200-hesters versjoner, sterke anbefalinger. De har levert masse kjøreglede i kombinasjon med utmerkede familieegenskaper, god komfort og priser som gjør dem mulige å kjøpe, ikke bare drømme om.

Kia Proceed tar samme konsept og tillegger et kraftig design-element – egentlig uten at det ser ut til å gå på bekostning av noe som helst. Forbehold tas som alltid før prøvekjøring er gjennomført og konklusjoner kan gjøres, men her liker vi alt fra baktanke og konsept til synet av bilen i levende live.

Og med stor forkjærlighet for lave, sportslige og stilige biler, fremfor de mer høyreiste, gleder vi oss virkelig til å stifte nærmere bekjentskap.

PS: I galleriene under ser du også nye Kia Ceed GT, som også ble vist her for første gang.

MER KIA? DETTE ER LETT VÅR FAVORITT!

Våre bilder:

Bilder fra Kia: