Selveste Volkswagen Golf blir helt ny. Som vanlig er nyhetene flere enn utseendet antyder.
Av David K Andersen
Dette er ikke hverdags: En helt ny Golf ble i går kveld presentert for pressen i Wolfsburg. Volkswagens bestselger har siden starten i 1974 blitt levert i 35 millioner eksemplarer, og er grunnpilaren i modellrekken.
Hver enkelt modells livstid har opp gjennom historien variert – dagens 7er kom i 2012, og har med det vært med lenge. VW har imidlertid holdt den fresh med stadige oppgraderinger av ulike slag: Alt fra de elektrifiserte modellene som har slått an stort i Norge, til heftige versjoner som denne GTI TCRen vi kjørte i vinter.
For Norges del, blir det nok litt annerledes denne gangen, idet ID.3 tar over den elektriske biten.
Samtidig er det grunn til å tro at populære GTE vil bli svært populær også de neste årene her hjemme. Med Golf 8, blir den nemlig oppgradert og kommer nå i to ulike versjoner.
Begge får nytt batteri på 13 kWt, og så kan du velge mellom 204 og 245 hestekrefter.
De vanlige bensinutgavene blir hybrider de også, men såkalte lett-hybrider. Det betyr at et 48 Volts el-anlegg installeres for drift av en rekke funksjoner i bilen, som igjen betyr at forbruk og utslipp senkes. e-TSI er navnet på disse tre nye utgavene, og de får 110, 130 eller 150 hestekrefter.
Hva gjelder utseende får du selv bestemme om dette ble endring nok – selv synes vi det ser fint ut. Spesielt i lys av at Golf er Golf, som betyr at VW uansett ikke kom til å gjøre radikale endringer i utseendet.
På innsiden er forandringene større, der ankommer «Innovision Cockpit». Det betyr som før digital instrumentering, men nå blir det standard på alle versjoner. Sammen med radikalt endret design, ser den nye Golfen ut til å bli en helt annen opplevelse fra førerplass.
Stemmestyring med mulighet for Alexa, skal sammen med intuitiv enkel ergonomi i betjeningen av det digitale, gjøre den avanserte bilen enkel å operere.
Golfen er selvfølgelig på nett hele tiden om du ønsker det, og en app som gjør at mobilen kan brukes som nøkkel, er på plass.
På sikkerhetssiden skjer det ganske mye, du får blant annet LED Matrix automatisk lys, og alle versjoner har LED som standard. Videre blir dette den første bilen fra Volkswagen med Car2X-kommunikasjon – det betyr at den ha kontakt med andre biler i nærheten med samme funksjon. For eksempel for å varsle eller motta varsel om «fare rundt neste sving».
Head-up display er også på plass, og «Travel Assist» sørger for at de aktive sikkerhetssystemene som autobrems og filholder virker i opp til 210 km/t.
«Smart Climate» er en ny måte å betjene klimaanlegget digitalt på – den gjør det mulig med tre soner inne i bilen, og skal være svært kjapp og enkel når du vil sette i gang funksjoner som varme i rattet.
At Harman Kardon skal levere lyden for de som vil betale ekstra for sånt, er også spennende. Vi har helt nylig hatt svæt gode erfaringer med anlegg fra den produsenten i nye BMW 1-serie.
Dieselutgaver skal ikke tas inn til Norge, dessverre ei heller den populære R-utgaven eller biler med manuelt gir. De to siste punktene, er synd: Selv om Volkswagen satser hardt på elbiler, er det mange entusiaster der ute som har kunnet nyte godt av Golfens fine evne til å by på hverdagskomfort med involverende kjøreopplevelse via manuelt gir eller den heftige R-versjonen.
GTI vil heldigvis etterhvert dukke opp, og GTE burde også by på kjøreglede.
Nye Golf kommer til Norge neste sommer.