Volkswagens folke-elbil er på snarvisitt i Oslo denne uka – i forkant av premieren på Frankfurt-utstillingen. Med det, kom endelig prisantydningen også.

For ikke lenge siden kunne du regne med at en elbil med litt størrelse og rundt 40 kWt batteri kostet 280-330 000 kroner ferdig på veien. Så kom 60-kWt-versjonene, og da ble det dratt på til nærmere 400.

Med en fin Tesla 3 på veien til bare 50 000 eller så mer, er det ikke rart det lastes ut mengder av den. Bilen er tross alt betydelig raskere enn de andre som bare er litt rimeligere. Dessuten er den noe større.

Det kan dermed ikke ha vært lett for importør Harald A. Møller å sette prisen på IDen riktig. Når de samtidig har som mål at den skal bli Norges mest solgte bil neste år.

Nå vet vi jo såklart ikke helt hva en ID.3 vil ende opp med som pris, ferdig på veien med vinterhjul og hele pakka vi gjerne skal ha med, men i dag ble det i alle fall klart at 1st-utgaven, spesialmodellen som kommer fra starten av, vil begynne under 330 000 kroner.

Det er billig, for i prisen inngår mye bra utstyr som varmepumpe, adaptiv cruisekontroll, navi, full LED, varme i rattet og frontruten og mer til.

Vil du ha mer, kan du oppgradere i to hakk (vi vet ikke prisen), til Plus som gir LED Matrix, 19-toms felger, ryggekamera og finere interiør, eller til Max. Den har enda et hakk større felger, panorama glasstak, flere assistentsystemer og head-up med augmented reality.

Felles for alle tre versjoner av ID.3 1st, er batteri på 62/58 kWt (brutto/netto) og rekkevidde på 420 km i henhold til WLTP.

Senere vil det komme versjoner med både mindre og større batteri.

Norge har blitt tildelt en stor porsjon av 1st-produksjonen, som totalt er på 30 000 biler. -Vår forhåndsbestilling er fortsatt åpen. Alle bilene vil bli utlevert i løpet av 2020, med oppstart fra neste sommer. Kundene som forhåndbestiller ID.3 1st, vil også få ett års lading inkludert (inntil 2 000 kWt), sier direktør i Volkswagen Harald Evardsen-Eibak.

Vi kommer tilbake fra Frankfurt, der bilen for første gang skal vises uten kamuflasje og i full produksjonsform. Komplette norske priser kommer senere i høst.

Bilen kan du se på Aker Brygge frem til søndag.