Bil og Motorbloggen elsker pickup. Elon Musk har skapt furore de siste dagene med sin elektriske kreasjon som mikser Mad Max med DeLorean. Men det er flere enn ham som vil lage utslippsfri pickup – her er kan du se hva som kommer de neste årene.

GM B1T

Selv om GM ikke har gitt noen offisiell bekreftelse på at de jobber med en elektrisk pickup, har ledelsen nærmest ikke snakket om annet i flere måneder. I følge de som har greie på det, har selskapet invester tre milliarder i å utvikle en plattform de kaller B1T. Planen er at bilene skal bygges i Detroit. Et rykte sier at GM kanskje vil hente frem igjen Hummer-navnet på den nye pickupen.

LES MER: HER ER SUZUKI JIMNY SIERRA

Ford F-150 Electric Prototype

Pickup er ryggmargen i Ford – og deres F-150 har vært en bestselger i mange tiår. Derfor er det ikke så overraskende at Ford også jobber knallhardt med å komme med et elektrisk alternativ.

Trolig vil den debutere i 2021 – selvsagt sammen med nye fossilvarianter av samme bil.

Ford har imidlertid allerede gjennomført flere stunts – blant annet ved å la en elektrisk F-150 Prototype trekke en godsvogn lastet med 42 F-150 pickuper.

LES MER: FORD TREKKER 450 TONN MED ELEKTRISK PICKUP

Så langt har vi ikke noen spesifikasjoner.

Rivian R1T

Det relativt nystartede amerikanske selskapet Rivian planlegger å lansere sin R1T allerede neste år. I motsetning til sine tradisjonelle konkurrenter, er dette et selskap som utelukkende tenker elektrisk.

Pickupen fra Rivian kommer med ulike varianter av batterikapasitet og motoralternativer – det som imidlertid er felles for alle: Firehjulsdrift, justerbar luftfjæring, tilhengervekt på fem tonn og støtte for selvkjøring på nivå 3.

Rivian sier batterier på 105, 135 og 180 kWh blir tilgjengelig, og at R1T med den største pakka skal gjøre unna sprinten til 100 kilometer i timen på tre sekunder.

Interiøret viser utstrakt bruk av treverk og skinn, med store skjermer både for fører og passasjerer. I tillegg til å frakte ting folk med pickup gjør, så skal det være god plass til fem personer.

Lordstown Endurance

Det ble stor oppmerksomhet da det nystartede Lordstown Motors kjøpte den nedlagte Lordstown-fabrikken fra GM.

I utgangpunktet var planen produsere biler til større flåteavtaler, men interessen for pickupen har vært så stor at de også måtte åpne for private kunder. Om du betaler inn 1000 dollar nå, kan du reservere både din og Lordstown Motors første pickup.

Planen er å starte produksjonen sent neste år.

Bollinger B2

Det er ingen tvil om at Bollinger B2 er den råeste av de elektriske pickupene som kommer de neste årene. Med en pris på 1,3 millioner kroner – byr den på et avansert firehjulsdriftssystem og hydropneumatisk fjæring.

Spektakulær er også løsningen for å kunne frakte tømmerstokker på opptil fem meter takket være en åpning som går gjennom hele bilen.

Kombinasjonen av en fjæring sist sett hos Citroën og et utseende som ser ut som en blanding mellom Land Rover og Hummer H1. B2 er et ganske heftig syn.

På grunn av den regnet som en klasse 3 pickup i USA, er den fritatt for krav om airbags. Med låsbare differ og heftig bakkeklaring, ser den ut til å bli en ganske heftig offroader også.

Utstyrt med et batteri på 120 kWh og en motor som yter 614 hestekrefter, ser det ikke ut til å være noe problem å holde følge med trafikken heller.

Planen er å starte produksjon allerede neste år – og Bollinger lar deg også reservere biler nå. Det er bare å logge seg på Pay Pal.