Gjennom tre generasjoner, har RS6 etablert seg som den råeste stasjonsvogna på markedet. Nå er versjon fire klar – den er ikke bare raskere og tøffere, men har spennende ny teknologi.

Den smått bisarre idéen om å putte latterlig stor motor under panseret på helt vanlige stasjonsvogner, startet med Audi og RS2 i 1994. Med base i innstegsmodellen 80, utviklet man sammen med Porsche en helt syk versjon. Breddet og med deler fra sportsbilprodusenten i chassiset, kunne den by på 315 hestekrefter. Det var helt utenkelig i en liten stasjonsvogn for 25 år siden.

Så har det rullet på, og selv om du får ekstreme stasjonsvogn-utgaver fra andre merker også, er det liksom Audi som har blitt synonymt med de råeste.

Hvor populære disse monster-stasjonsvognene er blant folk, viste seg tydelig tilbake i 2017, det året effektkomponenten i engangsavgiften falt bort, og biler som RS6 ble betydelig rimeligere enn tidligere. På et tidspunkt det året, var RS6 den nest mest solgte A6-utgaven i Norge…

Nå er krana skrudd til på utslipps-siden, så de samme «kupp»-mulighetene dukker antagelig ikke opp igjen. Heldigvis har Audi fulgt på med tiltak for å begrense utslippene til tross for voldsom motor og ville fartsressurser.

Denne nye utgaven kommer nemlig med lett hybrid-system – altså et 48 volts elektrisk system som drifter de fleste funksjoner i bilen fortsett fra fremdriften. Det betyr at i hastigheter opp til 22 km/t, kan start/stopp-systemet få virke. Eksempelvis, slår motoren seg av når du ruller de siste meterne inn mot et kryss.

Den kan også rulle med avslått motor i hastigheter mellom 55 og 160 km/t – typisk nyttig i nedoverbakke. Eventuelt regenererer den strøm til batteripakken. Halvparten av bensinmotoren slås for øvrig av når det ikke er bruk for alle kreftene.

Totalt, ventes hybrid-systemet å spare opp til 0,8 liter pr mil i normal kjøring. Hva forbruk og utslipp ender på, må vi imidlertid vente litt lenger på – de tallene er foreløpig ikke offentliggjort.

Men ok, la oss se på motoren – den er tross alt mer interessant i en bil som dette.

Som før er det snakk om en 4-liters V8 med to turboer. Den er imidlertid opp 40 hestekrefter og hele 100 Nm sammenlignet med tidligere standardmodell. Mot tidligere Performance-utgave, har denne 5 hester mindre, men moment-fordelen er fortsatt den samme.

Dermed er denne nye RS6en med sine 3,6 sekunder fra 0-100 km/t, 0,1 sekund raskere enn den utgående Performance-utgaven.

Topphastigheten er på normalt tysk vis begrenset til 250 km/t, men kjøper du til «Dynamic Package», er den satt til 280. Om ikke det skulle holde, fjerner «Dynamic Package Plus» alt som heter begrensninger, slik at RS6 topper spinnville 305 km/t.

Det er for øvrig nøyaktig samme tall som for BMW M5 Competition. Så kan vi jo forestille oss hva det er snakk om dersom Audi etterhvert kommer med en Performance-utgave av denne nye generasjonen.

Audi lover selvsagt et spennende lydbilde, du skal blant annet kunne påvirke det ved ulike valg i kjøreprogram-velgeren.

MER HEFTIG AUDI? LES BANETEST AV R8 V10 PLUS HER!

Automaten har som ventet 8 trinn, og permanent firehjulsdrift er selvfølgelig på plass. Den mekaniske senterdiffen sender til vanlig 60 prosent av kreftene bakover, men om nødvendig, kan så mye som 70 prosent gå forover, og 85 bakover.

En egen funksjon bremser de innerste hjulene i svingene sånn at kreftene settes mer effektivt i bakken og bilen styrer bedre inn i vingene. Bestiller du RS6 med en av de nevnte Dynamic-pakkene, får du også aktiv bakdiff.

BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!

Vi finner det spennende at Audi tilbyr to ulike tilnærminger til chassiset. RS6 kommer som standard med luftfjæring, der luftbelgene tilbyr 50% stivere fjæring. Det er en av årsakene til at den høye topphastigheten nås.

