Vi har allerede sett og skrevet om prototypen av nye Opel Corsa-e, men nå vises det for første gang i produksjonsferdig form, og da har vi også fått mulighet til å kikke nærmere på interiøret. I tillegg er norske priser nå klare.

Tekst og foto: David K Andersen

Her kan du lese førsteinntrykkene fra møtet med Corsa-e tidligere i sommer. 

Det vi ikke har snakket om før, er interiøret. Det var ikke klart hverken da vi kikket på Corsa-e på Opels designsenter tidligere i år, eller da vi testet prototypene av fossil-utgavene.

Den gangen, hadde Opel dekket til det uferdige dashbordet, så det eneste vi kunne slå fast, ved siden av kjørefølelsen som du kan lese mer om i linken over, var at bilen byr på gode seter og lav og sportslig sittestilling.

I dag har vi for første gang sittet i førersetet, og kan rapportere om en positiv opplevelse. Dette er veldig annerledes enn Ampera-e, som til tross for et velfungerende førermiljø, ikke byr på særlig høy kvalitetsfølelse i materialene.

I Corsa-e, er det annerledes. Dette er jo en bil som også selges i fossile versjoner, og dermed er den ikke spesielt «elbilaktig» innvendig. Istedet oppleves den som en moderne og forseggjort småbil med sportslig tilsnitt.

Rattet er lite, og bak det, skjuler det seg helt digital instrumentering. Dessverre fyller ikke skjermen hele instrumentpanelet, som er litt rart, men den er tydelig og fin å se på.

Infotainmentsystemet er stilig integrert i midten av dashbordet og hadde på utstillingsbilen 10-tommers skjerm. Den kommer også med en mindre 7-tommer.

I motsetning til hva som er tilfelle på en del andre småbiler, er det en hel del myke materialer å finne, blant annet på toppen av dashbordet. Dette oppleves definitivt som en moderne og forseggjort kompakt elbil.

50 kWt batterikapasitet gir Corsa-e 330 km rekkevidde målt etter den realistiske WLTP-metoden. Den kan ta hurtiglading på inn til 100 kW, og ombordladeren er på 11 kW. Det forutsetter imidlertid trefas. På tofas er maks 7,2 kW. På hurtiglading øker du fra null til 80 prosent på en halvtime.

Motoren er ikke voldsomt kraftig med sine 136 hestekrefter, men siden bilen er forholdsvis lett til å være elektrisk, klarer den 0-100 km/t på kvikke 8,1 sekunder. 0-50 tar bare 2,8.

Corsa-e kommer i tre utstyrsversjoner: e-Selection, e-Edition og e-Elegance. Den rimeligste utgaven starter på 249 900 kroner, og er fint utstyrt. Du finner blant annet varmepumpe og støtte for hurtiglading på 100 kW. I tillegg er sikkerhetssystemene med, som autobrems med fotgjengerleser, skiltleser, aktiv filholder og mer. Varme i rattet er også standard på alle utgaver (selvfølgelig i tillegg til varme i setene).

Ønsker du ombordladeren på 11 kW, trenger du en av de to mer påkostede variantene. Det gjelder også dersom du ønsker LED-matrix lys – Corsa er den første i småbilklassen med dette.

Corsa-e kommer til Norge våren 2020, og siden den produseres på samme linje som fossilutgavene, og Opel har sikret god tilgang på batterier, sier de det kommer til å bli uproblematisk å levere biler.

I november kommer vi tilbake med første prøvekjøring av fossile Corsa, mens vi skal teste elbilen første gang på nyåret.

Du kan for øvrig se levende bilder av Corsaen i vår Instagram-story fra Frankfurt-utstillingen!