Basert på tidligere utspill, har det vært antatt at Toyota er blant dem som ligger best an for introduksjon av faststoffbatterier (solid state). Vi deltok på en workshop i forkant av bilutstillingen i Tokyo denne uken, hvor elbil-sjef Shigeki Terashi konkretiserte.

Av David K Andersen

Toyota er i en helt spesiell situasjon med tanke på overgangen til nullutslippsbiler. Mens de fleste bilprodusentene nå tvinges til å introdusere elbiler så fort som mulig, er det annerledes for Toyota.

For ikke å bli bøtelagt av EU på grunn av for høyt gjennomsnittutslipp fra 2021, har de fleste ikke noe valg: De må få ut, og selge, ganske mange elbiler for å klare kravene. Toyota på sin side, har mer tid på seg, takket være en 20 år lang satsing på fullhybrider.

Det betaler seg nå når kravene kommer: Siden over halvparten av alle bilene Toyota selger i Europa er hybrider, er gjennomsnittsutslippet lavt sammenlignet med de fleste andre merker.

Det betyr på ingen måte at Toyota dropper elbiler, men at de kan følge sin egen plan fremfor å stresse frem produkter.

Shigeki Terashi, som ved siden av å sitte i bilgigantens styre og inneha en rekke andre ledende verv, er styrelder for Advanced R&D and Engineering Company, og den som leder selskapet inn i fremtiden.

Han understreker viktigheten av at Toyota følger sin egen plan for elektrifisering. I den ligger det liten tro på insentiv-basert elektrifisering slik som vi har i Norge. Det er fint at enkelte land har råd til å betale for innføringen av elbiler, men slike løsninger bidrar lite til reduksjon av de totale CO2-utslippene i verden, er umulige å gjennomføre for de fleste land, og er dessuten lite bærekraftige i lengden.

Istedet vil Toyota gjøre det samme med elbilen som de har gjort med hybriden: Produsere elbiler som kjøpes fordi de er et bedre alternativ for kundene enn fossilbiler, ikke fordi staten betaler deler av gildet.

Det starter med Ultra Compact BEV som vises på utstillingen i Tokyo nå, og er en liten bybil for to personer som i første rekke bare skal selges i Japan.

For vår del, må vi vente litt til, Terashi antydet 2022/23, og at den første elbilen fra Toyota vil være en kompaktbil.

Lexus vil være tidligere ute, de skal vise sin første elbil nå i november (vi kommer til å være tilstede og skal gi dere den beste dekningen av den). Uten at det ble uttalt, er også mitt inntrykk at Lexus de nærmeste par-tre årene antagelig kommer til å være mer i front på elbil enn Toyota. De viste for øvrig elbilkonseptet LF-30 også i Tokyo.

Men vi må også, midt oppe i alt dette, huske hva Toyota er: Verdens største bilmerke, delvis basert på særdeles gjennomprøvde og driftssikre produkter. Det er helt grunnleggende for denne bilprodusenten at alt som har med elbil å gjøre, er tatt hånd om idet den introduseres på markedet.

Altså skal de ikke bare ha selve produktet klart, men også trene opp klargjøre salgs- og serviceapparat, kjøpe- og leieløsninger, bruktbilprogrammer, bærekraftig batteriproduksjon, gjenbruk av batteriene etter bilene kasseres, og mye mer.

Når verdens største bilmerke skal ha dette klart og 100 prosent velfungerende i forkant, samtidig som produktene skal være mer attraktive å kjøpe og bruke enn fossilbiler (ref over), tar det tid. Som Toyota via hybridene sine har.

Så kan man være enig og uenig i hele eller deler av strategien, men at dette selskapet ligger godt an med tanke på fremtiden, både med tanke på oppnåelse av lavere utslipp i alle markeder og egen økonomi gjennom overgangen til nullutslippsbiler, er det liten tvil om.

Noen ser skjær i sjøen ved at de blir liggende på etterskudd på elbilteknologi sammenlignet med andre merker, men Terashi er lite bekymret for det. Toyota har lenger og mer erfaring med elektrifisering enn noen andre, spesielt med de delene av elbilen som er mest krevende å utvikle, nemlig elmotorer og drivverk, samt styringsenheter.

Batteriene utvikles og produseres både på egenhånd og sammen med andre. Panasonic, er sammen med verdens største produsent av elektriske kjøretøy, kinesiske BYD, samarbeidspartnere med Toyota her.

Tilgang på batterier i fremtiden, er ifølge Terashi helt problemfritt. Minst like interessant, er det lille ekstra vi fikk om faststoffbatteriene vi alle er svært nysgjerrige på.

-Vi kommer til å vise en bil med slike batterier under OL i Tokyo neste sommer, sier han, og legger til: -I funksjon.

Etter hva vi erfarer, dreier dette seg om en e-Palette selvkjørende buss. Toyota skal levere flere av disse små bussene med lithium-batterier, som skal brukes til å frakte utøvere funksjonærer mellom arenaene. En av disse skal imidlertid ha faststoffbatterier, eller solid state-batterier som du kanskje kjenner dem som.

e-Palette er selvkjørende på nivå 4, og en del av Toyotas storsatsing hvor de går fra å være bilprodusent til mobilitetsleverandør. Vi kommer med mer om det senere.

Terashi sier faststoffbatteriene først og fremst har en fordel med bedre temperaturkontroll, og lagringskapasitet i forhold til størrelse og vekt.

De ventes med andre ord å påvirkes langt mindre av kulde enn dagens batterier, og at de kan lagre mer strøm på mindre plass.

Ifølge Toyota, ventes de til tross for introduksjon allerede til sommeren, ikke å dukke opp i vanlige produksjonsbiler før rundt 2025.

Terashi er tydelig på at lithium-batterier fortsatt har mer å gå på de første årene, sånn at de vil fortsette å forbedre dem først. Når de så har maksimert sitt potensiale, vil det sammenfalle fint med introduksjonen av faststoffbatteriene.

Vi følger spent med på fortsettelsen – først fra Lexus neste måned, deretter fra Tokyo-OL til sommeren.

MER TOYOTA? VI HAR TESTET NYE COROLLA MED DEN STORE HYBRIDEN