Sammenlignet med en vanlig A6 Avant, sitter RS6 20 mm lavere på hjulene, og med luftfjæringen senkes den ytterligere 10 i hastigheter over 120 km/t. Du kan også heve den 20 mm om du finner det nødvendig for fremkommelighetens skyld.

Luftfjæringen ventes naturlig nok å gjøre RS6 ekstra allsidig, med mulighet for både høy komfort når du ønsker det, og ekstra sportslighet når det er på sin plass.

Du kan imidlertid velge bort luftfjæringen, og heller gå for stålfjærer sammen med adaptive dempere. Om du virkelig vil ha ut det maksimale i sportslig retning.

De har tre trinn, og er koblet sammen via en sentral. Den er i stand til å eksempelvis øke dempingen i det ytre forhjulet, samtidig som indre bakhjul dempes mykere. På den måten reduseres karosseribevegelsene forover og bakover, samtidig som krenging reduseres og veigrepet øker.

Styringen er helt ny, og også her får du spennende teknologi på kjøpet ved valg av en av de to Dynamic-pakkene. De tilfører nemlig ikke bare aktiv adaptiv styring, men også firehjuls-styring.

I lave hastigheter styrer da bakhjulene mot forhjulene, slik at den voksne bilen blir mer letthåndterlig i manøvrering. I høyere hastigheter, styrer de imidlertid med forhjulene i inn til 2 grader. Funksjonen medfører bedre retningsstabilitet, og understreker i høyeste grad RS6en store fokus på Autobahn-ferdigheter.

I Audi Drive select, kan du selvfølgelig påvirke en rekke ting for å gjøre bilen mer komfortabel eller sportslig, og så har du de to modusene RS1 og RS2 som kan velges fra rattet slik at du enkelt og raskt kan tilpasse til mer sportslig kjøring.

Antisladd-systemet kan for øvrig slås helt av via disse hurtigvalgene – for den som tør sånt.

21-tommers felger er standard, men du kan velge til egne 22-tommere med 285-dekk i 30-profil.

Standardbremsene kommer med sorte kalipere, men du kan velge til røde. Og så kan du selvfølgelig få RS6 med karbonkeramiske bremser, og da kan du også velge mellom grått, rødt eller blått, for kaliperne. Du sparer for øvrig hele 45 kg uavfjæret vekt med disse, og skivene måler enorme 44 cm i diameter foran (42 for stålskivene).

På innsiden finner du alle de vanlige sports-triksene som hotter opp inntrykket, og selvfølgelig Audis siste generasjon informasjons-system med to skjermer i midten av dashbordet og det hele.

RS-Monitor, er imidlertid spesielt for denne bilen, og gir masse spennende data i forbindelse med aktiv kjøring. For eksempel dekktemperatur, g-krefter, effekt- og momentvisninger, rundetider, akselerasjonstider og mer. Det meste av dette kan også vises i head-up displayet.

Alt du kan tenke deg og antagelig litt til, er tilgjengelig på utstyrssiden. Sports-stolene kommer i ulike eksklusive trekk, du har seteventilasjon, omfattende stemningsbelysning, eget ratt i helperforert skinn, girhendler i aluminium og mye mer.

Sikkerheten er selvfølgelig også den beste, hele 30 assistentsystemer er på plass.

For utsiden, må vi bare si at vi utfra disse første bildene å dømme, er nokså imponert. Audi holder som en av få på tradisjonen om økt sporvidde med tilhørende skjermbreddere, og det gir nå som før RS6en en helt syk stance.

Det ser også ut til at skjermbredderne er stiligere integrert enn tidligere, sånn at bilen samtidig blir noe slankere. Det hele toppes av en helt voldsom aggressiv grill med spektakulære linjer. Dette er noe av det tøffere vi har sett på en stund.

Du kan velge mellom 13 ulike eksteriørfarger, hvorav Nardo Grey og Sebring Black er eksklusive for RS6.

Vi skal ta en nærmere kikk på RS6 i virkeligheten når den vises på Frankfurt-utstillingen i midten av september. Den ventes å ankomme Norge mot slutten av året.

BLE DETTE FOR FOSSILT? LES TEST AV E-TRON HER!