Lexus avduket sin første elbil i Kina – vi var på plass, har sett nærmere på UX300e, og snakket med toppsjef Yoshihiro Sawa.

Tekst og foto: David K Andersen

Om enn uendelig mye tidligere ute med elektrifiserte biler i form av de velkjente hybridene, har ikke Lexus vært i tetposisjon hva elbiler gjelder – foreløpig.

Det har som vi vet å gjøre med Toyota-konsernets syn på hvordan de totale CO2-utslippene i verden kan senkes mest mulig effektivt. Så langt har det vært mer fornuftig å satse på hybrider, i mangel på infrastruktur og teknologi som gjør rene elbiler til gode alternativer for kundene globalt sett.

LES MER OM TOYOTAKONSERNETS ELBIL-SATSING, FASTSTOFFBATTERIER OG MER HER!

-Norge er en ting, sier Sawa, men presiserer: -For å få ned utslippene totalt, vil også andre elektrifiserte løsninger være nødvendige i fremtiden. For Lexus, er elbilen bare en av flere alternativer vi vil tilby, deriblant fullhybrider, ladbare hybrider og hyrdrogenbiler. Fra 2025 vil alle modeller fra Lexus verden over komme i elektrifisert form, det vil vises en ladbar hybrid neste år, og i løpet av 3-5 år er vi klare med en ny plattform dedikert elbiler.

-Men ja selvfølgelig, Norge er veldig viktig, beklager at dere måtte vente!

Vi er altså i Kina, nærmere bestemt bilutstillingen i Guangzhou, hvor Sawa nettopp har dratt teppet av den nye elbilen UX300e – den første fra Lexus.

UX, som er en kompakt SUV sammenlignbar med Volvo XC40 og BMW X2, ble lansert tidligere i år – da som hybrid (her kan du lese rapport fra første prøvekjøring).

Den er ifølge Sawa et godt utgangspunkt for en elbil: -Det dreier seg om balanse. For det første med tanke på batterikostnad og vekt, og videre i forhold til lading og ladetid. Vi mener UX er en bra base for en elbil der balansen i disse forholdene er optimal.

-Det kommer selvfølgelig litt an på hvilken region eller del av verden det dreier seg om, sier han: -Men det er et poeng at vi ønsker å gjøre elbilen tilgjengelig for et bredest mulig publikum. UX er i den sammenhengen et godt valg. Det er viktig at vi gjør det vi kan for at så mange kunder som mulig kan bli oppmerksomme på hva en elbil fra Lexus er.

Mange av spesifikasjonene på nye UX300e ble sluppet sammen med avdukingen. Batterikapasiteten er på 54,3 kWt brutto, som gir rekkevidde målt etter NEDC-måten på 400 km. Hva WLTP-tallet kan bli, det som vi nå opererer med i Europa og som pleier å stemme rimelig bra med hva du kan oppnå i virkeligheten, må vi foreløpig spekulere i. Det vil være naturlig å anta et sted mellom 300 og 350 km.

Sawa, mener sammen med sjef-ingeniør for bilen, Takashi Watanabe som også var tilstede i Kina, at den omfattende erfaringen med elektrifisering gir merket fordeler med tanke på energieffektiviteten.

-Erfaringen fra hybridene gjør at vi har god kunnskap om hvordan elmotorer utvikles og gjøres mest mulig optimale. Det andre, er batteriene og ikke minst PCU (Power Control Unit) – dette handler om hvor mye vi klarer å hente ut av batteriene. Som du kanskje kjenner til fra hybridene våre, får vi mange kilometer ut av begrensede batterier. Vår batteri-styringsteknologi er helt unik, og det utnytter vi selvfølgelig på elbilen.

Som med brorparten av de nye bilene fra Toyota-konsernet de siste par årene, er også UX basert på TNGA-arkitekturen, mer spesifikt i GA-C-form. -For å være ærlig, var nok ikke rene elbiler i tankene den gangen TNGA først ble planlagt, men det var nødvendig for oss å respondere raskt på hurtige endringer i markedet, og siden elbiler har mye til felles med hybrider, var ikke tilpasningene problematiske.

