Vi har sett den i flere måneder i kamuflasje-drakt, og vi har fått ganske mye informasjon om den allerede. Nå er ID.3 endelig klar i sin ferdige form.

Alle har ventet på denne bilen som på mange måter staker ut kursen i den videre satsingen på elektrifiserte biler. De fleste tror at denne kommer til å bli en ny folkevogn som har riktig pris, god rekkevidde og moderne utstyr.

Vi kan ta det viktigste først, rekkevidden, og med opptil 550 km, setter ID.3 en ny standard. 30 minutter lading gir inntil 290 km rekkevidde om man har en lader på 100 kW.

Rekkevidden er meget bra, men prisen overrasker enda mer. Forvent under 330 000 kroner for 1st edition, og da er mye utstyr standard. Kommende basis-modeller skal bli enda rimeligere, men endelige priser får vi nærmere lansering.

Selv om det her er prat om en rimelig elbil, skal man forvente meget høy kvalitet og morsomme kjøreegenskaper. MEB-plattformen gir ideell vektfordeling og dynamiske kjøreegenskaper takket være bakhjulsdrift.

-Verdenspremieren av ID.3 1ST markerer starten på en ny milepæl i Volkswagens historie, som første modell ut i en storstilt elbiloffensiv med ID-modeller i ulike segmenter, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør i Volkswagen i Norge.

-Vi er stolte av å kunne vise produksjonsklar versjon av ID.3 1ST og ikke minst er vi glade for den store interessen ID.3 1ST har fått i Norge. Endelige priser kommer senere i høst. Norge blir et av de viktigste landene for ID.3 1ST og vi har fortsatt biler tilgjengelig for forhåndsbestilling, fortsetter Edvardsen-Eibak.

Batteriet i lanseringsmodellen er den som forventes å bli mest populær, med 58 kWh utnyttbart energiinnhold. Senere vil produksjonsmodellen kunne leveres med et mindre batteri på 45 kWh og rekkevidde opptil 330 km, og et større batteri på 77 med rekkevidde på 550 km.

Volkswagen gir 8 år eller 160 000 km garanti på ID.3-batteriene, noe som sikrer lang levetid.

Designet til ID.3 sier Golf-klasse, mens den innvendige plassen er klasseledende takket være et «open-space»-konsept. Fem personer får god plass i bilen, og dette kan bli en ny familiefavoritt for svært mange. En ny «folkevogn» er kanskje på vei, og nå skal folket kunne kjøre CO2-nøytralt.

Volkswagen kommer til å legge mye til rette for at du skal kunne lade fra klimanøytrale ladepunkter i framtiden. De har som mål å være klimanøytrale innen 2050. Innen 2023 skal de investere 9 milliarder euro i elektromobilitet, og i løpet av neste ti år, skal det produseres mer enn ti millioner elbiler.

ID.3 er første Volkswagen som er bygget på den nyutviklede modulære plattformen for elektriske biler – MEB (Modularen E-antriebs-Baukasten). Alle kommende ID-modeller vil også være rene elbiler. Konstruksjonen er optimert rundt batteriet, for å oppnå mest mulig rekkevidde til lavest mulige kostnader. Denne byggemåten gir også store fordeler med tanke på plassutnyttelse – hvordan fremdriftsenhet og tilleggskomponenter plasseres, og plassforholdene innvendig.

Drivlinjen i ID.3 består av en synkronmotor med permanente magneter, styringselektronikk og girkasse – alt integrert i bakakselen. Høyvoltsbatteriet er flatt, og montert under gulvet for å spare plass. Foran finnes tilleggsaggregater som klimakompressor og mekanikken til styringen.

Styringselektronikken kontrollerer energiflyten av høyspent strøm mellom motor og batteri. Likespenningen (DC) som er lagret i batteriet konverteres til vekselspenning (AC) for fremdriftsmotoren. Samtidig finnes det et 12-volt elektrisk anlegg, som får lavspenning fra en likespennings-transformator.

Kraftoverføringen fra motor til bakaksel går gjennom en 1-trinns girkasse. Motor, styringselektronikk og girkasse utgjør en kompakt enhet. Plasseringen av batteriet gir lavt tyngdepunkt, som på en racerbil, noe som gir en positiv effekt i form av enestående kjøreytelser ifølge VW. Vektfordelingen mellom for- og bakaksel er ideell. I kombinasjon med bakhjulsdrift, skal det gi nøytrale kjøreegenskaper.

Volkswagen «WeCharge» gir kundene mulighet til å lade deres ID.3 1ST kostnadsfritt i ett år fra førstegangsregistrering, opp til et maksimum på 2 000 kWt. Dette gjelder alle ladestasjonene tilknyttet «WeCharge», inkludert Ionity-nettverket, som har over 100 000 ladepunkter over hele Europa.

Volkswagen er kjent for sine to store ikoner, Bobla og Golfen, og nå er kanskje et nytt ikon på vei. Uansett så er det enkelt å kjenne igjen ID.3 med sitt spesielle design. Designet kommer til å gå igjen på flere av ID-modellene, og for Volkswagen har det vært et mål at den også skal fremstå visuelt som elektrisk.

ID.3 1ST blir en spesialutgave, ferdig spesifisert i tre utstyrsversjoner, skreddersydd for det norske markedet. Fire farger blir tilgjengelig. Effekten er 204 hk (150 kW), med et maksimalt dreiemoment på 310 Nm.

Basisversjonen av ID.3 1ST har navigasjonssystem, DAB+ radio, adaptiv cruisekontroll, setevarme, oppvarmet ratt, oppvarmet frontrute, armlene foran, Mode 2-ladekabel og 18-tommers felger – sammenlignbart med utstyrsnivået «Comfort» i Golf.

ID.3 Plus har i tillegg ryggekamera, og nøkkelfri adgang. Innvendig har den designseter og stemningsbelyst midtkonsoll som kan lukkes med rullegardin (inkludert to USB-C uttak til baksetet). Utvendig har Plus-utgaven mørkere ruter bak, «Style package» i sølv, «LED-Matrix»-lykter, baklykter som er dynamiske, og 19 tommers aluminiumsfelger.

Toppversjonen, ID.3 Max, har også «argumentet reality head-up-display», Beats lydanlegg, stort panoramaglasstak og 20-tommers aluminiumsfelger. Flere assistentsystemer, elektrisk justerbare komfortseter og induktiv telefonlading er også på plass.

Vi gleder oss til første prøvekjøring av ID.3 neste år.