Batteriene har ikke væskebasert temperatur-kontroll i UX, men vi oppfatter ikke foreløpig ikke det som et negativt punkt, Sawa sier bilen har et separat aircondition-system for å kontrollere temperaturen som er unikt.

MER LEXUS? LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV OPPDATERTE RX HER!

Etter hva Bil og Motorbloggen erfarer, skal ladekurven ligge opp mot maksimale 50 kW under hele hurtigladeprosessen, og ikke by på de utfordringene enkelte andre merker uten væskebasert temperaturkontroll har hatt.

-Vi vet at det går mot CCS i Europa, men akkurat nå valgte vi Chademo, da det er standarden i Asia, sier Watanabe. Han bekrefter at det er begrensingen på ladehastigheten (og ikke temperaturkontrollen): -Med CCS kan man lade i 100 eller 150, vi ser selvfølgelig i den retningen videre fremover.

Dette dreier seg selvfølgelig om at denne bilen i første rekke er ment for Kina og Norge, og at selv om vi tror vi er verdensmestere i elbil her hjemme, så er volumene mye større i Kina.

Sawa har ikke noen kommentar til hvor mange UX300e Lexus planlegger å selge i året totalt sett, men forteller at produksjonskapasiteten vil være på 1 300 biler i måneden.

Tilgangen i Norge skal imidlertid være god: -Ambisjonen er å levere over tusen biler i løpet av fjerde kvartal neste år. Dette er en skyhøy, men realistisk ambisjon med tanke på den posisjonen Lexus og elbiler har i det norske markedet, sier Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus i Norge.

En reservasjonsløning hvor du betaler et depositum på 5 000 kroner, er åpen, og startprisen er på 359 000 kroner. Premium er neste nivå, og koster 398 900, mens de som vil ha absolutt alt må gå for Luxury til 444 900 kroner.

Om UX300e ellers, trekker Sawa frem støykomforten som et av høydepunktene: -Stillhet har vært gjennomgående hos Lexus siden vår første LS. Det kommer i høyeste grad til å understrekes med elektriske UX, som har fått ekstra støyisolering mot hybridutgaven.

204 hestekrefter og 300 Nm sørger for akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,5 sekunder. Kjøreegenskapene skal dessuten være styrket takket være lavere tyngdepunkt og avstivet karosseri.

Bakkeklaringen reduseres med 2 cm mot hybridutgaven, og bilen er forhjulsdreven. Firehjuldrift er ifølge Watanabe ingen teknisk umulighet, men vil ikke være tilgjengelig slik det ser ut nå. Han sier imidlertid at fremkommeligheten på glatt føre avhjelpes av elbilens mulighet for absolutt kontroll på kraftutvikling og fordeling.

En kjøreprogramvelger gjør det mulig å justere inn bilen etter egne ønsker, det samme gjelder regenerering som har fire nivåer.

App blir tilgjengelig, du kan blant annet sjekke batteristatus, rekkevidde og lading via telefonen. Klimaanlegg, vindusvarme og setevarme kan også styeres vi appen.

UX300e har ikke varmepumpe, men Watanabe kan fortelle at kupéens varme og kjøle-system er svært effektivt. Ny teknologi er tatt i bruk for å redusere energibruken, bilen er utstyrt med et helt eget klimaanlegg.

Etter hva Bil og Motorbloggen erfarer, skal det blant annet være snakk om et system som evner å skille mellom øvre og nedre deler av kupéen. Sistnevnte trenger ikke sirkulering av varmluften for å skape godt «innemiljø», så den blir mer stillestående, mens øvre luftlag vil fornyes oftere. På den måten spares energi uten å måtte tilføre vekten av en varmepumpe.

UX300e vil leveres fra fjerde kvartal neste år, og være på plass for prøvekjøring hos forhandlerne til våren. Vi kommer tilbake med prøvekjøring så snart det blir mulig.

Bilder fra Lexus: